Hoppa till innehåll

Den stora ATH-tråden


Christian

Recommended Posts

Nope..... han sa bare:

It`s a lifetime warranty :rolleyes::o

Terje!

Jojo, det låter det!

Fast det lämnar ju Thorkild Damm också på dom danska ATH-rullarna, hur han nu löser det eftersom han numera jobbar på Vision (se bilden).

Men sidbyte, räknas det som garantiärende? B)

Grattis, vilken story! Som sagt, avundsjuk...

post-1067-1249405576_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Den här tråden uppgraderas nu till en allmän ATH-tråd. Alla är välkomna att posta bilder och texter som rör ATH.

jag bifogar bilder på det senaste tillskottet i min samling, en Aras CI 3, där CI står för Collectors Item. Detta är en tyst rulle, helt utan knarr, och den har tillverkats i betydligt förre ex än vad som anges på rullen, sägs det i alla fall. Sjuk byggkvalitet är det i alla fall, kan bara jämföra med min gamla Emanuelsson, som faktiskt har samma passning som just detta ex...

post-1067-1251725038_thumb.jpg

post-1067-1251725043_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Notera den förskjuta rullfoten, enkelt åstadkommet genom en knuff av fotplattan. Kuriosa är även den röda skinnväskan som är mycket ovanlig, tillverkad i Kanada och med Ari's originalstencil om hur man handhar rullen.

Kult

Redigerad med Christian
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...och här kommer den! Nummer 24 av 50. Enligt uppgift är högervevade i klar minoritet. Man monterar den genom att limma in en tapp med utstickande gänga i klingan/handtaget. Där gängar man sedan fast hela konkarrongen. Obromsad, made in Holland. Tyvärr laserade dom den lagom till finanskrisen, så den har inte sålt så bra, vilket är märkligt. Mig veterligen är det den enda "serietillverkade" rullen frrån Ari som kommer med integrerat rullfäste. Rätta mig om jag har fel, någon.

Kul är den i alla fall!

post-1067-1251788058_thumb.jpg

post-1067-1251788062_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer en till lite udda rulle. Detta är inte en ATH, utan en Dutch Reels, som är samma företag som samarbetade med Ari på 90-talet. Sedan skar det sig och samarbetet avbröts. En del modeller som Ari ritade utvecklades av Peter Elberse (som chefar på företaget), bland annat Dutch-serien som bygger på Mach-rullarna. man känner igen den minimalistiska designen, och bromssystemet är samma. Denna rulle är en Dutch 1, och är väl en klockren fyra. Det som är speciellt är den gröna färgen, som bara finns i ett fåtal ex. Jag har tänkt matcha denna rullen med ett Winstonspö nån gång i framtiden.

Onda tungor gör gällande att Dutch-rullarna håller lägre kvalitet än Aris egna rullar. Nu har jag inte så jättebra koll på hela produktionen från den fabriken, men dom exemplar jag har känt på har inte lämnat mer att önska. Då tycker jag tex dom Aarhustillverkade Fiskarsrullarna är betydligt mer ojämna i kvaliteten.

post-1067-1251788904_thumb.jpg

post-1067-1251788910_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här kommer en till lite udda rulle. Detta är inte en ATH, utan en Dutch Reels, som är samma företag som samarbetade med Ari på 90-talet. Sedan skar det sig och samarbetet avbröts. En del modeller som Ari ritade utvecklades av Peter Elberse (som chefar på företaget), bland annat Dutch-serien som bygger på Mach-rullarna. man känner igen den minimalistiska designen, och bromssystemet är samma. Denna rulle är en Dutch 1, och är väl en klockren fyra. Det som är speciellt är den gröna färgen, som bara finns i ett fåtal ex. Jag har tänkt matcha denna rullen med ett Winstonspö nån gång i framtiden.

Onda tungor gör gällande att Dutch-rullarna håller lägre kvalitet än Aris egna rullar. Nu har jag inte så jättebra koll på hela produktionen från den fabriken, men dom exemplar jag har känt på har inte lämnat mer att önska. Då tycker jag tex dom Aarhustillverkade Fiskarsrullarna är betydligt mer ojämna i kvaliteten.

Äger som du vet sedan många år en Dutch 0-a och har bara lovord att sprida. Den gröna kommer att gifta sig med ett Winston!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägger upp lite rullfästen också. Detta är de storlekar som tillverkades under international-eran på 90-talet. Det finns äldre med perforerade spacers i metall som är balla, och även lite slidevarianter. Gillar dock dessa skarpt. Ännu är de omonterade...

post-1067-1252050395_thumb.jpg

post-1067-1252050400_thumb.jpg

Redigerad med Christian
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här kan det se ut om man monterar på en ATH Antireverse 7/8. Egentligen är det inte en riktig antireverse, utan en sk slipspool, där spolen slirar i förhållande till veven, och man kan ställa trögheten på detta. Detta ex är specialbyggt för HRH i Schweiz.

post-1067-1252050595_thumb.jpg

post-1067-1252050600_thumb.jpg

Redigerad med Christian
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju tillägga att ATH Aras (rullen i inlägget ovan) är döpt efter Ari och hans fru Astrid. Man får namnet genom att ta de två första bokstäverna i deras namn och sätta ihop. Ari gjorde även Aras CI, som bygger på samma spole och hus, men med annan fot och är helt tyst. Se tidigare inlägg:

http://www.edgeforum.com/index.php?s=&...t&p=1136256

Den förskjutna Aras-versionen är den vanligaste, och den i brunt/silver är den som tillverkats i flest ex. Trots detta är det en av de serietillverkade ATH-rullarna som betingar högst priser. Kanske för att den är så rymdig...

Redigerad med Christian
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...