Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är ännu några veckor kvar till havsöringfisket, men redan nu så börjar askarna att kompletteras samtidigt som nya mönster hittar in.

Här är tre fina som ska göra säsongen till en fest. En gul zonker med ett hackel av kanin spunnet med STF-dubbing för att ge lite mer lyster och lite extra angelhair.

Dansken känner de flesta till. Det blir en grå för det klaraste vattnet och mulna dagar, och en vitare till sol och grummel. Sist är även det en zonker, fast gjord av mink och en övervinge av craft fur, perfekt som en liten tobis.

post-4076-1251559575_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Posted

Mycket bra Fullrulle!

Alla tre ser helt "rätt" ut, de kommer fungera alldeles utmärkt.

Mvh

HaLster

Det är ännu några veckor kvar till havsöringfisket, men redan nu så börjar askarna att kompletteras samtidigt som nya mönster hittar in.

Här är tre fina som ska göra säsongen till en fest. En gul zonker med ett hackel av kanin spunnet med STF-dubbing för att ge lite mer lyster och lite extra angelhair.

Dansken känner de flesta till. Det blir en grå för det klaraste vattnet och mulna dagar, och en vitare till sol och grummel. Sist är även det en zonker, fast gjord av mink och en övervinge av craft fur, perfekt som en liten tobis.

post-4076-1251559575_thumb.jpg

• 2 months later...
Posted
Lång mörk tid innan det härliga nattfisket efter havsöring drar igång på västkusten..

I år skall Army Of Lobsters bli min nattfluga...

Förlaga här

Spännande mönster.

Ja det är väl lite nytt att fiska med hummer imitationer

Posted
Lång mörk tid innan det härliga nattfisket efter havsöring drar igång på västkusten..

I år skall Army Of Lobsters bli min nattfluga...

Förlaga här

Den såg giftig ut,får göra ett par till sommar fisket

• 3 weeks later...
Posted

Här kommer lite av en favorit! -_-

Mallard Xpress - Brown/yellow

Krok: Coastal Streamer strl 6

Tråd: UNI 8/0 White

Butt: Orange Ice dub/spectra dub

Bakre hackel: Mallard/Gräsand - Yellow/olive

Kropp: Tan Ice dub/Spectra dub eller liknande

Främre hackel: Mallard/Gräsand - Yellow/olive

post-1543-1260193096_thumb.jpg

Posted

Göteborgs Räkan :lol:

Krok: Coastal streamer strl 6

Ögon: Bränd nylon, 0.60mm

Stjärt: Rävhår, naturgrå eller vit

Kroppshackel: Tupphackel, grå

Rib: Monoflbindtråd (nylon)

Kropp: Shrimpdub - Grey, blandat med Ice dub - Shrimp pink

post-1543-1260738685_thumb.jpg

Posted

En liten modifierad variant av wolly bugger. Tratt, fronthackel av ostrich spey samt en gömt silverskalle kanske gör den snäppet vassare? Eller så kanske det blir en regnbågsfluga.post-4076-1261164043_thumb.jpg

Posted (edited)

lite flugor inför premiär och vår fisket :)

1. olivmagnus 2. polarmagnus 3. Magnus

4. Varian av big hole demon 5.en liten zonker 6.juleträet

7. flaman tror jag att den heter 8. svart bobby fluga.

9. 4 st borstmaskar.

post-3429-1261249885_thumb.jpg

post-3429-1261249898_thumb.jpg

post-3429-1261249909_thumb.jpg

post-3429-1261249929_thumb.jpg

post-3429-1261249947_thumb.jpg

post-3429-1261249959_thumb.jpg

post-3429-1261249967_thumb.jpg

post-3429-1261249976_thumb.jpg

post-3429-1261249985_thumb.jpg

Edited by Behnke
Posted (edited)
lite flugor inför premiär och vår fisket <_<

1. olivmagnus 2. polarmagnus 3. Magnus

4. Varian av big hole demon 5.en liten zonker 6.juleträet

7. flaman tror jag att den heter 8. svart bobby fluga.

9. 4 st borstmaskar.

Dina borstmaskar ser ruggigt heta ut. Kommer nog lätt leverera :lol:

Har du flätlina mellan krokarna? Eller finns det andra lösningar ?

Edited by karki
Posted

Roligt hur ett "misstag" kan bli till ett nytt mönster. Det började med att mitt gula angelhair var alldeles för kort jämfört med den silverfärgade när jag satt och band nynäs-trattar. Så i ren desperation så drygade jag ut med lite STF-dubbing, och jag gillade hur dubbingen tog bort lite av glansen i flugan. Jag började genast att tänka ut hur man skulle kunna göra det hela till en fluga med de egenskaper man så gärna vill ha vad gäller baitfish. En fisklik fluga som drar till sig uppmärksamheten utan att genomskådas.

Det blev tillslut en blandning av nynästratten och STF-fisken.

En liten butt (som kanske syns i vått tillstånd) av orange mini-flatbraid. En dubbingkudde av olive icedub med ett mjukt hackel i färgen chartreuse grizzly.

Som vinge chartreuse angelhair och caddis green STF. Ett främre "hackel" av spunnet STF caddis green avslutar flugan innan ögonen kladdas dit med epoxy.

post-4076-1262040502_thumb.jpg

Posted
Roligt hur ett "misstag" kan bli till ett nytt mönster. Det började med att mitt gula angelhair var alldeles för kort jämfört med den silverfärgade när jag satt och band nynäs-trattar. Så i ren desperation så drygade jag ut med lite STF-dubbing, och jag gillade hur dubbingen tog bort lite av glansen i flugan. Jag började genast att tänka ut hur man skulle kunna göra det hela till en fluga med de egenskaper man så gärna vill ha vad gäller baitfish. En fisklik fluga som drar till sig uppmärksamheten utan att genomskådas.

Det blev tillslut en blandning av nynästratten och STF-fisken.

En liten butt (som kanske syns i vått tillstånd) av orange mini-flatbraid. En dubbingkudde av olive icedub med ett mjukt hackel i färgen chartreuse grizzly.

Som vinge chartreuse angelhair och caddis green STF. Ett främre "hackel" av spunnet STF caddis green avslutar flugan innan ögonen kladdas dit med epoxy.

post-4076-1262040502_thumb.jpg

Hahaha förhoppningsvis så kommer den leverera! Den ser ut som en dräpare iallfall!

Posted
Dina borstmaskar ser ruggigt heta ut. Kommer nog lätt leverera :rolleyes:

Har du flätlina mellan krokarna? Eller finns det andra lösningar ?

Tack karki, Jag har använt nylon 0,28. pga att flugan inte ska hänga förmycket, för att i stället baken ska stå rakt utfrån främre kroken ;)

behnke

• 2 weeks later...
Posted

Lekte lite med limpistolen idag, inspirerad av artikeln i senaste numret av Flugfiske i Norden. Utan mylarslang, ett inte allt för varierat utbud av zonkerstrimlor och på tok för stora ögon fick det bli en genomskinlig variant med grön "ryggrad".

Med olika varianter av zonkerstrimlor, ögon, olika kulörer på mylarslang så kan det nog bli några i asken.

post-7727-1263574314_thumb.jpg