Hoppa till innehåll

Behövs flax?


Laxarnas prins

Recommended Posts

Många faktorer påverkar ett bra laxfiske. Givetvis finns det pooler som är mångt mycket bättre än andra, kruxet är bara att alla inte har möjlighet att fiska på ordentliga holdingpools, därav väljer vi bort denna faktor. Vad jag vill att vi diskuterar är vilka egenskaper som vi litar mest på då vi kommer till ett vatten som redan är avfiskat och ivriga fiskare avlöser varandra. Är det bara tur vi behöver? Eller behöver vi ändra taktik i fisket? Är det att presentera en fluga bättre än föregående fiskare? Vad tror ni kära Edgare, vad är nycklen till framgång i stället för den totala katastrof som oftast ligger närmare till hands? :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 183
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad jag har konstaterat under mina 16 år vid älven är att laxsteg som fyller poolen är direkt avgörande för bra resultat. Det kan gå veckor utan att det fylls på med lax i en älv och då det bara kommer strölax är man i behov av flax. Jag har som jag tidgare nämnt på detta forum fått privilegiet att fiska med en för oss helt okänd norrman som fått fler lax än vad tio man kan drömma om. Denne norrman säger att laxfiske är så enkelt att ett litet barn kan få lax om tillgången är bra i en pool( han har förmodligen helt rätt). Men om stegen är föga så litar han hellre till turen än teknik och i sanningens namn så är han faktiskt inte värst bra på att hiva ut sin lina. Kan det vara så att man ska fiska djupt i en låg sommarälv och lite högre mot ytan då det flommar till lite kanhända??? :lol:

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ena dan är man super het och allt verkar funka, man har knäckt koden.... påslag i varannat kast för att nästa dag inte funka alls. Då början man ju funder om dagen innan var flax eller om laxarna nu simmat vidare och man står och dänger i en "tom" pool :lol: .

Skämt åt sidor, jag är övertygad om att när man kommit över att fundera på tekniken att bara kasta utan börjar "läsa vattnet" och fiska på "RÄTT" platser i poolen så kommer resultaten. Inte bara gå och slänga 45 gr i blindo, ta två steg nedstöm o kasta igen, då behövs flax (eller mkt lax) ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Gusten. Kan delvis köpa ditt resonemang. Men om tio fiskare som inte slänger lina i blindo utan verkligen tänker och frestar sin teknik (vilket ofta kan vara) går vid samma pool och endast en av dem får lax vad beror det då på? :lol: gusten har en poäng, ju mer tid man lägger vid älven dess större är chansen, inte sant?

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Gusten. Kan delvis köpa ditt resonemang. Men om tio fiskare som inte slänger lina i blindo utan verkligen tänker och frestar sin teknik (vilket ofta kan vara) går vid samma pool och endast en av dem får lax vad beror det då på? :lol: gusten har en poäng, ju mer tid man lägger vid älven dess större är chansen, inte sant?

Hej LP!

Jag måste då tro att denne man fiskar lite annorlunda än alla andra, det kan vara väldigt små skillnader( lite djupare, lite livligare, lite längre in mot land, vad vet jag) han har i denna situation det lilla extra som behövs. Lyckas han med bedriften under olika förhållanden så skulle jag vilja säga att han är en "bra laxfiskare" som läser förhållandena bra och anpassar sig efter dessa. Jag tror också att detta för en "bra laxfiskare" har inneburit väldigt många timmar i älven.

/Barso

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skämt åt sidor, jag är övertygad om att när man kommit över att fundera på tekniken att bara kasta utan börjar "läsa vattnet" och fiska på "RÄTT" platser i poolen så kommer resultaten. Inte bara gå och slänga 45 gr i blindo, ta två steg nedstöm o kasta igen, då behövs flax (eller mkt lax) :lol:

Älvar, pooler, olika vattenstånd, tid under säsongen, tid på dygnet... Allt måste läras in och noga studeras - men det är en del av tjusningen ;)

Du kan få lax på första utlägget men för minimera den irreterande faktorn "flax" måste man lära/läsa/lösa vattnet ;)

Jag fick en gång erbjudandet att sista halva dan i en laxälv i Scotland fiska en sträcka jag inte varit på förut :lol:

Jag tackade nej med motiveringen att jag alldrig RÄKNAR med att få fisk första gången jag besöker en sträcka och gick på fotosafari i stället :D

//age

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst behövs flax men det räcker inte i längden. Har genom åren skrivit en mycket detaljerad fiskedagbok (snart 25 år) och det är vissa egenskaper som utkristalliserat sej tydligt hos duktiga Laxflugfiskare som jag har mött.

För det första så är det fiska, fiska, fiska och åter fiska som gäller. Det räcker inte med en eller två veckor om året. Det räcker inte med att ha en svindyr rulle med en viss form på veven eller ett antikt träspö. Spar pengarna och satsa på en bra grundutrustning (som passar dej som handsken) för de olika förhållandena och lägg pengarna på fiske istället.

Fiska gör man i älven :D . Inte framför datorn. Inte i mysfåtöljen med nya FIN. Och absolut inte halvfull i fiskehyttan.

Var envis. Fiska tre vändor till när kompisarna gett upp. Först upp på morgonen och sist ur älven på kvällen. Testa metoder som ingen annan har testat. Tro på det DU gör.

Lär dej hellre fiska ett par älvar ordentligt än att flacka runt överallt även om man så klart alltid lär sig något nytt vid varje ny älv och tillfälle. Om du använder guide så lita aldrig blint på vad de säger. Det finns tyvärr alltför många "lycksökare" som kallar sig fiskeguider som inte är mera en knappt nybörjare själva.

Lär dej noga hur du skall fiska din älv vid olika förhållanden. Vid vilken tid som ny fisk oftast brukar äntra just din pool. Fiskar tex i en mindre å där det om det är ny fisk på gång nästan alltid kommer vid 14-15 tiden.

Fiskar du en sträcka som oftast håller mycket folk så försök hitta stunder då de andra är på lunch eller har gett upp för dagen. Fiskar själv ibland en alltför välbesökt sträcka och då gäller det att ha is i magen och låta de andra "leka rommen av sig". Ofta tokfiskas det fram till 15-16 tiden för att sedan lugna ner sig. Det kanske har landats en eller annan "turlax" medan fisk som står kvar i poolen endast har flyttat sig utom kasthåll eller har ställt sig djupt.

Det brukar inte ta lång stund innan fisken har lugnat ner sig och blir möjlig att få till hugg igen. Men som sagt, här gäller det att ha is i magen.

Försök fiska efter devisen att ostörd fisk är lättast att få till hugg. Fiska där ingen annan kommer åt pga träd eller andra hinder. Börja ditt fiske med korta försiktiga kast och fiska av platsen ordentligt. Det räcker bra med att du själv är medveten om att du KAN kasta långt. Du behöver inte bevisa detta för alla andra vid älven.

Lär dej att älska ditt favoritbyte Laxen. Det är en synnerligen värdig motståndare som ofta är väldigt individuell precis som vi. En del är försiktiga och lättskrämda precis som att vissa är modiga och beter sig som älvens konung.

Behandla den med respekt. Försök undvika att fånga den som utlekt, blek och trött. Fångar du den ändå så sätt tillbaka den varsamt.

Använd dödtiden under vintern till att binda flugor, bygga spön, "bok o internetfiska" och att bygga upp ett nätverk av likasinnade dårar som du själv.

Resten av tiden kan du ju ägna åt att försöka förklara för folk att du faktiskt inte är tokig som ägnar dej åt Laxflugfiske. :)

Mvh Judas

Redigerad med Judas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst behövs flax men det räcker inte i längden. Har genom åren skrivit en mycket detaljerad fiskedagbok (snart 25 år) och det är vissa egenskaper som utkristalliserat sej tydligt hos duktiga Laxflugfiskare som jag har mött.

För det första så är det fiska, fiska, fiska och åter fiska som gäller. Det räcker inte med en eller två veckor om året. Det räcker inte med att ha en svindyr rulle med en viss form på veven eller ett antikt träspö. Spar pengarna och satsa på en bra grundutrustning (som passar dej som handsken) för de olika förhållandena och lägg pengarna på fiske istället.

Fiska gör man i älven :D . Inte framför datorn. Inte i mysfåtöljen med nya FIN. Och absolut inte halvfull i fiskehyttan.

Var envis. Fiska tre vändor till när kompisarna gett upp. Först upp på morgonen och sist ur älven på kvällen. Testa metoder som ingen annan har testat. Tro på det DU gör.

Lär dej hellre fiska ett par älvar ordentligt än att flacka runt överallt även om man så klart alltid lär sig något nytt vid varje ny älv och tillfälle. Om du använder guide så lita aldrig blint på vad de säger. Det finns tyvärr alltför många "lycksökare" som kallar sig fiskeguider som inte är mera en knappt nybörjare själva.

Lär dej noga hur du skall fiska din älv vid olika förhållanden. Vid vilken tid som ny fisk oftast brukar äntra just din pool. Fiskar tex i en mindre å där det om det är ny fisk på gång nästan alltid kommer vid 14-15 tiden.

Fiskar du en sträcka som oftast håller mycket folk så försök hitta stunder då de andra är på lunch eller har gett upp för dagen. Fiskar själv ibland en alltför välbesökt sträcka och då gäller det att ha is i magen och låta de andra "leka rommen av sig". Ofta tokfiskas det fram till 15-16 tiden för att sedan lugna ner sig. Det kanske har landats en eller annan "turlax" medan fisk som står kvar i poolen endast har flyttat sig utom kasthåll eller har ställt sig djupt.

Det brukar inte ta lång stund innan fisken har lugnat ner sig och blir möjlig att få till hugg igen. Men som sagt, här gäller det att ha is i magen.

Försök fiska efter devisen att ostörd fisk är lättast att få till hugg. Fiska där ingen annan kommer åt pga träd eller andra hinder. Börja ditt fiske med korta försiktiga kast och fiska av platsen ordentligt. Det räcker bra med att du själv är medveten om att du KAN kasta långt. Du behöver inte bevisa detta för alla andra vid älven.

Lär dej att älska ditt favoritbyte Laxen. Det är en synnerligen värdig motståndare som ofta är väldigt individuell precis som vi. En del är försiktiga och lättskrämda precis som att vissa är modiga och beter sig som älvens konung.

Behandla den med respekt. Försök undvika att fånga den som utlekt, blek och trött. Fångar du den ändå så sätt tillbaka den varsamt.

Använd dödtiden under vintern till att binda flugor, bygga spön, "bok o internetfiska" och att bygga upp ett nätverk av likasinnade dårar som du själv.

Resten av tiden kan du ju ägna åt att försöka förklara för folk att du faktiskt inte är tokig som ägnar dej åt Laxflugfiske. :)

Mvh Judas

Inspirerande inlägg, lärorikt inlägg. :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra tankar Judas. Men numera kopplar jag bort så mycket taktik som möjligt, jag funderar mycket mindre över hur jag fiskar då jag valt en teknik. Kör jag ex flytfiske så kör jag det, funkar inte det byter jag taktik, enkelt. Jag tänker sällan på hur jag presenterar en fluga, förr tolkade jag allt i fisket men njuter numera av avslappnat fiske (utan sämre resultat). Skulle jag rangordna de viktigaste faktorerna för lyckat fiske så blir det: 1: Lax måste finnas i poolen, 2: Antalet timmar i älven genererar nästa svar, 3: Tur på sin sida, 4: Skicklighet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst behövs flax men det räcker inte i längden. Har genom åren skrivit en mycket detaljerad fiskedagbok (snart 25 år) och det är vissa egenskaper som utkristalliserat sej tydligt hos duktiga Laxflugfiskare som jag har mött.

För det första så är det fiska, fiska, fiska och åter fiska som gäller. Det räcker inte med en eller två veckor om året.

Mvh Judas

Precis därför behövs flax för dom fleste :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Gusten. Kan delvis köpa ditt resonemang. Men om tio fiskare som inte slänger lina i blindo utan verkligen tänker och frestar sin teknik (vilket ofta kan vara) går vid samma pool och endast en av dem får lax vad beror det då på? ;) gusten har en poäng, ju mer tid man lägger vid älven dess större är chansen, inte sant?

Tjena, jodå jag håller med dig om att man ibland inte fattar nåt överhuvudtaget om varför vissa vår fisk när man har ungefär samma erfarenhet och går efter varandra i poolen (har varit med om detta både med att vara den som fångar lax men även den som står med lång näsa och inte fattar nåt. <_< Men jag är numer helt övertygad om att den som fiskar mest antal timmar ökar naturligtvis sina odd, men om man dessutom är observant på rådande förutsättningar och använder sin fantasi i kombination med att läsa vattnet och kan på flugan presenterad på alterantiva sätt. En annan sak är att ta vara på "dötider" och vila för att sen vara lite mer fokuserad när det verkligen är bra förutsättningar. Fast lite fax måste man nog ha iallafall :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...