Hoppa till innehåll

Klassiska kolfiberspön


Isoperla

Recommended Posts

1 minute ago, M.Thors said:

@Magnus P hur är den där tredelade SP-sexan? :) 

Jag tycker att den är kraftfull och snabb med rejäl ryggrad, ändå typiskt SP-dämpad och smidig. Utmärkt redskap för att drämma iväg linan en bra bit om det är viktigt men känns finfint även på typiska fiskedistanser (som för mig är någonstans kring 12-17m, ungefär).

Skadar ju inte att det är ett sjukt snyggt spö också ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här tråden fick mig att plocka fram mitt Kunnan spö från 80 talet. Farsan köpte spöt i Taiwan under en tjänsteresa. Helaktion som böjer sig ner i handtaget men klarar lugnt att få ut 20-25 meter med en  modern lina två klasser under spöts klassificering. 

95C2BD57-3ECF-4273-B38B-7D9FC17DC4CE.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 26 maj 2019 at 10:07 AM, Magnus P said:

Fler ögonstenar...

klassiker5.jpg

 

On 26 maj 2019 at 10:07 AM, Magnus P said:

Fler ögonstenar...

klassiker5.jpg

Väldigt tjusigt, men visst tyngs du av en känsla av onödighet eftersom du har två RPL-femmor? Vi skulle kunna göra affär på den ena?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, hö&gös said:

 

Väldigt tjusigt, men visst tyngs du av en känsla av onödighet eftersom du har två RPL-femmor? Vi skulle kunna göra affär på den ena?

Men det är ju två helt olika RPL nio-femmor, ett tjusigt och lätt tvådelat och ett lite snabbare och tyngre fyrdelat. 

Bägge har en viktigt roll att fylla!

490-4 däremot fiskar närmast identiskt med 590, samma vikt och aktion, och borde därmed kunna avyttras till mig. ?

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min lista ?

Sage LL 389/2 GII & 4711/2, RPL 590/2, SP 589/5 & 389/5, SPL 080/3 & 589/3 (Sage´s mest underskattade spöserie).

Scott G PowR-Ply 904/2 & 845/5, Heli-ply 888/3, 669/3.

Winston IM6 804/2 (Tom Morgans favourite), LT 379/5

Loomis IM6, IMX 490, GLX

Thomas & Thomas Paradigm, LPS

Orvis Far and Fine 579, one ounce 662/2.

Powell - Light touch, Signature series, Hexagraph

Diamondback Classic Trout

Hardy sovereign smuggler deluxe 6/7.

Fenwick HMG

Loop Greyline, 490, 696 & 1104

 

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago, VAK said:

Min lista ?

Sage LL 389/2 GII & 4711/2, RPL 590/2, SP 589/5 & 389/5, SPL 080/3 & 589/3 (Sage´s mest underskattade spöserie).

Scott G PowR-Ply 904/2 & 845/5, Heli-ply 888/3, 669/3.

Winston IM6 804/2 (Tom Morgans favourite), LT 379/5

Loomis IM6, IMX 490, GLX

Thomas & Thomas Paradigm, LPS

Orvis Far and Fine 579, one ounce 662/2.

Powell - Light touch, Signature series, Hexagraph

Diamondback Classic Trout

Hardy sovereign smuggler deluxe 6/7.

Fenwick HMG

Loop Greyline, 490, 696 & 1104

 

 

 

Jag ser tre st GreyLine. Trevligt. Jag har 490 och 696, men vad är 1104? 11fot #4?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I början av karriären drömde man om ABU Carbolite (spöet verkar inte gjort nåt större avtryck, har för mig att det sades vara rätt ”svajigt”).

kom över ett begagnat Orvis Boron i början av nittiotalet. 

När jag, efter många år, hade råd att köpa ett nytt premiumspö blev det ett Orvis Trident på rea. Kom ihåg att jag tyckte det var otroligt bra. 

I slutet på 90-talet, när jag började med laxfisket, så fick jag upp ögonen för Sage GIII. Kanske det mest klassiska av de klassiska?

Sen kom Loomis Roaring River Stinger.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 minutes ago, VAK said:

Precis 11ft #4, håll utkik efter det, magiskt spö, likaså 11ft #3'an!

Jag har en LGL 11fot #5. Köpte det av en tidigare person på LOOP. Jag hävdade att det aldrig gjordes någon 11ft #5, men han stod på sig och menade att så var fallet. Det fanns inget i någon katalog. Jag har sett 11ft #7 på en annons från England. Kan vara experiment som aldrig kom ut i fallet med 7:an.

Du får gärna mäta rotdelens handel med ett skjutmått och maila mig. Det bör skilja om det jag har är en 5:a.

Och det är magiskt! Kolla in Göran Andersson när han kör en demo för ADH-Fishing i Tyskland. Det är ett OptiPeak men samma spec som GreyLine.

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago, kaxeshusse said:

Du får gärna mäta rotdelens handel med ett skjutmått och maila mig. Det bör skilja om det jag har är en 5:a.

Vad jag har hört så gjordes 11ft spöna för den engelska marknaden med  dapperfiske i åtanke. Tror det var en Edgemedlem som skrev det i nån greyline tråd.

Båda spöna är för tillfället hos Christian H, kan höra med honom om han kan mäta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

25 minutes ago, VAK said:

Vad jag har hört så gjordes 11ft spöna för den engelska marknaden med  dapperfiske i åtanke. Tror det var en Edgemedlem som skrev det i nån greyline tråd.

Båda spöna är för tillfället hos Christian H, kan höra med honom om han kan mäta.

Håller med om magiken. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 6/5/2019 at 10:29 AM, hö&gös said:

 

Väldigt tjusigt, men visst tyngs du av en känsla av onödighet eftersom du har två RPL-femmor? Vi skulle kunna göra affär på den ena?

Två RPL-femmor tynger dessvärre inte alls. Hade jag däremot fler än sju så vore du först i kön. Lovar!

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Magnus P said:

Två RPL-femmor tynger dessvärre inte alls. Hade jag däremot fler än sju så vore du först i kön. Lovar!

Jamen då hörs vi längre fram när det börjar bli dags att göra affär, tack för din generositet! ?

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänker lägga ut tre klassiker till försäljning så att de kommer till nytta någonstans. Jag har dock ingen idé om värde och pris. Kan nån ge mig några hintar om var jag kan få en rimlig värdering innan jag lägger ut annonserna. Jag är inte ute efter att maximera priset men vill heller inte ge bort grejorna. Jag tänker mig en nivå som gör att spöna går att sälja enkelt. Jag är som sagt var ute efter tips om hur jag får en rimlig värdering, själva annonsen får jag sen lägga ut på säljes.

Spöna i fråga är

Sage LL 490 (Graphite III GFL) tvådelat, byggt av Mörrumsshopen 1998

Powell Scandinavia 9,6" 5-6 WT, fabriksbyggt och inköpt i början av nittiotalet. Orginaltub finns också

G.Loomis IMX, 8" 3WT, custombyggt av fiskeaffär i Örebro 1994.

Alla spön är tvådelade.

Tacksam för tips!

Redigerad med ford4000
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago, ford4000 said:

Tänker lägga ut tre klassiker till försäljning så att de kommer till nytta någonstans. Jag har dock ingen idé om värde och pris. Kan nån ge mig några hintar om var jag kan få en rimlig värdering innan jag lägger ut annonserna. Jag är inte ute efter att maximera priset men vill heller inte ge bort grejorna. Jag tänker mig en nivå som gör att spöna går att sälja enkelt. Jag är som sagt var ute efter tips om hur jag får en rimlig värdering, själva annonsen får jag sen lägga ut på säljes.

Spöna i fråga är

Sage LL 490 (Graphite III GFL) tvådelat, byggt av Mörrumsshopen 1998

Powell Scandinavia 9,6" 5-6 WT, fabriksbyggt och inköpt i början av nittiotalet. Orginaltub finns också

G.Loomis IMX, 8" 3WT, custombyggt av fiskeaffär i Örebro 1994.

Alla spön är tvådelade.

Tacksam för tips!

Är intresserad av Powellspöt när du lägger ut det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, ford4000 said:

Tänker lägga ut tre klassiker till försäljning så att de kommer till nytta någonstans. Jag har dock ingen idé om värde och pris. Kan nån ge mig några hintar om var jag kan få en rimlig värdering innan jag lägger ut annonserna. Jag är inte ute efter att maximera priset men vill heller inte ge bort grejorna. Jag tänker mig en nivå som gör att spöna går att sälja enkelt. Jag är som sagt var ute efter tips om hur jag får en rimlig värdering, själva annonsen får jag sen lägga ut på säljes.

Spöna i fråga är

Sage LL 490 (Graphite III GFL) tvådelat, byggt av Mörrumsshopen 1998

Powell Scandinavia 9,6" 5-6 WT, fabriksbyggt och inköpt i början av nittiotalet. Orginaltub finns också

G.Loomis IMX, 8" 3WT, custombyggt av fiskeaffär i Örebro 1994.

Alla spön är tvådelade.

Tacksam för tips!

Tips i sådana fall kan vara Tradera. Då syns det på slutet av auktionen vad varje spö var värt. ?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, ford4000 said:

Tänker lägga ut tre klassiker till försäljning så att de kommer till nytta någonstans. Jag har dock ingen idé om värde och pris. Kan nån ge mig några hintar om var jag kan få en rimlig värdering innan jag lägger ut annonserna. Jag är inte ute efter att maximera priset men vill heller inte ge bort grejorna. Jag tänker mig en nivå som gör att spöna går att sälja enkelt. Jag är som sagt var ute efter tips om hur jag får en rimlig värdering, själva annonsen får jag sen lägga ut på säljes.

Spöna i fråga är

Sage LL 490 (Graphite III GFL) tvådelat, byggt av Mörrumsshopen 1998

Powell Scandinavia 9,6" 5-6 WT, fabriksbyggt och inköpt i början av nittiotalet. Orginaltub finns också

G.Loomis IMX, 8" 3WT, custombyggt av fiskeaffär i Örebro 1994.

Alla spön är tvådelade.

Tacksam för tips!

Uppskattningsvis skulle jag säga:

Sage LL 2200-3000:- (borde vara värt 4000+)

Powell Scandinavian 1500-2000:- (borde vara värt 3000+)

Loomis IMX 1300-1500:-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
9 hours ago, ifish said:

Jag har alltid tyckt om Cortlands linor trotts att man svalt reklam för annat under åren, minns en Air Flo lina som skulle vara kanon för att (kroka fisk och avsakna linminne. Maken till bitvis sjunkande telefonsladd den flytlinan var.?

Har en Rio In Touch Trout LT nu men skulle vilja testa en DT, ska genast titta till Spring Creeklinan.

 

Tackar för inputen!

Testa då en Cortland, den klassiska "peach". Jag har den till några Winstonspön, underbar lina.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...