Jump to content

Älv: Nybroån

troutslave
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Resan blev uppskjuten då hela ån blev igenfrusen! <_<

Men men på fredag drar vid dit och stannar tom söndag så hoppas på bättre förhållanden då! :P

Hur är det där nere nu och vad ska man köra med, tafs och flugor??

Ska bara bli skönt att dra ut på första turen för i år!! :)

Mvh Anders

Var ner till Ystad och Nybroån i helgen. Förhållandena var kanske inte det bästa, lite vatten och låg temp i vattnet.

Efter 10 min fiske fick jag den första, en sprallig sak på bara 30cm, nu var förväntningarna höga men det visade sig att jag bara fick en liten till senare den dagen! <_<

Men men ett par andra gubbar från sällskapet fick 3st fina blänkare på 2kg/st, jättefina! :)

Sista dagen kom det ett par spinn fiskande polacker, en av dem satt och kastade och höll haspelrullen åt fel håll och käkade nötter. Han lyfter spöet för att kasta igen och då blev det stopp, tro inte på fan att han kniper ett as till öring och 80cm räcker inte.. Måste ha vart på 6kg minst!

Hade en jättetrevlig vistelse där nere och ser fram åt fler besök i framtiden!

Mvh Anders

Var ner till Ystad och Nybroån i helgen. Förhållandena var kanske inte det bästa, lite vatten och låg temp i vattnet.

Efter 10 min fiske fick jag den första, en sprallig sak på bara 30cm, nu var förväntningarna höga men det visade sig att jag bara fick en liten till senare den dagen! <_<

Men men ett par andra gubbar från sällskapet fick 3st fina blänkare på 2kg/st, jättefina! :)

Sista dagen kom det ett par spinn fiskande polacker, en av dem satt och kastade och höll haspelrullen åt fel håll och käkade nötter. Han lyfter spöet för att kasta igen och då blev det stopp, tro inte på fan att han kniper ett as till öring och 80cm räcker inte.. Måste ha vart på 6kg minst!

Hade en jättetrevlig vistelse där nere och ser fram åt fler besök i framtiden!

Mvh Anders

Ja den va på kring 6 kg , men blank de va den inte.....

• 9 months later...

Kortförsäljning av fisket under 2013.

Februari månad. Kortpris 350:-/dag Lördagar o Söndagar 10 kort/dag.

Onsdagar. 6/2. 13/2. 20/2. 27/2.

Torsdagar. 7/2. 14/2. 21/2. 28/2.

Fredagar. 1/2. 8/2. 15/2. 22/2.

Lördagar. 2/2. 9/2. 16/2. 23/2.

Söndagar. 3/2. 10/2. 17/2. 24/2.

Mars Månad. Kortpris 260:-/dag. Lördagar och söndagar 10 kort/dag.

Onsdagar. 6/3. 13/3. 20/3. 27/3.

Torsdagar. 7/3. 14/3. 21/3. 28/3.

Fredagar. 1/3. 873. 15/3. 22/3. 29/3.

Lördagar. 2/3. 9/3. 16/3. 23/3. 30/3.

Söndagar. 3/3. 10/3. 17/3. 24/3. 31/3.

April Månad. Kortpris 210:-/dag. Lördagar och söndagar 10 kort/dag.

Onsdagar. 3/4. 10/4. 17/4. 24/4.

Torsdagar. 4/4. 11/4. 18/4. 25/4.

Fredagar. 5/4. 12/4. 19/4. 26/4.

Lördagar. 6/4. 13/4. 20/4. 27/4.

Söndagar. 7/4. 14/4. 21/4. 28/4.

Maj Månad Kortpris 200:-/dag. Fiske alla dagar.

Antal kortfiskare på vardagarna är max 15 st/dag.

Antal kortfiskare på lördagar och söndagar 10st/dag.

Alternativ: Ej sålda fiskekort fram till efter kl:13:00 går att köpa genom

"Fiske & sportboden" i Ystad för halva priset och gäller från 13:00 den dagen.

Alternativ: Om de som bokar fiskestugan med fiske från fredag till o med söndag så ingår ett fiskekort per/dag.

Vi i Y.F.S. önskar er alla ett skitfiske under år 2013 så ses vi vid Nybroån.

Ingen som vill dela med sig ???

Det beror lite på vattenföringen givetvis men 9-10´#6-8 när det kommer till spön. I linarsenalen bör du ha med dig flyt, intermediate samt en S3-4 ungefär. Ån är lite bredare och djupare än Råån annars är fisket väldigt likt.

Går det "perfekt vattenföring" så kör jag gärna med en S3 på de flesta ställena.

Japp  52 fiskar fångade av klubbmedlemmar .

Vatten temp igår var 0,7 grader....  brrrrrr kallt.

Kan bli bra i feb om tempen stiger över nollan så snön smälter o ger oss lite vatten i ån...

Fisk finns det mycket av, vid plusgrader stiger stim med blänkare från havet att från 30 till 70cm stora.

Flugor : Svarta Orange och vita   mindre laxflugor och kustflugor . Det mesta funkar så här tidigt..

Tomas 

• 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hur har fisket varit där hittills? Ska ner dit 7-9/3 med klubben och bo i stugan. Var där förra året och då fick jag två små blänkare och två andra i klubben fick 3st på 2kg. Hoppas att man har bättre tur denna gången, härligt att kunna "smygstarta" öringfisket som börjar 1:a april här uppe! :)

Hejsan

Lycka till med fisket, jag har en annan fråga är det någon som har köpt ett kort för mycket till fredagen den 15/3? Köper det grymt gärna, har varit tok mycket jobb så jag har glömt köpa kort till den helgen då mina fiske vänner ska dit så jag gör ett försök här.

MVH

Calle

Hemma efter 3 dagars fiske i ån. Perfekta förhållanden dagen innan men det var -3 och blåste 18m/s, fick rensa is efter 10 kast! :angry: Tappade en blänkare runt måttet nästan direkt men inte ett hugg efter det! En i klubben tog en fin på 58 och en besa och en annan fick en besa på över 60cm som sattes tillbaka och en fruktansvärt fet gädda som hade käkat 2 paddor! En fick en id som satts tillbaka. Väldigt fin stuga, nu slapp man köra till ån :) <br />

Edited by Anders G

• 3 months later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Häftiga bilder minst sagt!

Har där kommit upp några fina höstöringar än? :)

Dåligt med öringar som kommit upp tills fisket tog slut, på grund av det låga vattenflödet. Men till räknaren har det gått igenom ca 500 fiskar hittills och då får man räkna med att de flesta fiskar går upp i slutet okt/nov. Vi har sett att ca 30 öringar har varit ÖVER 90cm hittills.

På onsdag kommer länstyrelsen ha ett officiellt öppnande av räknaren och då kommer det läggas ut en länk på www.nybroan.se till en sida där man kan se live. och även rätt så mycket filmer från räknaren. största fisken hittills 98cm ...... ;-)

// Tomas Lindholm 

En aptitretare från igår natt....

Edited by T.Lindholm