Hoppa till innehåll

Kustlina tips?


Recommended Posts

Hejsan!

Jag vill ha lite tips om en lämplig lina till kusten, jag har ett A.Jensen High Tide #6 spö och

behöver en lina till de, Gärna flytlina. Men har även hört gott om GL Coastal Slow Intermediate.

Jag har just nu en Tricast intermediate med sjunkande klump, jag tycker den sjunker på tok för snabbt.

Det måste ju finnas ett par kustfiskare här som har några tips, skriv gärna varför den linan passar bra till kusten :)

Tack!

/ delle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

prova guideline punch pro eller highwater!

Dom har längre klump och flyter! Dom två linorna är bra på kusten där det blåser mycket.

just nu har jag punch pro och den tycker jag skjuter bra i alla väder!

//Niklas

Föredrar följande kustlinor...

Flytande:

- GL Pounch Pro

- GL Force (tunn lindiameter)

- Loop Opti Stream (kort klump = laddar snabbt) eller Stillwater

Slow Intermediate:

- GL Coastal (Tung = gå ner en klass)

- Snowbee XS Neutral Density

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta verkar tycka om GL coastal, är de som "Bowmore" säger att den är för tung?

Isåfall så skulle jag ha en klass 5 coastal till mitt klass 6 spö?

Nån som vet något om Rio Outbound flyt?

Grymma tips gubbar tack :)

Coastal fungerar perfekt ihop med GL LPXE RS om man väljer lina och spö i samma klass. Sedan kan det ju skilja från märke till märke hur det ska vara. Det är ju inte ett helt ovanligt marknadsföringsgrepp att sätta siffran "6" på ett spö som är ett "7" eller "8" bara för att kunden ska uppleva det som lättkastat. Personligen upplever jag inte Coastal som för tung, men den drar som en lina som är tyngre än vad den är, utan att belasta spöt som en tyngre lina.

Rio Outbound ligger närmare Loop Optistream men de går överhuvdtaget inte att jämföra med Coastal. De två förstnämnda är mera tunga, kortare och koncentrerade klumpar medan Coastal är betydligt mer jämnare och behagligare utan att förlora kraften.

Men det bästa är förstås att du provar själv. Köper du en Coastal som du tycker att är för tung så kan du åtminstone trösta dig med att den är lättsåld på begmarknaden på t.ex. detta forum om du är beredd att gå ner någon 100-ing i pris i form av "provavgift".

Redigerad med Olavi
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Coastal fungerar perfekt ihop med GL LPXE RS om man väljer lina och spö i samma klass. Sedan kan det ju skilja från märke till märke hur det ska vara. Det är ju inte ett helt ovanligt marknadsföringsgrepp att sätta siffran "6" på ett spö som är ett "7" eller "8" bara för att kunden ska uppleva det som lättkastat. Personligen upplever jag inte Coastal som för tung, men den drar som en lina som är tyngre än vad den är, utan att belasta spöt som en tyngre lina.

Rio Outbound ligger närmare Loop Optistream men de går överhuvdtaget inte att jämföra med Coastal. De två förstnämnda är mera tunga, kortare och koncentrerade klumpar medan Coastal är betydligt mer jämnare och behagligare utan att förlora kraften.

Men det bästa är förstås att du provar själv. Köper du en Coastal som du tycker att är för tung så kan du åtminstone trösta dig med att den är lättsåld på begmarknaden på t.ex. detta forum om du är beredd att gå ner någon 100-ing i pris i form av "provavgift".

Okej det låter intressant GL LPX RS är ju ganska styvt och snabbt spö, de jag har är ett bra kustspö sägs de fast det är inte ett jätte snabbt spö.

lite surt ifall jag köper en coastallina som är för tung eller för lätt. hehe ett dilemma kanske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De flesta verkar tycka om GL coastal, är de som "Bowmore" säger att den är för tung?

Isåfall så skulle jag ha en klass 5 coastal till mitt klass 6 spö?

Nån som vet något om Rio Outbound flyt?

Grymma tips gubbar tack :)

Kommer att köra med Rio Outbound i år, helt underbar lina. Rio Outbound finns både som flyt & flyt/int.

Föredrar dock flyt versionen pga att flyt/int sjunker för fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag vill ha lite tips om en lämplig lina till kusten, jag har ett A.Jensen High Tide #6 spö och

behöver en lina till de, Gärna flytlina. Men har även hört gott om GL Coastal Slow Intermediate.

Jag har just nu en Tricast intermediate med sjunkande klump, jag tycker den sjunker på tok för snabbt.

Det måste ju finnas ett par kustfiskare här som har några tips, skriv gärna varför den linan passar bra till kusten :)

Tack!

/ delle

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rio Outbound WF 6

Rio Otbound S1 ligger precis under ytan

Jag kör bägge linorna med Z-Axis 9`6 #6 och med Loomis GLX 9" #6.

Sträck linorna före fisket,sen går linorna som en dröm! :)

Har provat dom flesta linorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en Coastal efter att ha velat fram och tillbaka som sjutton mellan #6 och #7.

De flesta här på Edge har ju skrivit i andra trådar att linan är för tung om man väljer samma klass som spö.

Ska använda min på ett GL AWM 10' #7.

Mailade tillverkaren först. Fick som svar att:

"En Coastal #7 väger 17 gram och det är en vikt som passar bra till spöet."

Okej, tänkt jag. Kör en 7:a! :ph34r:

Mailade en butik, och fick svaret:

"Du kan ta en 6a till det spöt om du mestadels kastar överhandskast med lång lina utanför toppöglan.

Kastar du med kort lina, underhandskast på kort- och mellandistans, tar du en 7a."

Hm...

Ringde polaren, som sa:

"Det finns inget tråkigare än en lina som känns för tung. Kör hellre med en lite lättare lina."

Beslutsångest... jag ändrade mig till en 6:a. :)

Litar i slutändan mest på uppgifter från användare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en Coastal efter att ha velat fram och tillbaka som sjutton mellan #6 och #7.

De flesta här på Edge har ju skrivit i andra trådar att linan är för tung om man väljer samma klass som spö.

Ska använda min på ett GL AWM 10' #7.

Mailade tillverkaren först. Fick som svar att:

"En Coastal #7 väger 17 gram och det är en vikt som passar bra till spöet."

Okej, tänkt jag. Kör en 7:a! :ph34r:

Mailade en butik, och fick svaret:

"Du kan ta en 6a till det spöt om du mestadels kastar överhandskast med lång lina utanför toppöglan.

Kastar du med kort lina, underhandskast på kort- och mellandistans, tar du en 7a."

Hm...

Ringde polaren, som sa:

"Det finns inget tråkigare än en lina som känns för tung. Kör hellre med en lite lättare lina."

Beslutsångest... jag ändrade mig till en 6:a. :)

Litar i slutändan mest på uppgifter från användare.

Okej jo det är ett jädra vel på mig också när det gäller lina, men hur tycker du att 6an funkar till ditt klass 7 spö?

Jag har ett klass 6 spö och får ju välja klass 6 för coastal finns inte i mindre klasser.

Men jag vill ha linan för den verkar grym på alla vis annars :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej jo det är ett jädra vel på mig också när det gäller lina, men hur tycker du att 6an funkar till ditt klass 7 spö?

Jag har ett klass 6 spö och får ju välja klass 6 för coastal finns inte i mindre klasser.

Men jag vill ha linan för den verkar grym på alla vis annars :P

Jag har inte fått linan än, men jag återkommer så fort jag hunnit testa! :D

Har bland annat en Pounch Pro 7a att jämföra med. Om 6an känns för vek så blir det byte eller sälja vidare.

Återkommer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säger som ett par andra här, Rio Outbound. En superlina som ja aldrig skulle byta bort mot någon annan.

Iaf om du nu söker en bra flytlina.

Har aldrig upplevt att den INTE har presterat.

Första gången ja provade den blev ja lite osäker, men när jag väl hade lärt mig linan så blev jag kär.

Har även en Tricast, tycker det är en bra allroundlina som även funkar fint på kusten. Men då som intermediate.

Sjunker dock lite snabbt...

Coastal är även den en toppenlina, men som sagt. Ingen flytlina.

Lite tung ja, men tror ja såg att du har ett RS, och då har du inga problem med att ha en lina i samma klass som spöet.

Annars är även en Guideline Bullet en godkänd lina om du vill ta lite större flugor och ändå vill få ett bra skjut.

Iofs tycker jag att det egentligen har med kastteknik att göra.

Lycka till!

//Jon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...