Jump to content
Sign in to follow this  
Lord-Thymallus

Testeboån

Jag f  

1. 1.

• Tyttbo
      1
    • Gysinge
      4
    • Testebo
      2
    • Bresilje
      0
    • Finns inge fisk i n
      1
    • Bara sm
      1
    • S
      3
    • Testa alla fyra
      2

Recommended Posts

Har bott i Sandviken och Gävle hela mitt liv men ej blött en lina i Testeboån som man hört att det fiskas i och att det ska finnas öring och harr i.

Så är det nå bra och vart hittar man då de bra fiskesträckorna av ån värda att testa ?

Så när jag ändå skriver så vill jag fråga on nån testat Gysinge Tyttbo ännu i år och kring vilken tid bästa fisket brukar vara där ??? har fiskat där några ggr utan större framgång  :- Nä tacka vet jag Kaitumälven och Tjirtjamströmmen  ;D

Tyttbo öppnar den 16/4...

Bästa tid att fiska där??? Det finns det nog folk som vt bättre än jag så det undviker jag att svara på.  :)

Tja.

Gavleån är ett nära alternativ, var själv nere i morse några timmar innan jobbet. Sträckan från kraftverket (i boulongen) och ner till gammelbron brukar vara fiskbar vid rätt vattenstånd.

Detta är en fint gratisfiske om man vill lindra fiskesuget och möjlighet finns både på havsöring och lax.  :)

ja öringsfisket är bättre i gavleån, men man vill så gärna fiska i testeboån hon är så läcker.. Harrfisket ska va grymt om man hamnar på de rätta ställena..

Så när jag ändå skriver så vill jag fråga on nån testat Gysinge Tyttbo ännu i år och kring vilken tid bästa fisket brukar vara där ??? har fiskat där några ggr utan större framgång 

Var i Tyttbo på premiären och hade ett (för mej) bra fiske. När det är bäst vet jag faktiskt inte. Sämst har det varit när det är mycket vatten i älven. Bästa platsen tycker jag är vid nacken allra längst upp i Härsingen.

Guest Têx

Hejsan,

¨

har själv fiskat mycket i Testeboån då jag bodde i Gävle.

Sedan en 20 år tillbaka fiskar jag varje sommar i Bresiljeån/Åmot, som är en av de åar som är början till Testeboån.

Det finns där en 700 m flugfiskestäcka med en hel del fina långflyt och höljor.

Åk från Sandviken via Järbo/Jädraås mot Åmot där du löser fiskekort.

Kolla in denna karta: http://www.amot.nu/bilder/fiske-bilder/fiskekarta.jpg

Vad det gäller flugor....fiskar jag själv mest med klinkhammervarianter....men även en specialare som liknar "Streaking Rackelhamer" http://www.flugfiskarn.com/torrflug.htm

, som är bra i hårt strömsatta partier (t.ex. trappstegsforsar där många anser inte kunna fiska) .....fiskar man flugan uppströms...och mer eller mindre låter den studdsa uppströms.

...lite som trolling för flugfiskare!  ;D

Är de kräsna....och du märker att de inte vakar....prova då en guldribbad haröra (nymf).

Lycka till!!  ;)

PS. Om du är intresserad så skulle vi kunna fiska tillsammans någon dag vecka 28, då jag är i Åmot hos mina föräldrar. Så det är bara att skicka ett mail therixon@telia.com eller medela mig via ICQ 22150887 DS.

Fiskat i Bresiljeån 1 gång för några år sedan men fick inget vad jag minns men det var en fin å.

Vad ligger normalstorleken på fisken man kan räkna med att få där ?

Svårt att planera nå fiske nu då jag ska upp till Jämtland därkring v26-28 och fiska och sedan igen kring v32-33

När brukar man kunna börja fiska i Bresiljeån med resultat :)

Hitta min tråd från våren 2004 då jag sökte på Tyttbo och har ungefär de funderingar jag hade då  ;D så väcker liv iden igen istället för att starta en helt ny

Vill iväg nu framöver till något vatten och svinga flugspöt och skulle gärna höra lite om hur fisket är nu eller när de startar med någorlunfa framgång i ex Tyttbo Testeboån(bresiljeån) Gysingeforsarna Hmmm ja de är nog de strömande vatten häromkring Gävle jag vet om.

Okej :) brukar det vara mycket folk där då ?

Ganska mycket folk. Flest vid Balforsen, men förra året var jag så gott som ensam vid Härsingen hela förmiddagen.

När det gäller Gysinge, finns det för året några nya regler. Vadningsförbud gäller mellan 1 april och 15 maj vid Sevedskvarn. Endast flugfiske inom på kartan markerat

område,där. Detta för att skydda den alltmer utsatta harrstammen.

Vi såg nylignen 4-5 spinnfiskare fiska inom området där det råder förbud mot spinnfiske, bättre bevakning krävs enl. min mening om förbudet skall ha någon mening!

Kul o se en tråd om testeboån..... ska flytta till gävle inom kort o tipsen man ser här e trevliga som busen...

Får ännu en gång flytta ifrån vatten som jag noga o länge letat upp o funnit bäcköring i, det svider

Rätt bra vill jag lova..... men va fan livet vandrar vidare..... får helt enkelt börja fluga mer harr =)