Jump to content

Älv: Nybroån

troutslave
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...
  • 2 years later...

Kommenterar i en gammal tråd, men ån ligger ju kvar...

Tänkte ge mig ut på onsdag, bor i trakten men har aldrig fiskat i Nybroån! Några tips för det tidiga höstfisket? Flugor? Platser?

Vet att det är lågt med vatten och varmt i både vatten och luft, men ett återuppväckt intresse för flugfiske gör att jag vill hinna med att prova innan säsongen är slut!

Den nedre sträckan känns ju given att prova, nedströms bilbron då. Där är ju lite djupare och väldigt lugnflytande. Längre upp lär du nog se var djuphålorna är om det är så lågt vatten.

kolla deras hemsida, dom har ju en nyhetssida som uppdateras ganska frekvent.

skitfiske på dig och glöm inte rapportera här hur det gick :)

Rapport...

Var nere om igår och kastade lite, men det var i mina ögon helt dött. Lågt vattenstånd, och nästan stillastående vatten. Ska dock inte klaga, jag visste om det innan jag löste kort, så inget ont menat! Dessutom närmade sig temperaturen i luften 30 grader på dagen, så efter en stund valde jag att avbryta då det blev lite jobbigt. Såg en gädda på 25 cm som stod i solen och jäste.

Ute vid mynningen där ån rinner ut i havet letade sig åvattnet knappt över strandkanten, så några havsöringar som stiger nu har jag svårt att tro! Men det var första gången i Nybro för min del, så jag ska inte dra förhastade slutsatser!

Skulle såklart kunnat köra ner på kvällskvisten istället, men andra saker fanns i kalendern att ta hand om!

• Like 1