Jump to content

Recommended Posts

Posted

Lady Caroline variant. Kanske en fet hädelse att förändra ett sånt gammalt fint mönster och en vacker fluga

så här radikalt. Detta mönster har varit framgångsrikt i Lögde. Speciellt regniga sommarnätter när vattnet fått

lite extra humusfärg. Lyser som en fyr i smutsvattnet! Jag tror att jag är ensam om denna variant, har då aldrig

sett någon som bundit en tub variant av LC

/Peter

post-2385-1231455358_thumb.png

Posted (edited)

Lite nya tuber blir det allt idag med..

Bundna på plasttub

Kroppshacklade med ½ kroppen av icedub.

Undervingar av räv

Övervingen är svartbjörn

Hackel är Tupp & färgad guldfasan

JC kinder och lite annat jox.. :D

//Nicke

post-4653-1231520350_thumb.jpg

Edited by TinyOne
Posted

Tub med inspiration hämtad från rusty rat. Att kalla den rusty rat variant är nog att ta i.

Har inte testfiskat denna än. Det är ju bara fem månader kvar tills man får tackla upp -_-

/Peter

post-2385-1231631298_thumb.jpg

Posted

Ett litet försök till en mer seriöst fotad flugbild! Inte riktigt nöjd men på väg i alla fall. Jag ska experimentera vidare.

Flugan är en variant på en fluga som Tellis lagt ut här tidigare, Green Goblin. Jag saknade en del material så det fick

bli en "Olive goblin" istället.

/Peter

post-2385-1232142618_thumb.jpg

Posted

Och näste man till rakning blir en Glödhäck.

Och! här är det viktiga varför jag lägger in 3 bilder på samma. Jag är väldigt emot haristacker till såna här flugor! Och det ska va riktigt tunn vinge som ger bra ljusgenomsläpp. En sak som var det första jag lärde mej om laxflugor va att man ska kunna se kroppen genom vingen :)

Blir lättare att få snyggt med bucktail och ekorre än räv faktiskt, plus att detta inte riskerar att hänga sig ;)

post-439-1232385921_thumb.jpg

post-439-1232385930_thumb.jpg

post-439-1232385939_thumb.jpg

Posted

Och sen några Potbellied Pigs.

Något jag verkligen gillar med dom här är 1. bra ljusgenomsläpp 2. Ger en bred fluga med bra ljusgenomsläpp 3. Innehåller bara billiga material som är lätta att få tag på.

Kanonbra flugor som går att variera in i oändligheten med varaitioner i färg och storlek ;)

Jättebra nybörjarfluga! Fiskar bra och är lätt och billig att göra.

post-439-1232386290_thumb.jpg

post-439-1232386300_thumb.jpg

post-439-1232386308_thumb.jpg

Posted (edited)

Och så kör vi på några rundbundna Bucktail flugor ;)

Säga vad man vill om simförmåga osv men jäklar att dom plockar fisk! Underbara för högvatten.

Vad gillar jag med dessa då?

Jag tuben är ganska dyr faktiskt, men enkla att binda, övrigt material är väldigt billigt, tunga så dom kommer ner fort.

post-439-1232386619_thumb.jpg

post-439-1232386627_thumb.jpg

post-439-1232386636_thumb.jpg

Edited by Magnus Hammarström