Jump to content
Sign in to follow this  
pikefly79

Snaplinks

Recommended Posts

Är det någon som har erfarenhet av snaplinks som man fäster flugan i? Såg att det numera finns framtaget speciellt för flugfiske efter gädda, det verkar ju smidigt om inte annat...

Är det någon som har erfarenhet av snaplinks som man fäster flugan i? Såg att det numera finns framtaget speciellt för flugfiske efter gädda, det verkar ju smidigt om inte annat...

Bild?

Det går ju iofs även att köpa vanliga beteslås i valfri modell för att sen ta bort lekandet.

Borde ju funka på samma sätt antar jag. :wub:

Fast knyta eller smälta samman är nog fortfarande min melodi..

Ofta tycker jag om hur linnan styr flugan. Med ett lås tycker jag att gången blir för jiggig.

-Men månne man inte får mer fisk med nåt beteslås än här vid datorn i alla fall...

mvh. FF

Vi har efter många års erfarenheter kommit fram till ett par sorter som fungerar väl. Personligen så använder jag alltid hake.

1. "Sölvkroken Extreme" - Liten, öppen hake som passar bra på knytbara tafsar som inte är alltför tunna, typ fluorocarbon 80 lbs. En fördel är att lekandet är av superkvalitet och man kan rädda det till annat fiske.

2. "Berkley Easiclip" - Lite större men lättare att få tag på, ett måste vid titantafs eftersom tafsen inte kan komma ur öglan. Man mäste klippa bort och slänga lekandet.

post-2442-1235108084_thumb.jpg

Är inte mycket för sådant där.

Knyter alltid och då får man fräscha knutar hela tiden och man byter tafs oftare.

och tungt? :lol:

Oj det glömde jag. Det skall ju gå att kasta hela paketet också... :lol:

Å Sasse håller jag med... Hittils har jag inte blivit annat än orolig och feg med ett lås mellan linan och flugan. Det är trots allt vinter nu man kan funderar på onödigheter också! :lol: (fluoexperimentet? Har du kommit åt att smygtesta?)

h.FF

Edited by Fredrik-flugarn

Det kanske är bättre att knyta flugorna trots allt, men när man använder titantafsar som kostar en hel förmögenhet så skadar det ju inte å fundera på andra lösningar. Å det e ju faktiskt det som driver en i sin hobby, nya ideer och tips som man kan pröva i hopp om att utveckla sitt fiske.

Självklart. Håller med till 110%

Självklart. Håller med till 110%

Det kanske är bättre att knyta flugorna trots allt, men när man använder titantafsar som kostar en hel förmögenhet så skadar det ju inte å fundera på andra lösningar. Å det e ju faktiskt det som driver en i sin hobby, nya ideer och tips som man kan pröva i hopp om att utveckla sitt fiske.

(Ursäkta Sasse men jag råkade radera mitt föregående inlägg, e nog lite trött idag )

sökandet efter det ultimata gäddlåset fortsätter!

-har man lyckats skjuta upp en plåtburk med amerikaner till månen och fått tillbaka dem utan att de blivit osams med lokalbefolkningen ska det nog tusan gå att laga ett smidigt och säkert lås också!

Både Sea Clips & Snap Links funkar finfint, använt dem i flera år utan bekymmer.

Numera använder jag dock endast Fas Snap

http://www.scandicangler.com/?t=1||&mo...e&aID=36777

Den där skulle iaf inte jag lite på för fem öre.

Testat den där ett par gånger på pimpel men till annat än tävlingsfiske efter loppor duger den inte till i mina ögon iaf.

Nog att Peter och C/O på scandicangler är grymma på gäddfiske men som sagt, något sådant hamnar aldrig på min gäddtafs iaf :angry:

Nej det e just det, man vill ju inte riskera flugan vid ett hugg eller när man kastar. Hakar e lite luriga där, känns lite osäkert. Men för fan nu har jag ju flera bra alternativ att testa till vårens gäddpremiär i Sturkö, ska inte klaga!! :angry:

Vi har efter många års erfarenheter kommit fram till ett par sorter som fungerar väl. Personligen så använder jag alltid hake.

1. "Sölvkroken Extreme" - Liten, öppen hake som passar bra på knytbara tafsar som inte är alltför tunna, typ fluorocarbon 80 lbs. En fördel är att lekandet är av superkvalitet och man kan rädda det till annat fiske.

2. "Berkley Easiclip" - Lite större men lättare att få tag på, ett måste vid titantafs eftersom tafsen inte kan komma ur öglan. Man mäste klippa bort och slänga lekandet.

Kan bara hålla med. Jag har använt Berkleys(vänstra på bilden) sedan år 2000, och jag har ännu inte förlorat en enda fluga eller fisk för att haken fallerat(fiskar i princip varje helg året runt efter dom gröna). Tvärtom, ibland har fisken till och med suttit i haken istället för kroken. Dessa hakar är fantastiskt tåliga och även om den svarta färgen nöts bort efter 50+ gäddor så funkar haken ypperligt. Enda nackdelen som jag ser är om man använder krok med litet öga, då det kan "kärva" och flugan får en lite konstig gång.