Jump to content

Bästa receptet på gädda?

Recommended Posts

On 2/12/2009 at 10:10 PM, Fredrik-flugarn said:

Har nåt fel i huvet då det gäller gäddans konsistens... :unsure:

Men som fiskfärsbiffar med hackad dill och lite rivet citronskal i smeten tycker jag är vrålgott :huh:

FF

Lite äldre gäddor har fastare kött, tycker dom är bäst. Dom yngre är som småabborre i köttet mer våta och mjuka.

Det var till att hitta en gammal tråd som jag tror få har sett. Gädda är väldigt uppskattat i Frankrike. I princip skulle vi kunna exportera hur mycket gädda som helst dit. Jag vet att för några år sedan så lyckades fransmännen bara hitta en fiskare i Vänern som hade resurser att regelbundet exportera gädda. Queneller av gädda är ett begrepp i fransk kokkonst. Men grunden för att göra en läckerhet av gäddköttet är att mala det i en köttkvarn med skivan med grövsta hålen i. Man får absolut inte använda en elektrisk matberedare, då förstör man strukturen på köttet. Tillsätt grädde och ägg och vad du vill för att sätta smak på gäddan: räkor eller kräftor eller något annat plus örter. Sedan antingen in i ugnen eller pochera i kokande vatten till queneller efter att man tillsatt mjöl. Gäddköttet har en unik förmåga att absorbera andra smaker. Det gör att en relativt smaklös fisk förvandlas till en Michelinkrogdelikatess. Och sedan mina vänner går ni över till att flugfiska gädda i stället för öring och harr.

Och lämnar öringen och harren till mig, vilket är avsikten med den här utläggningen!

• Like 2
3 minutes ago Jumping Jack Flash sa:

Det var till att hitta en gammal tråd som jag tror få har sett. Gädda är väldigt uppskattat i Frankrike. I princip skulle vi kunna exportera hur mycket gädda som helst dit. Jag vet att för några år sedan så lyckades fransmännen bara hitta en fiskare i Vänern som hade resurser att regelbundet exportera gädda. Queneller av gädda är ett begrepp i fra?nsk kokkonst. Men grunden för att göra en läckerhet av gäddköttet är att mala det i en köttkvarn med skivan med grövsta hålen i. Man får absolut inte använda en elektrisk matberedare, då förstör man strukturen på köttet. Tillsätt grädde och ägg och vad du vill för att sätta smak på gäddan: räkor eller kräftor eller något annat plus örter. Sedan antingen in i ugnen eller pochera i kokande vatten till queneller efter att man tillsatt mjöl. Gäddköttet har en unik förmåga att absorbera andra smaker. Det gör att en relativt smaklös fisk förvandlas till en Michelinkrogdelikatess. Och sedan mina vänner går ni över till att flugfiska gädda i stället för öring och harr.

Och lämnar öringen och harren till mig, vilket är avsikten med den här utläggningen!

? bra skrivet. gillar finalen? ...du skriver ju om gädda så att det vattnas i munnen. Det var högst oväntat?