Jump to content
Sign in to follow this  
Bigsalmon

Älv: Emån

Recommended Posts

Just now Bigsalmon sa:

Ja jävlar, vad sugen jag är! :)

Men jag har inte skickat in någon förfrågan. Kanske borde göra det om jag vill fiska? ;)

Det är ganska många år sedan vi fiskade samtidigt där nere. Måste ha varit minst 15 år sedan. Tiden går...

Jadu, det var ett bra tag sen :)

Ansökan är du tyvärr lite sen med, den skulle varit inne 1 februari.
Men du har ju alltid lax och höstfiske att söka.... Vore kul att springa på varann igen :)

10 hours ago kaffebryggarn sa:

Början på april blir det för min del, man undrar hur det kommer vara med

vattenföringen,suget finns där iallafall.

Jo, men även om det kan bli lite svårare så är det rätt kul att fiska våren på lågt vatten, men är det för lågt så är det ju inte så kul, och då blir det rätt trångt på 15 fiskare...

Men oavsett, kul ska det bli :D

Det finns väl en "risk" (bara för att jag inte kan åka dit i år... ) att det blir likadant sjujävla fiske som förra året.

Lågt vatten på våren brukar ju betyda att fisken är lätt att komma åt, vattnet värms fortare och eftersom det ju steg bra med fisk i höstas så kan det bli riktigt grisfiske...   :unsure:    

Vårfisket är ju kanske roligare med rejält med vatten, men vill man bara drilla fisk på lite lättare utrustning än vanligt så kan det nog bli mumma i år.  

2 minutes ago Sunray sa:

Det finns väl en "risk" (bara för att jag inte kan åka dit i år... ) att det blir likadant sjujävla fiske som förra året.

Lågt vatten på våren brukar ju betyda att fisken är lätt att komma åt, vattnet värms fortare och eftersom det ju steg bra med fisk i höstas så kan det bli riktigt grisfiske...   :unsure:    

Vårfisket är ju kanske roligare med rejält med vatten, men vill man bara drilla fisk på lite lättare utrustning än vanligt så kan det nog bli mumma i år.  

Jag brukar alltid lyckas tajma in en downperiod, så nog ska det gå att få till ett trögt å dåligt fiske även om förutsättningarna ser bra ut ;)

• Like 1

21 minutes ago Henka sa:

19-20 april blir det i år :lol:

Tack, då ska jag boka in ett havsöringspass här hemma redan nu så jag inte råkar hänga på något av misstag:P

• Like 1

11 hours ago Henka sa:

19-20 april blir det i år :lol:

Då får du sällskap! Kul!  :-)

Edited by Sunray

Jaha, är det någon som varit ner och provat öppningen på höstfisket?

Ska dit torsdag-fredag, det känns som vi behöver en skvätt regn och mycket tur :)

Pratade med en som har fiskat där i helgen och han hade tappat en fisk. Det hade inte ha gått upp så mkt fisk än men förhoppningsvis så börjar dom stiga nu när det är sämre väder på gång👍 

Kom gärna med en rapport i helgen efter att du har varit där😀

Jag och kompisarna fiskar tors-fredag nästa vecka så jag ber också för lite mera vatten och dåligt väder🙏

• Like 1

haft vänner där tisdag-torsdag förra veckan.

såg en hel del stor fisk men fick inget.

dom ska även dit denna veckan tisdag-torsdag.

• Like 1

Ja, det är bara att hålla tummarna för att den lilla vattenökningen och vädret gör sitt till.

Om inte annat så kommer vi må gott, äta gott, dricka gott.

Det är ju faktiskt så att en dålig fiskedag är bättre än en bra arbetsdag ;)

Pada/Pavan eller vad han nu kallar sig här fick en fin öring på 83 cm i sea pool igår :)

Edited by Henka
  • Like 1

Ja, vi kom väl två dagar för tidigt och åkte hem på rätt dag.

Onsdag, runt 5 kubik, mulet väder vilket höll humöret uppe i de korta långsamma poolerna. Inget allvarligt hände.

Torsdag, vattnet steg långsamt långsamt långsamt under dagen för att nå 9 kubik under natten.

En polare fick en knallblank lax på 95 cm. Nån göteborgare fick en öring.

Idag har vi åkt hem och en annan polare fick en fin lax på förmiddagen, har inte fått fler rapporter.

Håller vattnet i sig tror jag det kan bli riktigt bra :)

• Like 1

Tack för rapporten!

Jag såg bild på laxen som din polare fick, grymt fin!

Vad låg vattenföringen på nu idag innan du åkte hem?

Har det gått upp någe fisk i ån dom här dagarna när du var där?

Det gick väl runt 9 kubik på lördag morgon, tror jag, men jag kollade på mobilen, så det var inte så lätt att läsa av grafen som inte direkt är mobilanpassad.

Nu ser den dessutom helt knasig ut: http://www.eman.se/sv/vattenhushallning/vattenfloden-vattennivaer/
I vanliga fall brukar den dock funka.

Och ja, en så blank lax i slutet på augusti är ju helt makalöst :D

En annan polare fick en fisk på lördagen också, så nog gick det fisk på vattnet som kom :)

Det borde vara kanonläge nu!

• Like 1