Jump to content

Recommended Posts

Posted
Lohi>> Snyggt som fan. Gillar långa fronthackel med :D

Nu tar du i Jocke :) Man blir ju generad! Hoppas att fler nu hänger på och postar lite bilder!

Jag tycker att jag känner igen dina ED flugor. Kanske har jag sett dom på en välsorterad fiske butik i Umeå???

/Peter

Posted (edited)
Nu tar du i Jocke :rolleyes: Man blir ju generad! Hoppas att fler nu hänger på och postar lite bilder!

Jag tycker att jag känner igen dina ED flugor. Kanske har jag sett dom på en välsorterad fiske butik i Umeå???

/Peter

Nä, det är det inte mina du sett, men jag är mest fundersam var du hittat en välsorterad fiskebutik i Umeå?? :)

Edited by jokke
Posted

Kom igen nu och lägg upp bilder på era alster ni binder...

Det finns väll fler där ute , som fastnat framför bindstädet nu i vintermörkret ? :blink:

//Nicke

Posted (edited)
Kom igen nu och lägg upp bilder på era alster ni binder...

Det finns väll fler där ute , som fastnat framför bindstädet nu i vintermörkret ? :blink:

//Nicke

Ja det står ju helt still. Silly season är ju i full gång nu och det behövs inspiration. Jokke, har inte

du några nya alster?

Tiny! Grymt fina flugor. Jag gillar dom smäckra och fint taperade kropparna på dina flugor, Vad använder

du för tub? Jag är allergisk mot att limma ihop olika storlekar (ja jag vet att det funkar bra!!) utan drar helst

ut slang så att den blir riktigt tunn fram emot huvudet. Jag använder oftast largeslang för att de storlekar på

krok jag använder ska passa bra men konsekvensen blir ju feta kroppar! Använder du styrslang på dina flugor?

/Peter

Edited by Lohi
Posted

Man tycker de borde vara så Lohi.. :blink:

Lägg upp fler av dina med , dom ser bra ut !

Christer S !

Kan inte du kasta in lite bilder på dina flugor igen , dom tåls att synas ordentligt och är kul att ha som förebilder...

//Nicke

Posted (edited)
Ja det står ju helt still. Silly season är ju i full gång nu och det behövs inspiration. Jokke, har inte

du några nya alster?

Tiny! Grymt fina flugor. Jag gillar dom smäckra och fint taperade kropparna på dina flugor, Vad använder

du för tub? Jag är allergisk mot att limma ihop olika storlekar (ja jag vet att det funkar bra!!) utan drar helst

ut slang så att den blir riktigt tunn fram emot huvudet. Jag använder oftast largeslang för att de storlekar på

krok jag använder ska passa bra men konsekvensen blir ju feta kroppar! Använder du styrslang på dina flugor?

/Peter

Tackar !

Binder på medium slangarna , dvs den tjockleken som man har inne i US-tuberna.

Denna gången från Flydressing - Habo

Tycker kroppen blir för tjock om man går upp i storlek.

Den grövre slangen i paketet har jag istället till spinnflugorna.

Jag kör med styrslang , och lämnar 3-4mm bakom tagg/butt så ja kan trä på en bit där.

Lika så på us-tuberna , så låter jag en bit sticka ut av slangen , då får röven samma tjocklek som själva tuben vilket ja gillar utseendemässigt.

Visar på bild i tråden för bilder

//Nicke

Edited by TinyOne
Posted
Vad använder du för fjädrar till front hacklet som har så långa spretiga strån?

På dom flugorna är det svartfärgad guldfasan. (köper hela skinn)

//Nicke

Posted (edited)

"Jag kör med styrslang , och lämnar 3-4mm bakom tagg/butt så ja kan trä på en bit där.

Lika så på us-tuberna , så låter jag en bit sticka ut av slangen , då får röven samma tjocklek som själva tuben vilket ja gillar utseendemässigt."

Mm jag kanske får tänka om och anamma din stil trots att jag inte gillar styrslang. Men snygga flugor är

ju mycket viktigare än funktionen :blink: Jag ska göra ett försök i a f/Peter

Edited by Lohi
Posted
Lohi , vad kör du med för krokar till dina tuber ?

Ett tips är att testa Ken Sawadas tubkrokar (om du inte fiskat med dom).

Riktigt smäckra huvuden som tar lite plats i styrslangen.

Grymt vassa och starka krokar !

(Jag köper ST4 wide gap modellen i 4/6/8/10 direkt från Japan)

http://www.kensawada.com/w/list.php?lcat=4...cat=475&l=e

//Nicke

Jepp jag kör också med sawada, finns inget bättre. Oftast har jag ganska stora flugor 7-9 cm som kräver large tub

för att matcha krokarna!/Peter

Posted

Dom såg riktigt giftiga ut Lohi..

Har du lust att slänga upp en lite större bild på en av dom , så man kan syna hur du bundit ?

(kul att tråden vaknar till liv igen :blink: )

//Nicke

Posted
Dom såg riktigt giftiga ut Lohi..

Har du lust att slänga upp en lite större bild på en av dom , så man kan syna hur du bundit ?

(kul att tråden vaknar till liv igen :blink: )

//Nicke

Ska fixa det i morgon! Dom ÄR giftiga!/Peter

Posted
Lady Caroline variant. Kanske en fet hädelse att förändra ett sånt gammalt fint mönster och en vacker fluga

så här radikalt. Detta mönster har varit framgångsrikt i Lögde. Speciellt regniga sommarnätter när vattnet fått

lite extra humusfärg. Lyser som en fyr i smutsvattnet! Jag tror att jag är ensam om denna variant, har då aldrig

sett någon som bundit en tub variant av LC

/Peter

Ingen hädelse alls, jag tycker du lyckats grymt bra med att föra över den skira speyflugan till tub

Posted

kul å se att många har hittat inspiration att binda lite..............visa fler fina flugor så man blir sugen nu när vinter håller en inne -_-

som sagt snygga flugor grabbar

zwargen

Posted (edited)

Ser helt ok ut Yoxler.

Testa att "bredda vingen" lite på nästa..

Bind in vingen med 2-3 varv , och pressa ut håret med tummnageln innan du säkrar den.

Lika så med övervingen , så den täcker undervingen när du ser från sidan.

Du har lättare att få en fin tapering på vingen då

Kolla bilden underifrån som ja la upp på min polares flugor , så ser du vad ja menar..

(ingen kritik alltså)

//Nicke

Edited by TinyOne
Posted
Man tycker de borde vara så Lohi.. :wub:

Lägg upp fler av dina med , dom ser bra ut !

Christer S !

Kan inte du kasta in lite bilder på dina flugor igen , dom tåls att synas ordentligt och är kul att ha som förebilder...

//Nicke

Hej nicklas! För tillfället är jag på jobb men jag trodde mina flugor låg kvar här på forumet :rolleyes: är det många som fattas?

Snaskiga flugor ni lägger inn allesammen fortsätt med det B)B)

// Christer

Posted (edited)
Hej nicklas! För tillfället är jag på jobb men jag trodde mina flugor låg kvar här på forumet :rolleyes: är det många som fattas?

Snaskiga flugor ni lägger inn allesammen fortsätt med det :wub:B)

// Christer

Två av dina inlägg med bilder finns kvar. Resten försvann nog när edge hackades. Denna tråd fick förra veckan en nystart genom att

alla sidor där bilderna försvunnit togs bort! Vi ser gärna mer av dina alster!/Peter

Edited by Lohi
Posted
Två av dina inlägg med bilder finns kvar. Resten försvann nog när edge hackades. Denna tråd fick förra veckan en nystart genom att

alla sidor där bilderna försvunnit togs bort! Vi ser gärna mer av dina alster!/Peter

Ok ska se vad jag kan fixa till när jag får en ordentlig uppkoppling på pc`n

Posted
Någon som provat spoonfly till havsöring?tänkte ge dom en chans i år :rolleyes:

Jepp. Funkar fint, har en kompis som fiskar mycket med spoonfly med gott resultat.

Har du testat den där i vatten? Min erfarenhet är att dom går bäst om dom är smala och raka med bara en liten böj längst bak. Om dom är för breda tenderar dom bara att snurra. Trixigt att få till gången.