Hoppa till innehåll

Bråviken


rensvind

Recommended Posts

Lördagens fiske var trögt, men mycket trevligt när solen tittade fram och värmde som på våren. Överlag var det alldeles för klen vind. Bäst känsla hade vi på eftermiddagen då vinden ökade något samtidigt som solen tittade fram. Sedan la sig vinden igen och vi kunde summera ett bompass. Kompisen hade ett hårt hugg ca 10 meter ut, inget mer hände.

 

Idag gick det bättre i den mördande sydostvinden. Det får gärna ligga på hur mycket som helst från ost, eftersom fluglinan drar sig från kroppen ist för emot. Utnyttjar man vinden rätt kan man få iväg linan riktigt långt och täcka mycket vatten. Detta är mycket effektivt förutom att det kan vara lättare att tappa fisk på lång lina ibland. Vinden var rå och kall men bara efter ca 20 min bränner Pering en fin blänkare som går av efter 5-6 sekunder. Vi fortsätter och fiskar med tro och hopp och återigen är det Pering som drar på nr 2, en fin vild blänkare på 49 cm. Vi nöter vidare och byter plats ett par gånger. Under sista passet landar jag en 45 cmare!

Lyckad kustdag trots mördande vind och tappad blänkare.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe, och jag som bara kan fiska lördagen. Misstänker att det kommer uppstå en viss abstinens under söndagen om prognosen stämmer... borde finnas någon klasul att åberoppa som gör det möjligt att ignorera eventuella "måsten" när sådant fiskeväder infinner sig!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en tid av oflyt och tappade drömfiskar lyckades jag landa en fin blänkare (vild) som mätte 53 cm! Snabb release efter mätningen och den simmade tillbaka illa kvickt. Tog flugan under en långsam och monoton intagning. Ingen jättefight men några kortare rusningar som livade upp det hela! Afterwork funkar utmärkt ibland! Fiskade ca 2,5 h.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr lite för långt att åka för att motivera after-work fiske.

Blir alltid lika avis på alla som kan ta en snabb tur efter jobbet eller åker förbi sitt hemligjaure på väg hem från det.

#jaäintbitter

:-)

Redigerad med ReelBigFish
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe, och jag som bara kan fiska lördagen. Misstänker att det kommer uppstå en viss abstinens under söndagen om prognosen stämmer... borde finnas någon klasul att åberoppa som gör det möjligt att ignorera eventuella "måsten" när sådant fiskeväder infinner sig!

Även lördagen bjuder på idealiska förutsättningar. Riktigt milt och fina vindförhållanden. Att det är mulet behöver inte alls vara något problem. Kör hårt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även lördagen bjuder på idealiska förutsättningar. Riktigt milt och fina vindförhållanden. Att det är mulet behöver inte alls vara något problem. Kör hårt!

 

jorå, ångar på :) men efter bistra vinterturer hade det varit fint att även få uppleva vårsolen vid vattnet... ska dock inte klaga, alla timmar vid vattnet är väl ungefär lika livsförlängande.

 

har nu bundit upp ett gäng flugor liknande den här: https://www.youtube.com/watch?v=EzTqHAdfHE8

fast med sälull och slf pearl som kropp istället... ser riktigt goa ut under vattnet. Hoppas på samtycke från öringen imorgon.

 

Skitfiske på alla i helgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två timmars resultatlöst förmiddagspass kan läggas till handlingarna.  Bra förhållanden mtp vind/moln och klart drägligt temperatur

Snart så sitter den första flugfångade där,,...en dåres envishet och entusiasm måste till slut kunna besegra  brist på teknik och kunnade,,,! :D

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två timmars resultatlöst förmiddagspass kan läggas till handlingarna.  Bra förhållanden mtp vind/moln och klart drägligt temperatur

Snart så sitter den första flugfångade där,,...en dåres envishet och entusiasm måste till slut kunna besegra  brist på teknik och kunnade,,,! :D

Trägen vinner! :)

Vi var två som gick ett par vändor på favoritsträckan idag, utan mer resultat än något försiktigt pet på flugan.

Vattnet sjönk lite under dagen vad jag kunde se... Vet inte hur mkt det påverkar men jag inbillar mig att fisket går bättre på stigande vatten. Eller är det bara så att jag behöver en flytlina att byta till för att inte gå fast? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra dag idag! Polaren tog en mindre färgad på spinn som jag skippar att lägga upp bild på. Sen tog jag en på vit zonker...

den gav en rejäl fajt med många goa rusningar! !

Så gött att man äntligen känner att man börjat minska på bom passen ..:)

post-16697-142574388894_thumb.jpg

post-16697-14257439176881_thumb.jpg

Redigerad med Flatawa
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...