Jump to content
Sign in to follow this  
Hoodie

Bilder på laxflugor!

Recommended Posts

Jag har nästan heller aldrig lyckats bra med sunrays, har fiskat en hel säsong med enbart sunrays i olika storlekar för att verkligen ge den en chans, det var min sämsta säsong...

Minns en "Lapp"kille som ville ha 3st flugor för Lainioälven...alla skulle ha svart ovanvinge typ Sunray..den ena bara svart ..lite struphackel..svart + lite koppar flash i vingen. Alla skulle göras med koppar-tub runt 20mm,..den andra skulle bindas med orange struphackel...+ vingen då i svart..+ lite flash..lite blått & koppar..den sista med med blått hackel..då med lite blandat flash..blått + koppar..men han tyckte jag var för dyr/35:-/st) ..då ..90-tal...så det vart inget av affären.:D

Edited by Ismo
  • Like 1

Fördelen med en Sunray "typ" av fluga..är att en kan variera den i det oändliga!!! ..den behöver inte ha en kropp. Älskar den flugan..den bästa som finns!!! Ljus ovan-vinge  med lite flash mellan den & undervingen..så vips! har en en dag-fluga...m.m.

• Like 1

Helgens flugbindning, vart en heldel banan varianter...... 

Kommer bli lite mörkare varianter khk13, black doctor, till veckan..... 

20170423_193652.jpg

• Like 2

Har haft ett flow när det gäller tuber.

IMG_0867.JPG

IMG_0874.JPG

IMG_0865.JPG

IMG_0872.JPG

• Like 3

IMG_0861.JPG

IMG_0860.JPG

Edited by Coach
red av bilder
  • Like 3

Ett par Willie Gunn och nåt annat som skall testas i sommar

wg3c.JPG

IMG_0875.JPG

wg3a.JPG

• Like 2

Ett par Den Vanlige, en med mörkare nyans på vingtaket.

Konan bakom vingen

den vanlige1b.JPG

den vanlige1c.JPG

IMG_0880.JPG

den vanlige1a.JPG

• Like 1

1 minute ago Coach sa:

Ett par Den Vanlige, en med mörkare nyans på vingtaket.

Konan bakom vingen

den vanlige1b.JPG

den vanlige1c.JPG

IMG_0880.JPG

den vanlige1a.JPG

Snyggt Coach! ..tunna ut mera på/i vingen + struphacklet..så tillfredsställer du åtminstone mig.:)

• Like 2

Denna fluga skall jag göra för en som fiskar i Lainoälven..han fick 8st "Pin"färska Laxar i fjol i Lainioälven..året före 12st..minns inte när jag gjorde den..tror dock han kan fiska!..inte att flugan i sig är så bra..å andra sidan rätt likt det mesta som finns i dagens läge..men rätt TUNN!..den saknar i bild struphackel!..men det verkar kvitta.:D

P1010001.JPG

Sen med Laxflugor!...som alltid när en fiskar tidigt på säs. ..en skall ha flugan i vattnet när Laxen är DÄR!!..annars kvittar det om ens lagt ut nät.:mellow:

Tillfredsställd! Det var nog ett tag sen sist:(

They are for art, not for fishing!

• Like 1

1 minute ago Coach sa:

Tillfredsställd! Det var nog ett tag sen sist:(

They are for art, not for fishing!

Sålänge en lyckas inom fisket!..så är allt bra..allt annat kostar bara en pengar i onödan.BORTKASTAT!

Just now Ismo sa:

Sålänge en lyckas inom fisket!..så är allt bra..allt annat kostar bara en pengar i onödan.BORTKASTAT!

Så sant! Men som arbetslös, så finns de i överflöd.

Din tub påminner om en krokfluga utan hackel, som jag fick lax med för några år sen.

Svart kropp med guldrib och tunn svart/gul vinge. En AIF fluga

• Like 1

Just now Coach sa:

Så sant! Men som arbetslös, så finns de i överflöd.

Din tub påminner om en krokfluga utan hackel, som jag fick lax med för några år sen.

Svart kropp med guldrib och tunn svart/gul vinge. En AIF fluga

Precis!..liknar nog det som redan finns....har 2st strån silver flash,2st guld flash,2st sand/brun flash + 2st lite grönare flash..( för den nogräknande)blandat i en vinge med lite smutsigt gul kort under-vinge..sen på med en tunn banana färgat rävhår & en tunn svart rävhår(ovan-vinge)..med försök med en golden-olive..banana hackel..nått!..som verkar ha försvunnit rätt tidigt.:P

Rätt enkelt! ..verkar som om det är som med dom gamla Våtflugorna..jumer slitna dom vart!..dessto bättre vart dom.

Det märkligare med div. Laxflugor är..jumer färg-grannare vi ser dom..dessto bättre ser vi dom?:blink:

För att få dom färg-grannare..dessto mer material tillför vi dom..har gått på den finten!..SKÄMMES!

Läste en bok för länge sedan..en Norsk gammal Laxfiskare sa.." En Laxfluga skall ha max 3st färger"...ungf.

Edited by Ismo
  • Like 1

En fluga kan ALDRIG!!..efterlikna en Wobbler..den kommer ALDRIG!!! kunna skapa ev. ljud!!!...som en Wobbler kan göra..det enda den kan göra är att göra är att!..vara osynligare.

Jag lyssnar på Appel!..han sa " Nacken..den skall du bara fiska med enkel-krok! Tunnt!..han har faniemj helt rätt! 

Aldrig att jag dratt på nått på fett!..på med denna nacke....saknar dock enkel-kroken i min arsenal.:blush:

9 hours ago Ismo sa:

Sen med Laxflugor!...som alltid när en fiskar tidigt på säs. ..en skall ha flugan i vattnet när Laxen är DÄR!!..annars kvittar det om ens lagt ut nät.:mellow:

--tror det är det viktigaste. som med många andra...att pricka det..kräver känlsa & erfarenhet.

• Like 1

På 2017-05-14 at 21:48 Ismo sa:

Denna fluga skall jag göra för en som fiskar i Lainoälven..han fick 8st "Pin"färska Laxar i fjol i Lainioälven..året före 12st..minns inte när jag gjorde den..tror dock han kan fiska!..inte att flugan i sig är så bra..å andra sidan rätt likt det mesta som finns i dagens läge..men rätt TUNN!..den saknar i bild struphackel!..men det verkar kvitta.:D

P1010001.JPG

Är han från soppero? 

På 2017-05-15 at 07:26 Ismo sa:

Jag lyssnar på Appel!..han sa " Nacken..den skall du bara fiska med enkel-krok! Tunnt!..han har faniemj helt rätt! 

Aldrig att jag dratt på nått på fett!..på med denna nacke....saknar dock enkel-kroken i min arsenal.:blush:

Hår hit och vinge dit! Det är kroken dom vill åt:lol::lol::lol:

• Like 1

51 minutes ago DraupneR sa:

Är han från soppero? 

Nej! en vanlig Kirunabo..skall med han kring midsommar.

21 minutes ago Lohi sa:

Hår hit och vinge dit! Det är kroken dom vill åt:lol::lol::lol:

Naturligtvis..:lol:

Jag kör med en lättdressad fluga när inget annat funkar, sista chansen brukar jag kalla den, en tunn vinge, ett varv hackel och en kon, ibland funkar den när inget annat funkar :)

2017-05-16 17.02.48.jpg