Jump to content
Sign in to follow this  
Ronnie

Våra hundar..

Recommended Posts

Här leker "Gammhun", SJCH Blansvedjans Daisy aka Kia med sin kompis vid stugan i Sundås.

post-5526-1233744315_thumb.jpg

//age

post-5526-1233743867_thumb.jpg

"Ja, vad vill du?" :lol:

Här är min numera treåring Utterdalens Kaxi som trotsig "halvåring" :wub:

//age

Är inne nu på min tredje finne,de där ögonen känner jag igen.Bus och bus och bara bus........

Grann hund har du..

Edited by Ronnie

Åhh... schäfer... VILL SE BILD!!

Nu har vi precis varit och hämtat den lille.. Här är de första bilderna. :unsure:

post-4752-1233928722_thumb.jpg

post-4752-1233928728_thumb.jpg

post-4752-1233928732_thumb.jpg

Härligt med valpar..

Han kommer skänka er mycke glädje & goa skratt. :unsure:

(kanske en söndertuggad dojja eller två med :unsure: )

//Nicke

Jag och Maria var ut med hundarna i skogen på en liten promenad. Hundarna brukar få vara lösa på denna lilla runda, så att dom får busa och leka lite. Efter ett litet tag så fick My i vanlig ordning syn på den osynliga kaninen. Denna kanin dyker ofta upp när hon anser att vi är tråkiga eller att dom andra inte leker med henne bra nog. Dom övriga hundarna ser aldrig denna kanin. Men när My drar på jakt efter den osynlige, så hakar dom övriga på med förtjusning. Efter att hundarna hade varit ute ett tag, så var det dags att kalla tillbaka dom. När dom kom tillbaka så var det dags att koppla dom för att gå hemåt igen. Medan jag kopplade Leif, så såg jag att han blödde kraftigt från höger bak tass. Det var ju inget vi kunde titta på ute i skogen, utan det fick vänta tills vi kom hem. Väl hemma så var det fram med hundlådan. Tvättade rent såret som satt mellan tårna på bak tassen. Både jag och Maria kände/klämde och tittade om vi kunde se något i såret. Vi konstaterade att det såg rent och fint ut, så det var bara att sätta på lite bandage för att stoppa blödningen. Dagen efter när vi vaknade så såg vi att benet på Leif hade svullnat upp. Så det var till att ringa veterinär och boka tid eftersom vi ansåg att han hade fått in skräp som vi inte såg dagen innan och det hade blivit infekterat.

Väl hos vet, så fick vi lämna honom där för att dom skulle göra en röntgen och titta till såret ordentligt. Efter några timmar så ringer vet och meddelar att dom hittat “felet” så jag frågade om dom hittade skräp i såret och detta är kommentaren. -Skräp… nja, det vill jag inte kalla det. I mina ögen så ser det ut som en stock! Vet förklarade då att dom plockat ut en pinne 10cm lång och med en omkrets på 7mm!!! Inte ett ljud han har gett ifrån sig under tiden denna “stock” satt i benet på honom! Under återbesök nummer 2 så konstaterade vet att svullnaden inte hade lagt sig riktigt och det var dags för en ny antibiotika kur. Samma dag efter återbesök nummer 2, så skulle jag byta bandage på honom i samband med detta så kände jag igenom och masserade benet. Till min förvåning så kände jag något hårt och avlångt i slutet på hasen. Så det var bara att ringa vet och säga att vi ville komma in så fort som möjligt. Fick tid samma dag. Väl inne hos vet så fick vi åter lämna honom för en grundlig undersökning. Det slutade med att dom fick söva ner honom och operera. Dom hittade då ytterligare 3cm pinne i benet!! Då hade Leif gått med denna 3cm långa pinne i benet utan ett ljud eller halta i 1½ vecka och under denna tid även utan något smärtstillande!!!

Både jag och Maria var riktigt förbannade över dom inkompetenta veterinärerna. Hur f-n kunde dom ha missat detta. Vi hade varit in på 2 återbesök efter att dom plockat bort “stocken” och ändå hade dom inte känt något konstigt!!

Nu är både drän och stygn borttagna, så tyvärr för Leif blir det fortsatt vila i några dagar till innan han får bränna loss i skogen.

ibland fattar man inte hur vet. tänker...

att dom missar grejjer... visst dom är inte mer än människor och kan göra misstag, samtidigt så sätter man stor tillit till deras utb. samt erfarenhet...

vet om en tjej som hade en vovve, o hunden kunde inte resa på sig en dag... hon blev orolig och åkte till vetr.

Där fick hon till svar att han led och bästa vore att avliva hunden (som för övrigt va till åren)... ägaren ville ha ett andra utlåtande så en andra vetr. kom in och sa samma som vetr. nr 1.

Förtvivlad åkte hon hem med vovven och grät. Tog med vovven till en stuga, tända en brasa - och kramade om sin vän.

Hon ringde sina vänner och fick rådet att gå till en annan vetr.

Detta gjorde hon och denna vetr. sa att vovven bara hade sträckt sig, samt att atrosmedicin skulle vara bra.

Inget om avlivning.

Idag skuttar vovven omkring frisk som en nötkärna...

Olika bud på olika ställen... lika bra att kolla en extra gång om man blir osäker...

två always dogs. jämthundar.

6 resp. 4 bast.

valpar till våren.

Edited by jormis

Här är Flinga, vår strävhårig Vorsteh.

Flinga följa med mig överallt och är en mycket bra fiske kompis. Hon klaga aldrig på vädret och tycker de mesta är roligt.

Hon har en gång kommit med en levande sik när vi var ut och åkt skidor på isen. De var ingen som var ut och fiska denna dagen så det förbli en mysterium.

Varje höst är de rip-jakt som är höjdpunkten för hennes kalender. På fjället trivs hon som bäst. Men en och annan fasan bli de under vinter för att behåller skärpan.

post-7109-1234267861_thumb.jpg

post-7109-1234268028_thumb.jpg

post-7109-1234268130_thumb.jpg

Han är den enda i den här famijen som har papper på att han är snygg.. :D

;)B);)

Jag får ta och lägga upp en bild på min älskling som gick bort för en vecka sen. Nu får vi vänta ett tag tills människovalparna hemma vuxit till sig lite.

post-672-1234268300_thumb.jpg