Jump to content
Sign in to follow this  
Ljubo

Lilla Lövsjön Gråbo (Lerums kommun)

Recommended Posts

var i lilla lövsjön igår kanondag fick inget själv men polarn fick en på1,2kg jättefin såg även 3kg som en annan fiskare tagit o en 2,5kg som landades när jag var på väg hem alla hade fina fenor o prickar

Säger gubben som draggar örekilsälven med sin spinnutrustning :lol:

Ja men det är ju laxfiske......då gäller inga regler, det är jävla tivolifiske

var i lilla lövsjön igår kanondag fick inget själv men polarn fick en på1,2kg jättefin såg även 3kg som en annan fiskare tagit o en 2,5kg som landades när jag var på väg hem alla hade fina fenor o prickar

Roligt att "vår sjö" levererar! Det är alldeles för länge sedan jag var uppe vid Lilla Lövsjön!

Vill påminna om att sjön är stängd denna vecka p g a älgjakten. Det är markägarna runt sjön som vill ha det så.

/Johan

Blir nog en tur för att testa Lilla Lövsjön på lördag. Någon som har bra tips på flugor? Har ett litet bassortiment med montanor, WB, black & peacock, haröra. Är myggpuppor något att satsa på så här års kanske? Äger bara en lina och den flyter.

Tacksam för svar. Är fjärde flugfisketuren för mig sedan ett långt (tio år) uppehåll så jag behöver lite hjälp med flugval tror jag. På den tiden var jag 16 år gammal och fiskade bara med montana. Har haft tre bomturer på 1,5 månad nu (dock några tappade bågar och en avsliten tafs). Vägrar bomma igen :lol:

//Joel

Myggpuppor och även flytande imitationer av fjädermygg är nog årstidens lösen. Sedan är det bara att ligga i. Du kommer säkert slippa bomma på lördag med lite tur.

Förövrigt står du på min sten. :lol: Jag står alltid där och fiskar i samband med vårturerna efter havsöring vid Tångudden.

Myggpuppor och även flytande imitationer av fjädermygg är nog årstidens lösen. Sedan är det bara att ligga i. Du kommer säkert slippa bomma på lördag med lite tur.

Förövrigt står du på min sten. :lol: Jag står alltid där och fiskar i samband med vårturerna efter havsöring vid Tångudden.

Då ska jag se till att binda upp några varianter inför lördagen. Tack för tipset. Ska nog klämma ihop någon geting och kanske någon myra också!

Din sten? :lol: Är det verkligen riktigt Tångudden då? Jag står precis vid 5-knopsskylten, eller vad det nu är för skylt, precis väster om Vita Gaveln.

//Joel

Ja, det är inte riktigt Tångudden, det medger jag. På andra sidan de nybyggda husen, sett från tånguddssidan till antar jag att det är.

Då är det lugnt. Det är inte min sten. Du kan stå kvar. :lol:

Lycka till på lördag.

ska nog också ta en sväng, men det blir först i nästa vecka! Tänkte höra vilken färg det är som gäller på fjädermyggen i sjön? Har det någon betydelse alls? I hemmasjön har jag nämligen bara sett gröna mygg, så alla mygg i min ask är gröna. borde jag binda upp fler färger?

Ja, det är inte riktigt Tångudden, det medger jag. På andra sidan de nybyggda husen, sett från tånguddssidan till antar jag att det är.

Då är det lugnt. Det är inte min sten. Du kan stå kvar. :)

Lycka till på lördag.

Jag vet inte om jag begriper riktigt, så för att reda ut det hela har jag ritat in en röd prick på en karta. Pricken visar stenen jag står på :)

Om vi är där samtidigt så kan vi väl ha någon form av flugfiske duell? Rygg mot rygg, 30 steg, sedan kasta mot varandra och försöka fiska ut motståndarens ögon? Hehe.

Jag har bundit upp lite fjädermyggspuppor och diverse annat smått och gott. Några baggar, myror och spindlar av foam också. Första gången jag binder med foam, det är ju skoj!

post-8374-1256241672_thumb.jpg

Edit: glömde bifoga bilden...

//Joel

Edited by Beskman

Det blev en tur i lördags, med helt okej väder. Lite strilande regn under större delen av dagen, men inget som störde. Började morgonen vid 10-tiden med att vifta ut en foambagge med myggpuppa som upphängare. I andra kastet såg jag hur det började virvla i närheten av min tafs, sedan plaskade det till av bara fan och jag gjorde mothugg - tvärstopp! Råkade nypa fluglinan mellan hand och kork lite för hårt och så var sagan slut. Körde 0.16-spets och när jag synade tafsen efteråt hade den gått av cirka 2 dm innan den vanliga taperade tafsens slut (?) Det var en ganska stor motorbåge som fick simma iväg med två flugor i käften, hoppas att den har lyckats spotta ut dem nu.

Sedan hade vi inte ett enda hugg förrän 1545. Vid det laget hade jag gett upp puppandet och slängde iväg en skum streamer. Efter ett tag kunde jag i alla fall landa en liten tröstbåge. 7 hg och vacker. Jättefina fenor förutom en kluven ryggfena. Det blev i alla fall ingen bom-tur!

Edit: det var mitt första besök här och ett mycket trevligt sådant. Lugnt och skönt, lagom lätt att promenera runt sjön och många fina fiskeplatser! Tack Gråbo SFF (rätt namn?)

Bifogar kass bild.

post-8374-1256468852_thumb.jpg

Edited by Beskman

Det blev en tur i lördags, med helt okej väder. Lite strilande regn under större delen av dagen, men inget som störde. Började morgonen vid 10-tiden med att vifta ut en foambagge med myggpuppa som upphängare. I andra kastet såg jag hur det började virvla i närheten av min tafs, sedan plaskade det till av bara fan och jag gjorde mothugg - tvärstopp! Råkade nypa fluglinan mellan hand och kork lite för hårt och så var sagan slut. Körde 0.16-spets och när jag synade tafsen efteråt hade den gått av cirka 2 dm innan den vanliga taperade tafsens slut (?) Det var en ganska stor motorbåge som fick simma iväg med två flugor i käften, hoppas att den har lyckats spotta ut dem nu.

Sedan hade vi inte ett enda hugg förrän 1545. Vid det laget hade jag gett upp puppandet och slängde iväg en skum streamer. Efter ett tag kunde jag i alla fall landa en liten tröstbåge. 7 hg och vacker. Jättefina fenor förutom en kluven ryggfena. Det blev i alla fall ingen bom-tur!

Edit: det var mitt första besök här och ett mycket trevligt sådant. Lugnt och skönt, lagom lätt att promenera runt sjön och många fina fiskeplatser! Tack Gråbo SFF (rätt namn?)

Bifogar kass bild.

post-8374-1256468852_thumb.jpg

Varsågod! Trevligt med nöjda kunder. Lugnet däruppe är svårslaget i Gbg-området, eller hur?

m v h Johan / Gråbo Sportfiske och Fiskevårdsförening (Så där ska visst namnet se ut om man är petig!. Var själv tvungen att kolla vad vi egentligen heter -_-

Varsågod! Trevligt med nöjda kunder. Lugnet däruppe är svårslaget i Gbg-området, eller hur?

m v h Johan / Gråbo Sportfiske och Fiskevårdsförening (Så där ska visst namnet se ut om man är petig!. Var själv tvungen att kolla vad vi egentligen heter :D

Ja, det kan man lugnt säga. I alla fall gällande P&T. Några av Gula Kortet-sjöarna runt delsjön vill jag minnas är trevliga, typ Östra Långevattnet där man bara får flugfiska. Hur som helst så var det en angenäm upplevelse att fiska i Lilla Lövsjön som sköts av Gråbo Sportfiske och Fiskevårdsförening, eller GSFF som jag brukar kalla dem -_-

Blir lätt fler turer dit.

//Joel

Ja, det kan man lugnt säga. I alla fall gällande P&T. Några av Gula Kortet-sjöarna runt delsjön vill jag minnas är trevliga, typ Östra Långevattnet där man bara får flugfiska. Hur som helst så var det en angenäm upplevelse att fiska i Lilla Lövsjön som sköts av Gråbo Sportfiske och Fiskevårdsförening, eller GSFF som jag brukar kalla dem :o

Blir lätt fler turer dit.

//Joel

Ledig imorgon och kommer fortsätta jakten på min första regnbåge och första fisk på fluga, jag vet bara inte vart. Någon som skulle orka göra sällskap med en nybörjare ifrån GBG som har bil? ^^

På söndag blir det ett kärt återseende, då skall man blöta flugan i lilla lövsjön, var ju längesen men fan va trevligt det skall bli

På söndag blir det ett kärt återseende, då skall man blöta flugan i lilla lövsjön, var ju längesen men fan va trevligt det skall bli

KILLER BUG

Jepp.........

Det står inget om när det stänger där, förutom älgjaktsveckan.. vad jag kan se i alla fall!

Alltså fisket slutar den sista november?

oki, a men det kan vara bra med att fisket stoppas så suget till nästa säsong är ännu större.......jag skall iallfall fixa mig mina askar till nästa säsong, fylla på och uppdatera med det som är aktuellt.

Jag kommer bla fixa mig en ask med bara flugor från scandinaviska serien, det räcker gott och väl för hela säsongen och sen blir det specialbeställning på moa/rijeka från EPS flyfishing

oki, a men det kan vara bra med att fisket stoppas så suget till nästa säsong är ännu större.......jag skall iallfall fixa mig mina askar till nästa säsong, fylla på och uppdatera med det som är aktuellt.

Jag kommer bla fixa mig en ask med bara flugor från scandinaviska serien, det räcker gott och väl för hela säsongen och sen blir det specialbeställning på moa/rijeka från EPS flyfishing

Fiskesuget är alltid lika stort när säsongen drar igång.... :lol:

Redan nu längtar jag efter laxarna! :blush:

Ja vad skall man säga, lilla lövsjön är en trevlig sjö, fick samma fisk att hugga tre ggr men inte fan ville den sitta......tills jag tittade på själva kroken, då var spetsen borta, typiskt

Det var kul att fiska i lövsjön igen, det finns många hotspots och jag gillar sjön....

Hoppas på flera tillfällen innan säsongen är slut men nästa år blir det mera fiske i den sjön, känns bara jävligt spännade igen.