Jump to content

Recommended Posts

Posted
TinyOne> Jäklar vad du har utvecklas som bindare. Grymt läckra.

Mm håller med Sasse. Det är riktigt kul att det postas så många inlägg i den här tråden och förhoppningsvis ökar antalet nu när

"silly season" för oss laxgnetare verkligen går in i sin högsäsong!

Det som är riktigt givande är att se alla olika stilar tex Tinys smäckra kroppar på hans flugor och få ta del av

Magnus tankar på ljusgenomsläpp i vingarna. Tillsammans ger dessa ideér en massa nya infallsvinklar och

förhoppningsvis utvecklas man själv som flugbindare.

Mvh Peter

Posted

Tjove, med den där LC har du överträffat dig själv! Vilka perfekta vingar och proportioner!!!

Vill du ha några monkeys som fungerar eller annat i utbyte? ^_^

Posted
Sunray , är dom bundna på koppartub ?

//Nicke

Ja, den nedersta "Junction Shrimp" är på koppartub och tuben i sig är en del av mönstret eftersom den är bar på bakre halvan. ( Man kan ju lätt ersätta det med koppartinsel om man kör nån annan tubvariant. )

De övriga två är på alu-tub vilket är det jag använder mest.

Spiktuber is the shit! De är ruggigt bra och har alltid varit så... =))

/ PJ

Posted

Peter Eriksson> Härligt. Om du vill ha lite tips o trix så kommer det här.

Kör flugorna från vänster till höger:

1: Grymma färger. Kommer att fånga fisk garanterat.Lagom med material i vingen. Bra volym och bra ljusgenomsläpp. MEN vingen kommer att trassla. Gör den kortare en bind in vingen bak som på en cascade: http://www.baumanns.ie/images/Allys-Cascade.jpg

2: Samma här. Kortare vinge. Denna med kortare vinge = grym sommarfluga. Tänk också på att ha så tunn tråd som möjligt och planera varje bindvarv. Då får man en liten o snygg skalle.

3: Väldigt annorlunda men helt klart fungerande. Samma sak med huvudet. Spelar inget roll för fisken eller fångstmässigt men en snygg fluga fiskar man bättre med ;)

4: Helt klart bäst. Inte mycket o påpeka på. Jämnare och lite mer avstånd mellan tinslet och lite kortare fronthackel.

Dessa flugor kan kantra lätt men det är bara och testa och göra om. Denna skulle jag köra med hela tiden i Nordnorge i augusti ^_^

Posted (edited)
Peter Eriksson> Härligt. Om du vill ha lite tips o trix så kommer det här.

Kör flugorna från vänster till höger:

1: Grymma färger. Kommer att fånga fisk garanterat.Lagom med material i vingen. Bra volym och bra ljusgenomsläpp. MEN vingen kommer att trassla. Gör den kortare en bind in vingen bak som på en cascade: http://www.baumanns.ie/images/Allys-Cascade.jpg

2: Samma här. Kortare vinge. Denna med kortare vinge = grym sommarfluga. Tänk också på att ha så tunn tråd som möjligt och planera varje bindvarv. Då får man en liten o snygg skalle.

3: Väldigt annorlunda men helt klart fungerande. Samma sak med huvudet. Spelar inget roll för fisken eller fångstmässigt men en snygg fluga fiskar man bättre med ;)

4: Helt klart bäst. Inte mycket o påpeka på. Jämnare och lite mer avstånd mellan tinslet och lite kortare fronthackel.

Dessa flugor kan kantra lätt men det är bara och testa och göra om. Denna skulle jag köra med hela tiden i Nordnorge i augusti ^_^

Ok vilken fluga menade du med nr 1? tror jag la in 9 stycken och i den första raden (första inlägget) så tycker

jag själv att dom är ganska misslyckade. Men var mer för att visa skillnaden i utveckling. Bra med åsikter tack

Den i sista inlägget med brun/svart räv och gult hackel var det den du hade som nr 4?

Edited by Peter Eriksson
Posted
Ok vilken fluga menade du med nr 1? tror jag la in 9 stycken och i den första raden (första inlägget) så tycker

jag själv att dom är ganska misslyckade. Men var mer för att visa skillnaden i utveckling. Bra med åsikter tack

Den i sista inlägget med svart räv och gult hackel var det den du hade som nr 4?

Nr 1 var fluga nr 1 från vänster på första flugorna från dig.

Kommer med de andra snart.

Posted

Nu gäller det de tre av de 3 i mitten . Börjar med den från vänster.

1: Svårt och se kropp mm men detta är en perfekt burrfluga för våren eller högvatten. Försök att koncentrera fronhacklet så det blir mer kompakt. Förstår du hur jag menar? Nu är fronthacklet utspritt på ca 1cm. Annars är det grymma färger och bra bundet. Helt ok huvud.

2: Samma som förut. För lång vinge. Annars grymma färger och bra nyaser. Snyggt huvud. Försök bara att ha det lite längre bak på en sådan krok. Kan bli svårt och få dit en styrande knut.

3: Perfekt climipsvariant. Mycket välbunden och snygga proportioner. Inte mycket att påpeka. Tip topp ^_^

Posted

O de sista.

Börjar från toppen.

1: Mycket snygg. Bra färger och bra bundet. Lite kortare fronthackel. Tänk på att det oftast ser bättre ut med mindre antal varv tinsel. Fortsätter du så här så är du riktigt giftig.

2: Bra flom/vårfluga. Huvudet flyter iväg lite. Svårt o se kroppen ;)

Fortsätt gärna med att lägga upp bilder. Skitkul o följa utvecklingen ^_^

Posted
O de sista.

Börjar från toppen.

1: Mycket snygg. Bra färger och bra bundet. Lite kortare fronthackel. Tänk på att det oftast ser bättre ut med mindre antal varv tinsel. Fortsätter du så här så är du riktigt giftig.

2: Bra flom/vårfluga. Huvudet flyter iväg lite. Svårt o se kroppen ;)

Fortsätt gärna med att lägga upp bilder. Skitkul o följa utvecklingen ^_^

Tack för åsikterna ska lägga dom på minnet, just dom saker du påpekat har jag faktiskt reflekterat över och det

är ju bra att man själv ser en del fel. Just det med att huvudet kommer långt fram, för mycket material som täcker kroppen,

för tätt tinsel osv är saker man ser men oftast när man börjar bli färdig.

Det här med hacklet har jag svårt med, jag fick ju en massa material och alla bindningsgrejor med när jag köpte

en gammal farbrors alla grejor och har försökt att sortera så gått det går. Har en del lösa påsar med tupphacke och så en

hel del nackar är det dom man använder fjädrar ifrån till hackel? Kan lägga in lite bilder på det i en annan tråd så kan du ge lite synpunkter

på lämpligt material för hackel osv.

Några saker jag har svårt med är att linda front hackel, får det inte bakåt ordentligt utan står rakt ut. Sen att sätta dit Djungel tupp ögon

blir inte bra, det är lätt att man drar med dom runt när man lindar bindtråden om du är med på vad jag menar.

Posted
Tack för åsikterna ska lägga dom på minnet, just dom saker du påpekat har jag faktiskt reflekterat över och det

är ju bra att man själv ser en del fel. Just det med att huvudet kommer långt fram, för mycket material som täcker kroppen,

för tätt tinsel osv är saker man ser men oftast när man börjar bli färdig.

Det här med hacklet har jag svårt med, jag fick ju en massa material och alla bindningsgrejor med när jag köpte

en gammal farbrors alla grejor och har försökt att sortera så gått det går. Har en del lösa påsar med tupphacke och så en

hel del nackar är det dom man använder fjädrar ifrån till hackel? Kan lägga in lite bilder på det i en annan tråd så kan du ge lite synpunkter

på lämpligt material för hackel osv.

Några saker jag har svårt med är att linda front hackel, får det inte bakåt ordentligt utan står rakt ut. Sen att sätta dit Djungel tupp ögon

blir inte bra, det är lätt att man drar med dom runt när man lindar bindtråden om du är med på vad jag menar.

Bra grejor är a och o men det är dyrt. Det är stor skillnad på fronthackel, kropshackel, nymfhackel, torrflugahackel mm

Angående JC fjädrarna så är det ett h-vette. Speciellt om man har lägre grader på nacken. Ett tips är att försöka platta till stammen men en tång. Jag biter lite försiktigt på stammen.

Bodde du inte i Eskilstuna? Om du vill kan vi binda en dag så kan vi gå igenom och kolla och testa. Så bra du binder så räcker det med lite knuffar i rätt riktning och lite enkla tips.

Posted
Bra grejor är a och o men det är dyrt. Det är stor skillnad på fronthackel, kropshackel, nymfhackel, torrflugahackel mm

Angående JC fjädrarna så är det ett h-vette. Speciellt om man har lägre grader på nacken. Ett tips är att försöka platta till stammen men en tång. Jag biter lite försiktigt på stammen.

Bodde du inte i Eskilstuna? Om du vill kan vi binda en dag så kan vi gå igenom och kolla och testa. Så bra du binder så räcker det med lite knuffar i rätt riktning och lite enkla tips.

Ok bra tips att platta till stammen på JC fjädrarna, ska prova genast.

Jag bor i Åkersstyckebruk, vi kan säkert få nåt tillfälle för bindning det skulle vara tacksamt

med lite hjälp o tips. Jag la in ett par bilder på nackar o fjädrar i ny tråd som du gärna får svara på.

Posted
Ok bra tips att platta till stammen på JC fjädrarna, ska prova genast.

Jag bor i Åkersstyckebruk, vi kan säkert få nåt tillfälle för bindning det skulle vara tacksamt

med lite hjälp o tips. Jag la in ett par bilder på nackar o fjädrar i ny tråd som du gärna får svara på.

Hittat den redan ^_^

Vart tusan ligger Åkersstyckebruk? Strängnäs?

Posted
Mitt mellan Södertälje och E-tuna ungefär man åker E20 ca en mil från Strängnäs,

du kanske mest åker E4:an kan jag tro

Ok, nästan nästgårds ^_^

Bara att jag kommer förbi när det passar ;)