Jump to content

Recommended Posts

Posted

Här kommer en bild på min första Silver Grey. Band den ihop med Tjove som lärare för ett tag sedan.

Gammal klassiker med hyfsat låg vinge och bunden så att den kan fiskas tyvärr så låg den i en

plastpåse innan foto så "Giftningen" är väll inte den bästa precis. :)

Mvh P-A

post-6272-1231962904_thumb.jpg

Posted

Jag tackar för berömet, Jungle Cock!

Självklart skall du börja med klassiker om du funderar på det.

Jag lägger bilder på mina flugor och hoppas det

skall inspirera andra att ta upp det fantastiska hantverket

att binda fjädervingar.

Om jag kan ställer jag upp och svarar på frågor om bindteknik

och materialval.

Ser framemot att se bilder på era flugor framöver.

Håkan

Posted

Helgens begivenhet blev två flugor som skall ramas in. Temat blev Hardy. Dessa två flugor finns med i Hardys bok om laxfiske från 1907.

Faktum är att Hardy är den ende av de stora mästarna som beskriver mönstren. Förmodligen är det så att flugorna är Hardys egna

skapelser.

Hur som helst, vackra mönster är det.

Red Drummond

post-6242-1232350416_thumb.jpg

The Murdoch

post-6242-1232350446_thumb.jpg

Posted

Fina som snus Tjove!! Se nu till att släng upp en GH och en Black Doctor i gammal klassisk stil.

;):D:P

Ps. Det skall nog gå den 31, har fått halv löfte om permis Ds

:)

• 1 month later...
Posted (edited)
Fina som snus Tjove!! Se nu till att släng upp en GH och en Black Doctor i gammal klassisk stil.

:lol::lol:;)

Ps. Det skall nog gå den 31, har fått halv löfte om permis Ds

:P

Njae de får komma lite senare.Måste göra några nya först.

Kroken en 9/0a ca 8-9 cm

post-213-1235942577_thumb.jpg

Edited by Tjove
Posted
Njae de får komma lite senare.Måste göra några nya först.

Så klart du måste för din sista har ju jag tillsammans med alla dom andra doktorerna.

Kikade på dom en stund igår faktiskt.

:lol::lol:

Posted
Så klart du måste för din sista har ju jag tillsammans med alla dom andra doktorerna.

Kikade på dom en stund igår faktiskt.

:lol::lol:

Hmmmmmmm mannen som är hypokondriker.

Du har ju hela LÄKARKÅREN hemma hos dig ;)

Har dom lagt ett lätt omslag på din punkade fingrar än :P

• 2 weeks later...
Posted

:) Tjena

Mitt bidrag till tråden, en Green Highlander 4/0 eller 5/0 lite oreda vilken kroktyp jag band på. Jag är väl hyfstad nöjd med denna men materialbrist när det gäller barred summerduck och teal gjorde att det inte blev 100.

post-7267-1237108290_thumb.jpg

:D brenken

Posted

:) Ytterligare ett litet bidrag bland alla andra vackra skapelser i denna tråd. Denna gången blev det en Popham, inte nöjd alls med denna. Jag försökte göra IC substitut av färgade cdcfjädrar och det gick så där, dessutom var längsta toppingen jag hade typ 3mm för kort.

Binda klassiker är jättekul när man har rätt material, har man inte det kan det vara frustrerande. Men det är så j-vla tråkigt att jaga material.

Anyways The Poham 4/0

post-7267-1237135736_thumb.jpg

:D brenken

Posted
:rolleyes: Ytterligare ett litet bidrag bland alla andra vackra skapelser i denna tråd. Denna gången blev det en Popham, inte nöjd alls med denna. Jag försökte göra IC substitut av färgade cdcfjädrar och det gick så där, dessutom var längsta toppingen jag hade typ 3mm för kort.

Binda klassiker är jättekul när man har rätt material, har man inte det kan det vara frustrerande. Men det är så j-vla tråkigt att jaga material.

Anyways The Poham 4/0

post-7267-1237135736_thumb.jpg

-_- brenken

Snygga flugor, Brenken! Verkligen kul med fler som visar upp sina alster.

Vet vad du menar med att jaga material, svårt och tidsödande. Men har man skaffat

lite kontakter blir det genast mycket mer givande och det är ju bra mycket

trevligare och lite enklare med bra material.

Fortsätt sätt in bilder på flugorna.

Håkan

Posted
-_- Tjena

Mitt bidrag till tråden, en Green Highlander 4/0 eller 5/0 lite oreda vilken kroktyp jag band på. Jag är väl hyfstad nöjd med denna men materialbrist när det gäller barred summerduck och teal gjorde att det inte blev 100.

post-7267-1237108290_thumb.jpg

;) brenken

Ser jättebra ut!

För en något sånär novis som mig tycker jag att klassikern inte kommer fram. Känslan är: bestäm dig om du ska binda klassiskt eller modernt klassikt. Jag tycker att - om jag ska bedöma klassiskt - din dubbing är för "yvig" och hacklet taperar inte tillräckligt. Vingen dock sitter - jag och dräglar över både placering och utseende - bra jobbat!

Lite amatörmässig feedback - take it or leave it!:rolleyes:

//Micke