Hoppa till innehåll

Lilla Lövsjön Gråbo (Lerums kommun)


Ljubo

Recommended Posts

Ja vad skall man säga, lilla lövsjön är en trevlig sjö, fick samma fisk att hugga tre ggr men inte fan ville den sitta......tills jag tittade på själva kroken, då var spetsen borta, typiskt

Det var kul att fiska i lövsjön igen, det finns många hotspots och jag gillar sjön....

Hoppas på flera tillfällen innan säsongen är slut men nästa år blir det mera fiske i den sjön, känns bara jävligt spännade igen.

Ja, visst är det en mycket trevlig sjö? Som du säger finns det många spännande fiskeplatser och lugnet är fantastiskt. Kommer nog bli dit jag åker för regnbåge i fortsättning. Dock är jag inte riktigt nöjd med att jag på tre försök i Kullsjön inte lyckats dra en enda fisk, så det måste åtgärdas innan jag lämnar den sjön därhän. En spinntur, två flugturer. Men när jag har blivit av med min Kullsjö-oskuld så blir det Lilla Lövsjön!

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Tänkte åka till Lilla Lövsjön imorgon om det slutar regna.

Finns det några bra vadställen i sjön? Någon favoritfluga?

Mvh Debutant i Lilla Lövsjön.

Ja det finns bra ställen runt hela sjön men jag kan ge dig tipset att inte vada........fisken brukar faktiskt komma rätt nära

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej! Tänkte åka till Lilla Lövsjön imorgon om det slutar regna.

Finns det några bra vadställen i sjön? Någon favoritfluga?

Mvh Debutant i Lilla Lövsjön.

Kolla deras hemsida, där står en del info. Kolla även gästboken. Men generellt sett kan man vada i princip på hela östra sidan av sjön och även på en del andra ställen. När jag var där tappade jag en rejäl motorbåge på foambagge/myggpuppa (bagge = "flöte", puppa = upphängare. Fisken ryckte av hela tafsen, så jag vet inte riktigt vad den tog på, men det var ett rackarns spektakulärt hugg i alla fall! Sedan hade jag bara ett hugg till på hela dagen och den fisken lyckades jag landa, en båge på 7 hg som tog på en orange/påfågelherl-streamer med maraboustjärt. Några andra gubbar tog en 3-kilos på streamer, vilken vet jag inte. Antar att Wooly bugger, dog nobbler m. fl. funkar. Kanske är det läget att fiska djupt, med booby head? Om man nu har intermediate- eller sjunklina.

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla deras hemsida, där står en del info. Kolla även gästboken. Men generellt sett kan man vada i princip på hela östra sidan av sjön och även på en del andra ställen. När jag var där tappade jag en rejäl motorbåge på foambagge/myggpuppa (bagge = "flöte", puppa = upphängare. Fisken ryckte av hela tafsen, så jag vet inte riktigt vad den tog på, men det var ett rackarns spektakulärt hugg i alla fall! Sedan hade jag bara ett hugg till på hela dagen och den fisken lyckades jag landa, en båge på 7 hg som tog på en orange/påfågelherl-streamer med maraboustjärt. Några andra gubbar tog en 3-kilos på streamer, vilken vet jag inte. Antar att Wooly bugger, dog nobbler m. fl. funkar. Kanske är det läget att fiska djupt, med booby head? Om man nu har intermediate- eller sjunklina.

//Joel

Hej! Kanon ,jag trotsar nog vädret och prövar med lite sjunklina/flytande nybyggd bagge. Men kan nog inte låta bli att börja testa något flytande också. Tack för tipsen!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ska sticka till Lilla Lövsjön för första gången nu i helgen. Någon som varit där nyligen och kan berätta något matnyttigt? Kläcker det fjädermygg fortfarande?

Kommer köra med flytlina, så tyvärr inget boobyfiske, trots att det kanske är det mest effektiva.

Cheers

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska sticka till Lilla Lövsjön för första gången nu i helgen. Någon som varit där nyligen och kan berätta något matnyttigt? Kläcker det fjädermygg fortfarande?

Kommer köra med flytlina, så tyvärr inget boobyfiske, trots att det kanske är det mest effektiva.

Cheers

Tyvärr inte varit vid Lilla Lövsjön på väldigt länge, men jag har åkt förbi Kullsjön två gånger idag. Det vakade både i morse vid åtta och på eftermiddagn vid fyra. Från bilen såg det ut som fjädermygg.

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska sticka till Lilla Lövsjön för första gången nu i helgen. Någon som varit där nyligen och kan berätta något matnyttigt? Kläcker det fjädermygg fortfarande?

Kommer köra med flytlina, så tyvärr inget boobyfiske, trots att det kanske är det mest effektiva.

Cheers

Jag som är sugen på P&T och inte har varit i lilla Lövsjön, när skall du dit/du vill inte ha sällskap? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag å Andtrax var uppe idag... kallt som satan då vi båda hade läckande vadare :D

Fick 2 mindre på booby - båda simmar kvar... fina fenor - kolla bilden....

fram på em så blev pressen hemifrån större.... 2st på 45cm+ bonkades... fina fiskar det med men i smalaste laget kanske.... de var ganska tomma i magen men en hade dock en stor zonker från flugor.se i magen.... halvsmält men det gick att utläsa att den varit lila från början :( ... tyckte även att det skramlade lite efter min första vadarstrapats å mycket riktigt så hade jag en rostig kustvobbler som satt fast i vadarkängan :P:D ...

Annars är jag nöjd med min premiär vid Lövsjön - skönt att slippa höra trafik å vi var ensamma hela dagen :D blåsten gjorde dock att det var lite svårt att fjutta med #4 så den packades inte upp... hade dock lite vakande fisk mot em som såg ut att käka fjädermygg men de högg på B3 iaf B)

/

Magnus

post-4252-1259078616_thumb.jpg

Redigerad med losmopedo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var uppe en vända idag med en arbetskamrat/fiskekamrat. Riktigt fint väder, helt vindstilla större delen av dagen och vi var helt ensamma vid sjön (förutom två damer och deras tre badande hundar!).

Det blev några hugg, en tappad och en landad. Överlag ganska trögt, eller så är det vi som inte är så duktiga på att välja flugor. Bågen jag landade var en riktigt grann sak. Runt 1,4 kg i fin lekdräkt, med en liiiten fin mördarhaka. Krokade den först på tredje försöket och det hela var lite roligt. Först kastade jag ut min skumma booby head. Precis när den landade meckade jag fram en snus och när jag lyfter blicken ser jag hur det plaskar runt boobien, som inte hunnit sjunka än. Missar mothugget. Tar hem lite småryckigt och kastar ut igen. Då plogar det runt flugan, inget hugg. Ut igen. Hinner ta hem all lina och precis när jag ska lyfta för nytt kast högg det och den satt där den skulle. Hade varit sur om jag inte hade landat den rackaren.

Jag har en fråga till er som är erfarna: när fisken hade legat och vilat (död) i en halvtimme så blev halva fisken alldeles blek, ungefär som de ser ut när de ligger på isbädd hos fiskehandlaren. Det var den bakre halvan som bleknade och den såg ut ungefär som folk som har fel på sitt pigment. Det märkliga var att när jag kom hem hade firren stilig lekdräkt igen. Hur går det till?

Bifogar en sunkig mobilkamerabild på denna fina skapelse. Fighten var dock inte mycket att hurra för, lite trist. Verkar vara bättre fart på bågarna i Kullsjön.

EDIT: lägg märke till flugans "ögon". Det ena är avbitet, misstänker att det skedde i och med första ythugget. Såg det först efter att jag hade tagit kortet.

post-8374-1259530753_thumb.jpg

//Joel

Redigerad med Beskman
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag å Andtrax var uppe idag... kallt som satan då vi båda hade läckande vadare :rolleyes:

Fick 2 mindre på booby - båda simmar kvar... fina fenor - kolla bilden....

fram på em så blev pressen hemifrån större.... 2st på 45cm+ bonkades... fina fiskar det med men i smalaste laget kanske.... de var ganska tomma i magen men en hade dock en stor zonker från flugor.se i magen.... halvsmält men det gick att utläsa att den varit lila från början ;) ... tyckte även att det skramlade lite efter min första vadarstrapats å mycket riktigt så hade jag en rostig kustvobbler som satt fast i vadarkängan :wub::( ...

Annars är jag nöjd med min premiär vid Lövsjön - skönt att slippa höra trafik å vi var ensamma hela dagen :P blåsten gjorde dock att det var lite svårt att fjutta med #4 så den packades inte upp... hade dock lite vakande fisk mot em som såg ut att käka fjädermygg men de högg på B3 iaf B)

/

Magnus

Vad tog de på för booby? Jäkla fin motorbågsfena för övrigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Boobyn verkar galet effektiv som torrfluga, missade precis som dig ett hugg senast medan jag väntade på att linan skulle sjunka, sen missade bågen flugan kastet efteråt.

Grattis till en redig båge. :rolleyes:

Ja, ythugg är ju jädrans häftigt om inte annat. Hände ju liknande förra gången i Lilla Lövsjön, men då var den en foambagge och fisken slet bara av tafsen.

Tack! Inte den största jag har fått, men den största jag fått sen min comeback och helt klart den vackraste båge jag fått. Blev förmodligen avslutning på flugsäsongen och då känns det ju bra med en fin sådan!

//Joel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Var uppe vid sjön igår för lite isfiske med edgaren Barbapappa. En fantastisk dag för fiske, ca -13, 20 cm snö, strålande sol och i princip vindstilla. Det är lite mer än 30 cm is på sjön för tillfället. Resultatet av dagens fiske blev 2 st regnbågar och 8 st abborrar, varav jag tog 2 st abborrar (de minsta för dagen). Allt gick tillbaka till sjön igen. Här kommer några bilder, som tog med min mobil.

post-8470-1264931562_thumb.jpg

post-8470-1264931600_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Då var årets premiärtur avklarad. Det vakade mycket när vi kom till sjön vid 17.30, men jag hann inte mer än få ut en torrfluga förrän regnet började vräka ner. Fisken var på humör trots vädret och jag fick fem stycken på en nymf fiskad en bit under ytan.

/J

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...