Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har fastnat mer och mer för den ädla konsten flugbindning (<- ser ni här hur jag smörjer upp er för bra svar? :wub:) och jag har i dagsläget en mängd krokar från MS fiskeflugor som jag fick billigt för 1½ år sedan. Jag vet att det finns fina krokar från mustad, kamatsu(trorjag) osv.

Så... hur stor skillnad är det på en kvalitetskrok och en billigare variant egentligen? Vari ligger skillnaden?

Är det värt skillnaden i slantar? Och var hittar man bra pris på vettiga krokar om det är värt det? =)

Posted

Man skall nog inte överdriva skillnader mellan krokar.

Men visst finns de (skillnaderna), krokar från Maruto är supervassa direkt ur påsen medan Kamasan oftast kräver några drag med filen.

Och tittar du på Partridge så har de alla krokmodeller som finns (och inte finns) och jag tycker det känns mer "designmässigt" att binda på dem.

Sedan kan vissa märken vara mer härdade -de går av- än andra märken -som rätas ut.

Jag binder det mesta på Kamasan, men ibland blir det andra märken...

Posted

Den största skillnaden mellan de kroktillverkare jag testat ligger oftast i modellutbudet - och i den aspekten ligger Mustad och Partridge tämligen långt fram. Är de värda sina extra slantar?

Jag tycker det.

/Andreas

Posted
Men visst finns de (skillnaderna), krokar från Maruto är supervassa direkt ur påsen medan Kamasan oftast kräver några drag med filen.

Mina Kamasan krokar brukar inte vara slöa, har aldrig behövt slipa dom och fisken sitter kvar ändå. :wub:

Posted

En till fråga! (denna tråd kanske skall ligga i "Material" istället? Andreas?)

Fixat // mod.

Det finns ju en mängd krokar inom varje varumärke. Det är raka och böjda, och jag förstår poängen. Olika mönster vill ha olika böjar/rakhet på kroppen. Men ibland står det att kroken är till för torrflugor och ibland för våtflugor. Vad spelar in då? är det krokens tyngd? Och om man då har en torrflugekrok som kanske är lättare, vad har den för hållbarhet?

Posted
En till fråga! (denna tråd kanske skall ligga i "Material" istället? Andreas?)

Fixat // mod.

Det finns ju en mängd krokar inom varje varumärke. Det är raka och böjda, och jag förstår poängen. Olika mönster vill ha olika böjar/rakhet på kroppen. Men ibland står det att kroken är till för torrflugor och ibland för våtflugor. Vad spelar in då? är det krokens tyngd? Och om man då har en torrflugekrok som kanske är lättare, vad har den för hållbarhet?

Krokens tyngd är naturligtvis av intresse eftersom att en lätt krok lämpar sig bättre för ett torrflugemönster än vad en tung gör. Tror däremot inte att en torrflugekrok för den sakens skull skall betraktas som omtålig. Kvaliteten på stålet i kroken är antagligen viktigare än vad kaliberskillnaden torr/våtflugekrok är.

Vilka krokmodeller som lämpar sig bättre till våt- respektive torrflugor har dessutom andra aspekter. En klassisk North Country Spider skall traditionellt sett bindas på en krok med kort skaft, stort gap och rakt kroköga (reserverar mig för felaktigheter i detta påstående), medan ett sk. up-wing mönster i regel lämpar sig bättre på en krok med ett längre gap och exempelvis ett nedåtlutande kroköga.

/Andreas

Posted
Krokens tyngd är naturligtvis av intresse eftersom att en lätt krok lämpar sig bättre för ett torrflugemönster än vad en tung gör. Tror däremot inte att en torrflugekrok för den sakens skull skall betraktas som omtålig. Kvaliteten på stålet i kroken är antagligen viktigare än vad kaliberskillnaden torr/våtflugekrok är.

/Andreas

Hur stor skillnad kan det vara i vikt mellan en torrflugekrok och en våtflugekrok av samma storlek. Jag vet att det är väldigt liiiten, men i dressing? Kan det vara skillnaden mellan CDC och säldubbing? eller ett extra varv med hacklet?

Posted
Hur stor skillnad kan det vara i vikt mellan en torrflugekrok och en våtflugekrok av samma storlek. Jag vet att det är väldigt liiiten, men i dressing? Kan det vara skillnaden mellan CDC och säldubbing? eller ett extra varv med hacklet?

Tveksamt. Tror att materialen och framförallt hur man binder in dem har betydligt större inverkan på flugans flytbarhet än den ytterst marginella skillnad som två krokar kan besitta. Naturligtvis hänger hela argumentet på hur stor skillnad det är mellan krokarna och deras grovlekar.

Posted

Det finns ju torrflugekrokar med olika grovlek. Fiskar ofta själv med 1x fine och brukar sällan ga längre ned , de har en hyfsad hallbarhet, men naturligtvis inte som en vatflugekrok, de är ju ofta tex 2x heavy eller ännu tjockare. Kompisar som ofta fiskar 5 kilos öringar med torrfluga i NZ litar däremot inte pa 1x fine. Men jag skulle aldrig tex fiska CDC flugor med grövre än 1x fin.

Det fanns för manga ar sedan da jag började flugfiska en torrflugekrok som hette Captain Hamilton fran Partridge , de var oerhört tunna i den tunnaste varianten, tror den hette featherweight eller nagot liknande, och flugor bundna pa denna flöt bra . Men jag fick uppfattningen att halkanttrycket blev för högt där kroken gick in och att den mer eller mindre skar genom harrkäftarna vid drill, dvs som en kniv. En annan kan vara att den fjädrade elastiskt sa att fisk tappades pga av detta. Till saken hör att jag pa den tiden ofta fiskade fran bat i Piteälven man var ofta tvungen att ta fisken mot strömmen.

Isoperla

Posted

Jag kanske är skadad, men om jag kastar mig in i något så gör jag verkligen det. Nu är jag på väg in i flugbindningen på allvar, så då vill jag verkligen veta så otroligt mycket som möjligt helt plötsligt :wub:

Så... om jag som är en medioker flugbindare (mediokra flugor ser förjävliga ut men tar fisk :wub:) skall satsa på att lära mig binda... är det ett bra tips att ha kanske två-tre olika krokmodeller och i några vanliga storlekar (10-16 ungefär)... vad tror ni?

Posted
Jag kanske är skadad, men om jag kastar mig in i något så gör jag verkligen det. Nu är jag på väg in i flugbindningen på allvar, så då vill jag verkligen veta så otroligt mycket som möjligt helt plötsligt :wub:

Så... om jag som är en medioker flugbindare (mediokra flugor ser förjävliga ut men tar fisk :wub:) skall satsa på att lära mig binda... är det ett bra tips att ha kanske två-tre olika krokmodeller och i några vanliga storlekar (10-16 ungefär)... vad tror ni?

För din inspirations skull så är det definitivt något jag rekommenderar. Det är kul att binda på olika krokmodeller!

/Andreas

Posted
Jag kanske är skadad, men om jag kastar mig in i något så gör jag verkligen det. Nu är jag på väg in i flugbindningen på allvar, så då vill jag verkligen veta så otroligt mycket som möjligt helt plötsligt :wub:

Så... om jag som är en medioker flugbindare (mediokra flugor ser förjävliga ut men tar fisk :wub:) skall satsa på att lära mig binda... är det ett bra tips att ha kanske två-tre olika krokmodeller och i några vanliga storlekar (10-16 ungefär)... vad tror ni?

Det tycker jag är en bra idé. Torr-krok #12,14 och 16 kommer du långt med. Sen kan du slänga in någon streamer-krok också, typ #10-#12. Streamers är ganska enkelt att få fina, även om man är nybörjare :wub:

Posted
Det tycker jag är en bra idé. Torr-krok #12,14 och 16 kommer du långt med. Sen kan du slänga in någon streamer-krok också, typ #10-#12. Streamers är ganska enkelt att få fina, även om man är nybörjare :wub:

Jag är inte nybörjare, jag är bara dålig :wub: Tidigare har jag slöbundit lite. Band mina första flugor som 11åring, så jag har några år på nacken. Det har bara inte blivit nog många flugor/år för att ge mig någon skicklighet över en skatas :wub:

Jag gillar böjda krokar, blir fina flugor, men raka är rätt trevliga med :D

Posted
Jag är inte nybörjare, jag är bara dålig :wub: Tidigare har jag slöbundit lite. Band mina första flugor som 11åring, så jag har några år på nacken. Det har bara inte blivit nog många flugor/år för att ge mig någon skicklighet över en skatas :wub:

Jag gillar böjda krokar, blir fina flugor, men raka är rätt trevliga med :wub:

Böjda krokar är en förutsättning för vackra kläckare (som ex klinkhammers) men ska du binda "vanliga" torrflugor så ligger de bättre i vattnet med rak krok. Så det beror ju på vad du ska binda.

Posted

Jag kommer att skaffa båda modellerna i tre storlekar... 12, 14, 16... och ngn 18 bara för att träna på detaljerna :wub:

Behöver jag köpa våtflugekrokar tycker ni, eller räcker det med torrflugekrokar och se till att de är förtyngda rätt och tätt bundna?

Posted
Jag kommer att skaffa båda modellerna i tre storlekar... 12, 14, 16... och ngn 18 bara för att träna på detaljerna :wub:

Behöver jag köpa våtflugekrokar tycker ni, eller räcker det med torrflugekrokar och se till att de är förtyngda rätt och tätt bundna?

Ska du binda våtflugor så tycker jag du ska köpa 2x-heavy krok (ex, Tiemco 3769) För om du förtynger kroken med bly eller koppar så kommer den att se klumpig ut.

Posted
Ska du binda våtflugor så tycker jag du ska köpa 2x-heavy krok (ex, Tiemco 3769) För om du förtynger kroken med bly eller koppar så kommer den att se klumpig ut.

Kan en tyngre krok motsvara förtyngningen av en lindad blytråd?

Posted
Kan en tyngre krok motsvara förtyngningen av en lindad blytråd?

Våtflugor brukar jag aldrig förtynga. (alltså nu snackar jag om våtflugor i klassisk mening, som black-zulu, wickhams fancy, teal&silver osv..) Och då inbillar jag mig iallafall att de sjunker bättre med kraftigare krok.

Posted

Du säger inget om vad du vill binda och vad du vill fiska men jag antar harr och öring.

Mitt förslag på krokar ser ut som följer:

Mustad 94840.. Nedböjt öga, passar för vått* och torrt. (Klassikern 94833 som Lennart Berqvist gillar är 3x tunn, lite tunn som standardkrok.)

Storlekar 10 - 12 - 14. Klart du kan få användning för mindre men du har ju precis börjat binda...

*Skall du binda klassiska våtflugor/Spiders kanske du bör ha en tung krok (Mustad 3609B) men nymfer och annat kan du förtynga så den går ned i vattnet. Tänk på att tafsen påverkar hur flugorna sjunker, det gör en del att byta från 0,18 till 0,14-0,16 i strömmande vatten...

Kamasan B820. Streamerkrok med rakt öga. Bra för husmaskar, Mickey Finn, Muddler Minnow, Zonkers mm. Att den har rakt öga gör att eventuella tungstenshuvuden sitter rakare (=snyggare). Storlekar 6 till 12... Jag diggar denna kroktyp skarpt.

Partridge Flash Point 15BN. Kroken för Klinkhåmer. OBS, kroken är STOR, en 10: känns som en gäddfluga... Satsa på 14 - 16 för klinkisar. Jag använder den i 10 för räkor och stora nattsländepuppor.

Så skulle jag börja.

Men, det är jag det.

Posted

Jag använder TMC 3769 för de flesta av mina vatflugor och nympher, nagon gang använder jag även

TMC 3761. För torrflugor brukar det bli TMC 100 . Klinkhammers, buzzers och manga andra kläckare binder

jag pa Kamasan B100 och streamers pa TMC 5263 eller 5262. Vill jag binda gammarus eller puppor pa

böjd krok sa är Kamasan B110 ett bra val, lik B100 , men tjockare trad.

Sedan kör jag med manga andra specialkrokar för vissa kläckare, hoppers eller annat, men de ovan

är en bra början och man kan binda det mesta med dem.

Posted (edited)

Appropå vassa krokar som jag nämnde tidigare så är det självklart individuellt hur man bedömer krokars skärpa.

Men jag gjorde ett litet blindtest, tog en Kamasan streamerkrok (8) samt en våtflugekrok (12) och drog över nageln (klassiskt sätt att bedöma skärpa).

Sedan tog jag en Maruto streamerkrok (4) och gjorde samma sak.

Naturligtvis finns det en möjlighet att jag gått genom förpackning efter förpackning för att hitta krokar som bevisar min åsikt, jag tog dock de första tre krokarna jag fick upp från tre påsar.

Klicka på bilden för att se filmen:

th_vass.jpg

Edited by mipert
Posted (edited)

Hi,

There is a few good manufacturers I tried, TMC, Mustad and some more. I would say that the quality of the wire is pretty similar on high quality hooks. (I have a it of metalwork background) but when it comes down to tying good flies it all comes down to proportions ... can't explain it really. Some hooks look right - some wrong. One has to develop an "eye" for it. I try to get away with as little material as possible, or better said with a slim and natural looking profile of the fly. This helps with nymphs as well with dry flies. I ended up using Partridge of Redditch the last years. No disappointment there. The flies just seem to grow on them in a way.

I use their model E1A for most dries, the Klinkhamar Extreme for emergers, The recently introduced CZF is a favourite of mine and finds many uses. I look for wide gape as well. I want to hook fish well and release them quick. To keep fish "on" the eye needs to have a good position in relation to the point.

Because of this satisfaction I seeked a closer relationship with Partridge and do use their hooks exclusevly since about 3 years. The service and attention to the specific needs of flytiers is second to none.

In courses I draw simple sketches of the flies first and try to show how to see the hook in the insect. You can also take images or entomolgy books and fiddle a bit with overlaying the catalog image of a hook and the insects drawing or picture. It helps a lot with invsioning the fly you are about to tie. Try it ...

Cheers,

Thomas

Edited by t.z.
Posted
...can't explain it really. Some hooks look right - some wrong...

Just därför gillar jag Partridge, det är lite känsla av brittisk design, "british racing green, "swinging london", svårdefinierad snygghet helt enkelt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


















×
×
  • Create New...