Jump to content
Sign in to follow this  
Flugornas herre

Enkel baitfish

Recommended Posts

Jag brukar köra med kamasan metkrok! B980 tror jag den heter.

det är precis den jag kört med, size 2. En mindre storlek hade nog varit att föredra. Hade size 8 också men den tyckte jag var för liten.

Jag brukar köra med kamasan metkrok! B980 tror jag den heter.

Precis den kroken jag använder till alla mina baitfish. Billig och ruskigt stark som det ska va med andra ord.

det är precis den jag kört med, size 2. En mindre storlek hade nog varit att föredra. Hade size 8 också men den tyckte jag var för liten.

Kör mest med med 4 men även 2.

Bra och utförlig SBS.

Nackedelen för mig är att jag är precis ny i det här med flugbindning och är faktiskt djävelusiskt dålig på det, men tänkte att här är ju en fluga som tom jag klarar av att binda. ICKE!

Slutresultatet är för olikt ditt för att jag ska vara nöjd! Det mesta av min dubbing trillar faktiskt av när jag borstar flugan (Vilket är störigt som attans!). Av 5 fick jag väl till en som jag var sådär nöjd med. Sen har jag den oturen att lite av min dubbing snurrar runt kroken och på så vis så blir dem inte jämna..

Aja, nu ska jag inte klaga på mig själv mer, men som sagt. Bra SBS och jag kommer inte att ge upp!

Juste mönster! Rakt på sak.

En grej som man kunde leka med i fråga om flyrite-varianten är att fetta in flugan lite - då binder flyriten fast mikroskopiska luftbubblor som glittrar som fasen i vattnet. Kräver iofs att man har något som drar ner flugan, sjunktafs, sjunklina eller liknande. Kunde även vara fint med en tuschad "huggspot" i rött / antydan till gällock.

Andreas dina BF ser riktigt bra ut, kanske lite mer tapering längst bak så flugan rör sig ännu mer men annars ser det prima ut.

Är det borstningen det hänger på eller ska det i lite mer material baktill? Eller kan man frissera till formen lite grann?

Glömde givetvis att tacka för en grym beskrivning! ;)

post-6834-1264627220_thumb.pngnågra varianter (utbildad av läromästare Sempai) ;)

Vilka kustflugor! Tjusigt Gusten. De gillar jag skarpt :o

Guest Stendalen

Kul att lite "gamla" trådar aktualiseras! Tack för initial inspiration Gustav och Gusten! Jag är själv inne i Baitfish-mode vilket ni kanske sett på Dagens Flugbindning.

Är det borstningen det hänger på eller ska det i lite mer material baktill? Eller kan man frissera till formen lite grann?

Glömde givetvis att tacka för en grym beskrivning! :o

Man ska vara försiktig med att borsta upp alldeles för mycket, då kan flugan tappa forman framtill. Dina var redan taperade framtill så jag skulle rekommendera lite saxtrim. Men båda metoderna funkar nog bra.

post-6834-1264627220_thumb.pngnågra varianter (utbildad av läromästare Sempai) ;)

Tony kan det där, bra bundet!

Grym SBS och sjukt snygga flugor!

...jag blev riktigt sugen på å komma hem till städet och testa binda upp ett par!!!

Av nån anledning så har jag nu fått för mig att jag läste nånstans (i den här tråden?) att baitfish för gädda borde bindas på annat vis? orkar inte leta upp om det är jag som fantiserat eller om du skrev det nånstans...

Är det för hållbarhetens skull som man borde binda annorlunda (och hur ska man helst gå tillväga då?) för gäddan? kan ju lätt tänka mig att det räcker med ett par gäddor som tuggat på dessa ulltussar för att man ska få en renrakad krok igen, vilket väl kanske inte gör så mycket, bara binda på lite mer material då ju! :D

Mvh

/peter

Grym SBS och sjukt snygga flugor!

...jag blev riktigt sugen på å komma hem till städet och testa binda upp ett par!!!

Av nån anledning så har jag nu fått för mig att jag läste nånstans (i den här tråden?) att baitfish för gädda borde bindas på annat vis? orkar inte leta upp om det är jag som fantiserat eller om du skrev det nånstans...

Är det för hållbarhetens skull som man borde binda annorlunda (och hur ska man helst gå tillväga då?) för gäddan? kan ju lätt tänka mig att det räcker med ett par gäddor som tuggat på dessa ulltussar för att man ska få en renrakad krok igen, vilket väl kanske inte gör så mycket, bara binda på lite mer material då ju! :D

Mvh

/peter

Tja, nog kan man binda baitfishar för gäddor på samma sätt, men det är så långa fibrer som man hanterar så om man vill ha stora baitfishes så bör lösa fibrer istället bindas in direkt på krokskaftet, utan någon "bollteknik".

Tja, nog kan man binda baitfishar för gäddor på samma sätt, men det är så långa fibrer som man hanterar så om man vill ha stora baitfishes så bör lösa fibrer istället bindas in direkt på krokskaftet, utan någon "bollteknik".

Ah, sant!:D tänkte inte på dee... :D

Hahahaha, så kan de va, jo, vill man ha stort/långt så är det säkert såklart enklare å snabbare med typ flash n slinky eller dylikt kan jag tänka mig...

;vh

/peter