Jump to content
Sign in to follow this  
rensvind

Bråviken

Recommended Posts

Tycker både det och laxfiske är en barnlek jämfört med kustnötandet i vågor, is och kyla.

Nä, hårdaste fiskarna är varken strömöringfanatiker eller laxgalningar, det är ni kustöringfiskare på ostkusten.

Håller med!..kan inte tänka mig att kulorna kan vara så minimenerade som som då...å övriga lekamer.

Håller med!..kan inte tänka mig att kulorna kan vara så minimenerade som som då...å övriga lekamer.

Nä fyfan.. Som när jag hängde med gamlebygänget och ölandsgänget på huggskräckfiske på Gotland.. December och stormen Per. Is och snö, vågorna slog över skallen. Jag tänkte andra dagen att nu blor det vilodag, vädret är ju FÖR jävligt. Men icke, de trodde jag var knäpp som inte skuttade ut i snöstormen..

Och Jocke dom gick med trasiga vadare och dyngsur i flera dagar utan gnäll i detta djävulska väder. Han var inte återställd förrän efter flera veckor.

Galningar..

Jag vek mig snabbt, jag som tyckt stt jag själv fiskat hardcore i livet. Dessa grabbar har en helt egen kaliber!

Jag tror ni fokuserar på fel saker. Det är kul att kasta med ett flugspö. Oavsett temperatur eller väder:)

Har man tur kan man iaf få sova på nätterna, förutom på västkusten under sommarnätterna förstås!

Sommarnätter i bråviken kan vara riktigt bra, när stömmingen går landnära.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk

Ett riktigt fiske efter riktig ädelfisk. Det är något visst i att bylsa på sig flera lager och ge sig ut i väder. Man känner att man lever. Och blir det bompass som vanligt så var det åtminstone gratis.

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1

Svarar efter en spaning på min egen fråga. Ut till Kvarsebo är det is. Längre ut mellan Kvarsebo o Nävekvarn fanns det några uppbrutna/drivande områden. Hittade två ställen med öppet vatten utanför, men med ett  par meter flak o sörja att forcera längs stranden. Med rätt inställning hade man nog kunna fiska där...men inte jag och inte idag.  :(

också sugen på o veta lite om is läget.. kommer nog dra ut imorn o se vad som går o fiska på... men om man kan få lite info i förhand vore det ju inte fel!!

Googlade runt lite igår, hittade nån rapport om att väster om Kolmården så är isen ca 20 cm.

SMHIs israpport visar att isen ligger långt ut i bråviken, typ i höjd med kovik.

Sant men det är en fingervisning. Och utgår man från flera källor så får man en ganska bra bild av läget. Tillräckligt bra för att inte sätta sig i bilen och åka ca 15 mil

[emoji2]

Leta lite bland webbkameror, brukar finnas vid en del båtklubbar o liknade. Hittade vid en snabb googling att det ligger is vid Mons friluftsområde i s:t Anna

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Like 1

Var ute och kollade läget idag... Från Krokek och utåt såg det väldigt isfritt ut. Problemet är att det ligger mycket issörja och stora flak längs stränderna på sina ställen.

Ångrar att jag inte tog med fiskeprylarna....

Det var inte många platser man kunde fiska av idag. Vi åkte en bra bit utåt för att endast kunna konstatera att de  de flesta av haken var ofiskbara pga issörja och isflak intill strandlinjen. Hittade dock några gluggar en bit in och där landade jag två lekisar. Båda tog på exakt samma fläck på extremt grunt vatten med blandbotten bestående av tång, sand och sten. Kraftiga västliga vindar vilket gör att issörjan täcker de flesta platser. Men för den envisa går det att hitta vissa platser som är fiskbara!

• Like 1

Provade en kort sväng på e.m. Trodde det var isfritt på stället, men fick kasta mellan drivande, flortunna ny-isflak.Nästan vindstilla, men svallet efter en rejäl lastbåt bröt upp isen till slut. En söndagspromenerande familj undrade vad f-n jag höll på med där ute i is-sörjan...hade lite svårt att förklara det..   :(

• Like 1

Äntligen en hel dag med sol och något som i alla fall liknade "normala" vintervindar. Riktigt kallt när vi startar upp fisket 8 30. Känslan är att det ska vara som bäst mitt på dan eller när solen möjligen fått upp vattentempen en aning på eftermiddagen. Återigen visar sig inget stämma med tänket. Däremot tar jag ett avgörande beslut och skippar hot spotet till favör för ett osäkrare kort några fotsteg därifrån. Där ligger nämligen solen på som bäst och hotspotet ligger helt i skugga på morgonkvisten. Efter några kast blir det öringrace. Får en odlad blänkare kring 45 cm. Kastet därefter kommer stötar och efter ett långt stopp alldeles intill mig biter den fast men släpper efter några hårda gungningar. Fan! Tre kast efter det landas dagens lekfisk som kanske ligger runt 58 cm. Vännen har en efterföljare som tvärvänder när den kommer för nära. Riktigt trevligt morgonrace men resten av dagen blir livlös. Grymt trevlig dag!

post-4412-0-83835800-1456596256_thumb.jp

• Like 2

Fiskade ett kort pass i söndags. Härligt väder - men ingen fisk. Flera ställen än vanligt var "upptagna", kanske folk som flyttat fokus från Strömmen ut i Bråviken, nu när olydiga sälar skrämt ut all fisk.!  :lol:

• Like 1