Hoppa till innehåll

Bråviken


rensvind

Recommended Posts

Det fina fisket fortsätter. Tre fiskar upp igår, alla tog innan lunch, nötte sedan hela dagen utan mer kontakter. Visar väl att havsöringsfisket handlar mkt om timing, att vara på rätt plats vid rätt tid. Hade jag kommit ut lite senare kanske det inte blivit någon fisk alls. Maraboustreamer med magic head gick bäst.

Den här våren har varit galen! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskeledigt idag.

Ska bli spännande att se hur morgondagens fiske blir nu med tanke på att det legat på från nord en längre tid. Det lutar åt nordliga vindar, rakt från nord. I nordliga sammanhang favoriserar jag nordväst framför nordost och har svårt för rak nordlig vind. Detta gör att nästan allt fiske bedrivs i frånlandsvind vilket kan vara knepigt. Givetvis beroende på vilken sida av Bråviken man fiskar på. 

 

Kanske dör fisket ut en aning när det varit nordligt i några dar nu. Men det är dumt att spekulera, bättre att rapportera!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Magin fortsätter i Brånkan. Och strax innan skymning i en vacker solnedgång hände detta:

 

odlad 54 cm, 1.8 kg                                  

post-4412-0-65163100-1428263552_thumb.jp post-4412-0-04641500-1428263601_thumb.jp

 

Tiden dessförinnan nöter vi på stenhårt på en produktiv sträcka. Det är inga lätta förhållanden med nordlig vind och klart i vattnet. Men öringen finns där, dock något svårlurad. Efter några timmar landar vännen en lekfisk kring 2 kg. efter detta tittar solen fram i det annars ganska bistra vädret och då börjar en öring att visa sig i ytan. Den är uppe 4 gånger men försvinner så småningom utom räckhåll. På samma sträcka har jag en rejäl stöt i flugan, men fisken ville inte fastna. Fisket kändes något trögt så vi bestämde oss för att avsluta på annan plats.

Ingenting händer på 30-40 minuter. Dänger iväg flugan i ett långt kast och låter flugan sjunka något. Innan jag ens börjar hemtagningen suger det tag i flugan. Fast fisk på lång lina och en vild blänkare kring 57 cm får gå tillbaka efter en ganska lugn drillning. Vi tar en kortare paus och laddar upp inför sista passet som blir strax innan skymning. En vacker solnedgång gör stunden speciell och det känns nu hetast på hela dagen. Men ingenting är lätt i detta fiske. Första 20 minuterna ger ingenting så vi tvingas söka av ett annat område. Och där kommer belöningen till slut. En mycket stridbar odlad öring går på och bjuder på dynamisk luftakrobatik och rusningar som ger drillningen mycket spektakulär. Öringen har tagit en Omöborsten och befinner sig nästan mer i luften än i vattnet. Riktigt kul! Efter en lång drillning lyckas jag håva in öringen till slut! 10 minuter senare är jag ute igen och vid samma fläck går återigen en blanking på men den sliter sig efter en kortare drillning. Lyckan är ändå total och magin fortsätter! Och nordliga vindar är numera den nya favoriten här i Bråviken. 

post-4412-0-61234800-1428265479_thumb.jp post-4412-0-59821600-1428265521_thumb.jp

 

 

 

Redigerad med leopardbotten
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halvdag i viken idag. Seg start med knappt någon vind och mkt klegg i vattnet på sina ställen. Fiskade ställen som gett fisk för ett par dagar sedan utan resultat, och kastade på vak som måste ha varit öring. Tog paus och inväntade tilltagande vind. Efter lunch fick jag tillräckligt med vind för att det skulle kännas hett, och mycket riktigt small det på en vild 2-kilos som stångades som om den vägt betydligt mer. Kul! Den tog vid en udde med sand/stenbotten, jag har nu vittjat samma fläck på åtskilliga öringar under våren. Nästan alla har varit vilda. Samtliga har fått gå tillbaka. Grå/natur-zonker var det som gav fisk idag.

Har fått väldigt få odlade i vår, det stora flertalet har haft fettfenan kvar. Hur ser det ut för er andra, fångar ni fler vilda än odlade?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halvdag i viken idag. Seg start med knappt någon vind och mkt klegg i vattnet på sina ställen. Fiskade ställen som gett fisk för ett par dagar sedan utan resultat, och kastade på vak som måste ha varit öring. Tog paus och inväntade tilltagande vind. Efter lunch fick jag tillräckligt med vind för att det skulle kännas hett, och mycket riktigt small det på en vild 2-kilos som stångades som om den vägt betydligt mer. Kul! Den tog vid en udde med sand/stenbotten, jag har nu vittjat samma fläck på åtskilliga öringar under våren. Nästan alla har varit vilda. Samtliga har fått gå tillbaka. Grå/natur-zonker var det som gav fisk idag.

Har fått väldigt få odlade i vår, det stora flertalet har haft fettfenan kvar. Hur ser det ut för er andra, fångar ni fler vilda än odlade?

De vilda dominerar stort. Har inte räknat ut procenten i min fångststatistik men skulle tippa på omkring 80 % vilda och 20% odlade. Men ibland kan man komma in i stim med odlad fisk, ofta sådana under 50 cm. Fick en riktigt fin blänkare igår som var odlad. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låg ute med tält och är precis hemkommen.. en kall helg i tjust skärgård har de varit med jobbiga ihållande de vindar från nordost. Fredagen fiskade vi bara en halv dag. Snarare kväll, tog båten ut till en fin ö långt ut o satte upp tältet..

Med allt fixat så drog vi på oss vadare, gick ner till vattnet o kokade kaffe o tacklade spön. Denna kväll hade vi så mycket aktivitet så de va galet.. virvlar o vak. Tyvärr blev vi fisk lösa första kvällen. . Med några bommade.. lördag kvällen gick bättre! Efter att ha fiskat hela dagen o frusit i nordostlig vind så la sig vinden fram mot kvällen o första öringen sitter.. ingen stor öring men väldigt vacker!! 5 lin senare så krokar polaren en på runt kilot!

Söndagen inleds med ännu hårdare vind o vi fiskar idag med spinn.. va för jobbigt att styra o grejer med båt och fluglinor överallt... men men.

Fram mot eftermiddagen krokar polaren en drömfisk! Runt 4 kg som hoppade som om den va besatt.. tyvärr klev den av efter någon minut...

Blev kort fiske idag.. blöta o jävliga så frös vi för mycket.. ännu en tappad från min sida idag på morgonen innan vi åkte hem!!!

Väldigt trevlig helg spenderad i tjust iaf :)

post-16697-14283498444933_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dagens pass slutade för ovanlighetens skull med bom. Jättetjuriga öringar som antingen bara stötte i flugan eller bara följde efter utan att attackera. Retfulla öringar som gav ifrån sig virvlar i vattenytan och skrattade åt mig. Enda riktiga hugget missade jag totalt då jag fumlade till det ordentligt vid huggögonblicket. Klantigt värre!

 

Epilog: Möter en spinnfiskare med en sälbiten praktblänkare på 4,2 kg!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hårt med tältning i nordanvinden :) synd på missad storfisk...

har själv kastat lite blickar mot skärgården runt loftahammar/valdemarsvik, torrö m.m, finns en hel del områden som ser heta ut på sjökortet iaf... lite annan känsla än bråviken, men det kan såklart vara tufft med öppen kust när det friskar i.

kanske får bli en expedition framöver....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brutalt bra morgonfiske!

Havsöringen är i stöten nu, det gäller bara att hitta dem. Jag hade ett brutalt bra morgonfiske med huggvilliga havsöringar som bjöd på ett race utan dess like. Vet inte vart jag ska börja....västlig vind som tilltog mer och mer, vilket visade sig vara ett ess för hungriga öringar. Idag small det på som fan. 4 landade, 3 vilda tillbaka och en odlad bonk! Största öringen var en riktigt vacker vild blänkare som jag tippar låg någon stans mellan spannet 2,8 - 3,2 kg. Orkade inte bängla med mätning och vägning utan lät den gå istället. Första fisken på land var en något slankare vild blänkare kring 2 kg skulle jag tro. Sedan hoppade en 50 cms påblänkare in i handlingen. Efter att ha landat den största trodde jag dansen var slut men då hoppar en odlad blänkare på och bjuder på en spektakulär drill med tokiga hopp och rulltjut. Den odlade fick bli dagens matfisk! 

 

Fiskade högst två timmar och under denna korta tid var öringen riktigt i stöten. Först försiktiga stötar och sen i andra attacken brutala hugg. Livet blir inte bättre just nu. Låter bilderna tala istället!

post-4412-0-27584200-1428686789_thumb.jp post-4412-0-82567900-1428686808_thumb.jp post-4412-0-48807500-1428686928_thumb.jp

post-4412-0-15037600-1428686983_thumb.jp post-4412-0-89983200-1428687015_thumb.jp

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är tokimpad leopardbotten. Du är grym.

Från telefon.

Tackar! Ja det går nästan för bra nu! Man fattar det men ändå inte... Vi har några bra årgångar av större fisk just nu! Inget jag tar för givet utan är bara glad att det varar så länge det varar. Det viktigaste är att ha kul och göra allt för att skydda dessa fantastiska fiskar. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar! Ja det går nästan för bra nu! Man fattar det men ändå inte... Vi har några bra årgångar av större fisk just nu! Inget jag tar för givet utan är bara glad att det varar så länge det varar. Det viktigaste är att ha kul och göra allt för att skydda dessa fantastiska fiskar.

Vad jag förstått är Brånkan ungefär lika svårfiskat som Stockholms skärgård och alla ni som lyckas så bra där och hos dig är ju förtjänta av framgången. All eventuell tur eller slump har mycket lite med era fångster att göra. Alla bomturer, förfrusna lemmar och försvunna helger ger resultat till slut. Det är häftigt att få höra om din framgång som så välförtjänt.

Från telefon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Heldag i jakten på den första flugfångade...

Började längst in i viken, mellanlandning på mitten och avslutade med utsikt mot skorstenarna i Oxelösund.

Fiskade grunt,djupt, sakta och snabbt. Provade svarta,natur,oranga,vita,gråa,glittriga,diskreta,fiskar,märlor,räkor, stort och smått.

 

En härlig dag.! Tomt tanken. Början till solbränna. Men ingen fisk..! :lol:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lördagen tillbringades i Brånkan med silver i sikte. Jag och leopardbotten möttes upp tidig morgon. Förväntningarna var höga med tanke på senaste tidens makalösa fiske. Fin rörelse i vattnet och mulet väder gjorde att fiskeivern tilltog. Vid min ankomst fick jag snabbt reda på att öringen var inne på födojakt då Martin hade haft kontakt med fisk som lämnat en stor retfull virvel efter sig. Det kändes onekligen hett men efter att grundligt ha fiskat av området utan fler kontakter beslöt vi oss för att uppsöka ett nytt ställe. Vinden hade vid det här laget mojnat markant och vi möttes av en i stort sett kavlugn vattenyta samt gassande sol. Inga optimala förhållanden men våra flugor blöttes, dock utan resultat. En pulshöjande bonus i form av en nära vakande öring av respektabelt format höjde tron för en stund. Lunchen avklarades i strålande solsken vid en vindstilla kustremsa. Väderprognosen hade lovat tilltagande vindstyrka under eftermiddagen så vi styrde kosan mot ett nytt hotspot i väntan på fler sekundmeter. Hilmlens molnformationer skvallrade om en väderväxling. De första kasten lades på lugnt vatten men tillslut närmade sig ostan och bröt ytan. Vi kände på oss att detta skulle sätta igång öringens jaktinstinkt och huggen lät inte vänta på sig. Ett av mig klantigt bommat hugg med tillhörande virvel och efterföljare med plog i samma kast bekräftade våran känsla. Kort efter har också Martin en kontakt. Stället fiskade av med några fler dragningar men ingen krokad fisk. Vi beslutade att låta vattnet vila och åkte tillbaka där vi började dagen. Området fiskades av grundligt och tillslut sög det tag i flugan bestämt. En öring hade fallit för frestelsen och blottade sin silverskrud i ett luftsprång. Långa rusningar och ytterligare luftakrobatik gjorde att backingen fick synas. Efter en spännande fajt kunde en vild blänkare strax över måttet landas. Skön känsla att tillslut lyckas kroka en av Bråvikens invånare. Fisket fortsatte med ett vak som enda händelse och vi bytte återigen plats till föregående där aktiviteten hade varit högre. Tron var hög iom att vattnet hade fått vila men efter ett seriöst pass av oss båda kändes endast en dragning. Summa summarum: fantastiskt fin dag i Brånkan med försiktiga öringar. 491f02fa7f7a337b3c36e856adb89547.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...