Hoppa till innehåll

Torkad kassler


IIB

Recommended Posts

Torkad kassler är jättegott, lätt att anskaffa och väldigt enkelt att göra.

Skär kasslern 1 cm tjocka stavar

Putsa bort ev fett

Torka i 50-70 graders värme i ugnen med öppen lucka.

Bitarna skall bli "hårdsega", man kan tugga direkt eller blöta upp och ha i matlagning.

Redigerad med IIB
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torkad kassler är jättegott, lätt att anskaffa och väldigt enkelt att göra.

Skär kasslern 1 cm tjocka stavar

Putsa bort ev fett

Torka i 50-70 graders värme i ugnen med öppen lucka.

Bitarna skall bli "hårdsega", man kan tugga direkt eller blöta upp och ha i matlagning.

Hur lång tid brukar det ta ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Ska iväg på fjälltur, åker om en vecka... Funderar lite på detta med att torka kött själv....

Hur är hållbarheten på kassler - tänker mest på att det är fläsk-kött :)

Om man vill använda det torkade köttet i matlagning går det att "blöta upp" det igen eller är det bara å "tjoffa" ner det i vad man nu behagar ha i kastrullen?

/

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska iväg på fjälltur, åker om en vecka... Funderar lite på detta med att torka kött själv....

Hur är hållbarheten på kassler - tänker mest på att det är fläsk-kött :blush:

Om man vill använda det torkade köttet i matlagning går det att "blöta upp" det igen eller är det bara å "tjoffa" ner det i vad man nu behagar ha i kastrullen?

/

Magnus

nu e det vissrligen rökat också men du skall nog vara lite försiktig ändå inte roligt att åka på en matförgiftning på emestern :blush:

Har du det i maten och ser till så det kommer upp i temp så borde det inte vara någon större fara men jag hade nog inte tuggat det torrt efter ett dygn i sommarvärmen :lol::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torkning är en konserveringsmetod som har använts i tusentals år.

Förvarar du bara köttet torrt så är det inga problem att förvara det länge, sist hade vi det i 14 dagar.

Jag skulle inte tveka att öppna en påse efter ett flera månader och käka innehållet.

Råvaran (kassler) är ju dessutom redan tillagad (varmrökt och saltad) när du torkar den, till skillnad mot beef jerky som faktiskt är rått kött innan torkning.

Du behöver inte vara rädd för att det skall vara skadligt så länge det är ordentligt torkat och förvaras torrt.

(hela meningen med torkning är ju att det finns inte vatten nog att sätta igång föruttnelse och batrerieangrepp)

Ta bara bort så mycket fett som möjligt innan torkning så slipper du kladd i påsen.

Dela gärna upp i dagsportionspåsar för max torrhållning.

Det värsta som brukar hända med fjällkäk är mögelangrepp, men det kommer du framförallt attt märka om du tar med bröd. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att det är fläskkött torde i sig inte påverka hållbarheten. Snarare är det fettinnehållet som spelar roll då fett har en otrevlig förmåga att härskna. Kassler är synnerligen magert med bara ett par procent fett vilket gör det bra för torkning. Jmf med exempelvis entrecôte som förvisso är nötkött men innehåller 12-15% fett.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm..... har en laddning i ugnen nu... ölkorven som är en trogen följeslagare på fjälläventyr består ju av fläsk så å en hel del fett... iof vakumförpackad :rolleyes:

jag skar bort det fett som jag kom åtpå kasslerbiten innan den åkte in i ugnen....... återkommer med rapport efter fjällturen....

/

Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm..... har en laddning i ugnen nu... ölkorven som är en trogen följeslagare på fjälläventyr består ju av fläsk så å en hel del fett... iof vakumförpackad :rolleyes:

jag skar bort det fett som jag kom åtpå kasslerbiten innan den åkte in i ugnen....... återkommer med rapport efter fjällturen....

/

Magnus

Hehe. Ølkorven har nog också lite andra tillsatser såsom konserveringsmedel och en jævla massa salt. det ær approach no:2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...