Jump to content

Recommended Posts

Posted

8596_DSCN5567_1.jpg

Med denna teknik blir flugorna i ungefär lagom storlek för öring och liknande, BF-flugor för gäddor brukar kräva andra metoder. Grundläggande är att man använder långfibrig dubbing som inte är allt för styv. På bilden syns två alternativ de flesta brukar ha tillgång till: Flyrite (fick inspiration från Micke Bluedun 8) ) och Ice dub. Jag kommer binda med ice dub.

Inga streamerkrokar här inte, vanliga eller t.o.m. wide gap är att föredra, gärna av tyngre gods så flugan får lite sjunkkraft.

8596_DSCN5570_1.jpg

Fäst kroken i städet och linda på bindtråden i längd med krokspetsen eller krokhullingen.

8596_DSCN5572_1.jpg

Ta en nypa dubbing och placera den i handflatan.

8596_DSCN5574_1.jpg

Rulla försiktigt ihop fibrerna till en liten boll mellan händerna. Ta inte i för mycket.

8596_DSCN5577_1.jpg

8596_DSCN5581_1.jpg

Bind fast bollen på krokskaftets ovansida

8596_DSCN5584_1.jpg

Vik bak dubbingen och linda några varv framför den för att säkra det hela.

Posted

8596_DSCN5586_1.jpg

vänd på städet....

8596_DSCN5588_1.jpg

....och rulla en ny boll du fäster en liten bit framför den förra.

8596_DSCN5590_1.jpg

Vik bak dubbingen och linda några varv framåt.

8596_DSCN5591_1.jpg

rotera städet allt eftersom och upprepa proceduren tills du nått fram till krokögat. Gör där ett par avslutningsknutar och klipp av tråden. ja det här ser ju inte så snyggt ut....

8596_DSCN5595_1.jpg

... men om du tar en dubbingborste (en nedklippt tandborste funkar utmärkt) och kammar ut och bak fibrerna...

8596_DSCN5597_1.jpg

....får du en underbar tapering! Även om man ska kamma rejält bör man inte bearbeta flugan för mycket, då förlorar den sin fina form.

I princip behövs inget mer...

8596_DSCN5600_1.jpg

...men den som vill kan gärna fästa ett öga på vardera sida av flugan :)

8596_DSCN5602_1.jpg

Delicious!

8596_DSCN5604_1.jpg

Här är en baitfish med en annan färgkombination.

8596_DSCN5607_1.jpg

Här är en BF bunden på samma sätt fast med flyrite. Notera att man även kan tillsätta ränder med en svart markeringspenna.

Posted (edited)
Niiice, hur skiljer sig ep till skillnad mot olika flash material i hur de rör sig i vattnet?

ep? Was ist das? :)

Ice dub är ju lite mer åt flashållet både visuellt och till strukturen, och det är smått vågigt. Därför rör det sig rätt fin i vattnet :D framför allt stjärten pulserar, och i och med att den är tunnast kan man dra slutsatsen att dessa flugor ska bindas tunt och sparsamt för att få mest egenliv.

FR är lite skoj att binda streamers med, det är så mjukt och fint att det reagerar på minsta intag :D var inte rädd för att prova lite olika dubbbingar, så länge de är långfibriga är det fritt fram.

Edit: nåt jag grubblat över ett tag är att ice dub tycks variera i kvalite, vilket är ovanligt för syntetmaterial. Därför kan det vara klokt att hålla sig till samma märke av ice dub.

Edited by Flugornas herre
Posted

Olika ep materiel är normalt styvare än ex flashdub och rör sig lite mindre.

Missnöjd med droppformen så ta lite mindre materiel eller borsta hårdare med en kardborreborste ex.

Denna typen av fluga är underbart bra och rolig att binda, alltså... snabb, enkel och bra :rolleyes:

Posted
Olika ep materiel är normalt styvare än ex flashdub och rör sig lite mindre.

Missnöjd med droppformen så ta lite mindre materiel eller borsta hårdare med en kardborreborste ex.

Denna typen av fluga är underbart bra och rolig att binda, alltså... snabb, enkel och bra :)

Så sant som det är sagt :rolleyes:

Posted
vad kör du med för krok?

Mina första BF och även de i denna SBS är bundna på Mustad Signature R50 strl. 10. Man bör dock använda krok med ett relativt stort krokgap annars tappar man lätt fisk. Så nu kör jag med Partridge flashpoint BMN (Big Mouth Nymph) strl. 10 istället, som också är av lite kraftigare gods :P

bmn.jpg

Posted

Snyggt , och en bra beskrivning !

Sitter dom ögonen tillräckligt hårt för att klara en fisk eller två ?

Eller lägger du på epoxy, som ja sett andra göra ?

//Nicke

Posted
Snyggt , och en bra beskrivning !

Sitter dom ögonen tillräckligt hårt för att klara en fisk eller två ?

Eller lägger du på epoxy, som ja sett andra göra ?

//Nicke

Jag fäster ögonen med flytande cyanoakrylat (superlim) så det blöder in i flugan lite och då sitter det riktigt bra faktiskt.

Posted
Jag fäster ögonen med flytande cyanoakrylat (superlim) så det blöder in i flugan lite och då sitter det riktigt bra faktiskt.

Fina flugor! Helt i min smak!

Mina flugor tappar ögonen efter några fiskar eller dåliga bakkast... Har provat att limma på olika sätt med superlim och epoxy. Enda sättet har för mig varit att lacka över ögonen med epoxy.

Posted
Fina flugor! Helt i min smak!

Mina flugor tappar ögonen efter några fiskar eller dåliga bakkast... Har provat att limma på olika sätt med superlim och epoxy. Enda sättet har för mig varit att lacka över ögonen med epoxy.

Tackar :P Det enda sättet att verkligen vara säker på att ögonen inte släpper är genom att limma ett epoxyhuvud, men så som jag gör det håller det riktigt bra. Jag penslar på en lite droppe Zap-a-Gap på ögat och sen klämmer jag fast den ganska hårt mot dubbingen, vid huvudet B)

Posted
Mina första BF och även de i denna SBS är bundna på Mustad Signature R50 strl. 10. Man bör dock använda krok med ett relativt stort krokgap annars tappar man lätt fisk. Så nu kör jag med Partridge flashpoint BMN (Big Mouth Nymph) strl. 10 istället, som också är av lite kraftigare gods :P

bmn.jpg

tack! har haft några sådana krokar men kom inte på vad de hette B)