Jump to content

Recommended Posts

Posted
http://www.dykmag.net/sv/docs/d_natur/dyk_...en.php?nat_id=2

Skorv (Saduria entomon) finns i massor, ssk i norra Bottenviken. Upp till 9 cm långa. Är dessa väsentliga att imitera ur fiskesynpunkt? Äts de av havsöring/ havsharr? Har någon upptäckt skorv i maginnehåll etc? Isåfall -är de värda att (försöka) imitera till kustfisket?

:o Fundersamt SAlmonoId

He he. Har aldrig hört talas om det :D

Skrov :(

Posted
He he. Har aldrig hört talas om det :(

Skrov :o

Nej. Har inte hört talas om det söderut, men när man pimplade såg man ofta sådana där gigantiska djur som traskade fram på bottnen. De var nog upp mot 6-7 cm långa och 2-3 cm breda. Rejäla munsbitar.

Posted
Nej. Har inte hört talas om det söderut, men när man pimplade såg man ofta sådana där gigantiska djur som traskade fram på bottnen. De var nog upp mot 6-7 cm långa och 2-3 cm breda. Rejäla munsbitar.

Fränt. SKulle bli skraj då :o

Posted

I vattnen söder om Vasa (fi) i jämhöjd med Umeå fick vi dem mycket i näten när jag var en liten plutt på sommarlov hos mormor. Fast man knyckte upp näten samma sekund som man lade dem... :o Att de tuggat några firrar har jag inte märkt då näten bara låg över natten eller dagen. Har aldrig hittat rester av dem i magen på nån firre... Men visst vore de en rejäl måltid för en hungrig fisk!

FF

Posted

De är sjukt äckliga när man inte är bredd på att hitta dem!!! En upplevelse är när man rensar sjövattenfilter. Stoppar in handen och något kryper omkring. Ryser hela jag när jag tänker på det. Hu.

Tack för påminelsen :o

:(

Har aldrig stött på att det är någon fisk som ätit dem. Iaf ingen torsk eller gädda

Posted

Saxat från artikel på havet.nu (http://www.havet.nu/dokument/HU20031skorv.pdf)

"När skorven jagar eller

jagas rör den sig snabbt på botten eller

simmar på rygg. Många fiskar, som torsk,

rödspätta och simpa äter gärna skorv. Den

är alltså ett byte för matfiskar och en viktig

länk i näringskedjan."

"Skorven är Östersjöns största ryggradslösa

rovdjur och blir upp till 9 cm lång. Den

lever på leriga och sandiga bottnar, från

mycket grunda områden ner till några

hundra meters djup."

och vidare, vilket var intressant trots att det inte har någon betydelse för frågeställningen:

"För att vara ett kräftdjur klarar

skorven ovanligt långa perioder av syrebrist.

Den överlever upp till 300 timmar

utan syre genom att ställa om ämnesomsättningen

från att vara beroende av syre,

aerob metabolism, till att klara sig utan,

anaerob metabolism."

Posted
http://www.dykmag.net/sv/docs/d_natur/dyk_...en.php?nat_id=2

Skorv (Saduria entomon) finns i massor, ssk i norra Bottenviken. Upp till 9 cm långa. Är dessa väsentliga att imitera ur fiskesynpunkt? Äts de av havsöring/ havsharr? Har någon upptäckt skorv i maginnehåll etc? Isåfall -är de värda att (försöka) imitera till kustfisket?

:o Fundersamt SAlmonoId

Jag har fatt flera harrar i bottenviken med dessa "odjur" i magen , de har emellertid inte varit mer än ca 2 cm langa. Killer bug brukar funka

bra för havsharr, vet dock inte om den tas för skorv eller nagot annat. Hur viktiga de är som föda är nog svart att säga.

Posted
Jag har fatt flera harrar i bottenviken med dessa "odjur" i magen , de har emellertid inte varit mer än ca 2 cm langa. Killer bug brukar funka

bra för havsharr, vet dock inte om den tas för skorv eller nagot annat. Hur viktiga de är som föda är nog svart att säga.

Mycket intressant! Ja, jag anser att de största teoretiskt sett är lite väl svårsmälta och ohanterliga för harr och öring att smälla i sig. De mindre borde vara smaskigare. Killer Bug... Ja, helt klart en möjlighet. En variant borde ju vara att slänga på ett gäng gummiben på en sådan. Ska testas. Att bygga upp en 10 cm lång och 3 cm bred naturtrogen platt oval gråsugga känns ogjort. :o

Posted
Mycket intressant! Ja, jag anser att de största teoretiskt sett är lite väl svårsmälta och ohanterliga för harr och öring att smälla i sig. De mindre borde vara smaskigare. Killer Bug... Ja, helt klart en möjlighet. En variant borde ju vara att slänga på ett gäng gummiben på en sådan. Ska testas. Att bygga upp en 10 cm lång och 3 cm bred naturtrogen platt oval gråsugga känns ogjort. :)

Det finns egentligen manga mönster som imiterar vanliga grasuggor (Sowbugs) , ett sadant i lämplig storlek bör kanske till och med funka ännu

bättre.

Posted

Jag kan bara instämma, har också fått harr med skorv i magen i den storleken.

Till avdelningen för värdelöst vetande:

(På pitemål tror jag att den kallas för "krövisken"). :)

Posted

Intressant att harren äter dom -gäller detsamma öring?

Krövisken - :) hoho. Det ska jag skriva upp i min lilla turistPiteparlör.

Jaså, har de blivit färre? "Eftersom skorven är känslig för syrebrist används den som indikatorart för att bedöma miljötillståndet i Bottenhavet." (Lite motsägelsefullt visavi tidigare påstående om anaerob kapacitet etc) Kanske snarare beror på andra faktorer som algtillväxt, minskad nätning(?) e dyl. Strandzonen borde ju knappas påverkas av syrebrist.

Sowbugs. Googlade lite. Jo det vore en möjlighet. Givetvis är väl riktigt stora imitationer ointressant. Jag tänker mig något ryggsimmande på kanske 2-3 cm. Det som är speciellt med just skorven är väl dels formen, dels storleken och dels dess fantastiskt många ben. Funderade lite på en enkel imitation... Jag funderade på en sculpin wool-skorv, klippt till rätt form och sedan målad/ pålimmad ben. Men jag tror dels materialet blir tungt och dels att det inte riktigt klarar av formen. Vad tror ni om följande pilot (ihopsnickrad på paint på 3 minuter).

Material:

Krok, förslagsvis wide gape nymph stl 8

Ryggsköld: Tunnare ljus halvhård plast

Buk + stjärt: Vit plastpåseplast/ tunnt gummiark

Ben: Rubber legs eller någon typ av fjäderfiber, ex. fasan

Epoxy, superlim

1.Ta fram en bit vit halvhård ljus plast och märk ut en kroppsform

2.Klipp ut denna och böj den längs mittlinjen så den kupas

3.Skär ett hål för krokböjen i mitten på plasten

4. Placera krokskaftet på den konkava sidan och för igenom krokböj/-spets till den konvexa sidan. Snabbsäkra krokens position med superlim

5.Placera ut ett stort antal ben av vald typ på den konkava sidan

6. Lägg epoxy över benen och...

7. ...lägg över i förväg utklippt tunn mjuk plast/ gummi så att denna bildar dels magplåt, dels "stjärt" och dels fäster benen.

8. Färglägg ryggskölden Ljust gråbrun

På bilden är plasten lite för bred, ha det i åtanke. Annars tror jag att man på detta sätt kan skapa en ryggsimmande skorvliknande tingest med massor av ben och bra krokningsegenskaper? Lade ut idén här istället för på flugbindningsdelen då jag tror vi är ett mkt begränsat gäng som är intresserade

post-7617-1240908719_thumb.jpg

Posted
Intressant att harren äter dom -gäller detsamma öring?

Krövisken - :) hoho. Det ska jag skriva upp i min lilla turistPiteparlör.

Jaså, har de blivit färre? "Eftersom skorven är känslig för syrebrist används den som indikatorart för att bedöma miljötillståndet i Bottenhavet." (Lite motsägelsefullt visavi tidigare påstående om anaerob kapacitet etc) Kanske snarare beror på andra faktorer som algtillväxt, minskad nätning(?) e dyl. Strandzonen borde ju knappas påverkas av syrebrist.

Sowbugs. Googlade lite. Jo det vore en möjlighet. Givetvis är väl riktigt stora imitationer ointressant. Jag tänker mig något ryggsimmande på kanske 2-3 cm. Det som är speciellt med just skorven är väl dels formen, dels storleken och dels dess fantastiskt många ben. Funderade lite på en enkel imitation... Jag funderade på en sculpin wool-skorv, klippt till rätt form och sedan målad/ pålimmad ben. Men jag tror dels materialet blir tungt och dels att det inte riktigt klarar av formen. Vad tror ni om följande pilot (ihopsnickrad på paint på 3 minuter).

Material:

Krok, förslagsvis wide gape nymph stl 8

Ryggsköld: Tunnare ljus halvhård plast

Buk + stjärt: Vit plastpåseplast/ tunnt gummiark

Ben: Rubber legs eller någon typ av fjäderfiber, ex. fasan

Epoxy, superlim

1.Ta fram en bit vit halvhård ljus plast och märk ut en kroppsform

2.Klipp ut denna och böj den längs mittlinjen så den kupas

3.Skär ett hål för krokböjen i mitten på plasten

4. Placera krokskaftet på den konkava sidan och för igenom krokböj/-spets till den konvexa sidan. Snabbsäkra krokens position med superlim

5.Placera ut ett stort antal ben av vald typ på den konkava sidan

6. Lägg epoxy över benen och...

7. ...lägg över i förväg utklippt tunn mjuk plast/ gummi så att denna bildar dels magplåt, dels "stjärt" och dels fäster benen.

8. Färglägg ryggskölden Ljust gråbrun

På bilden är plasten lite för bred, ha det i åtanke. Annars tror jag att man på detta sätt kan skapa en ryggsimmande skorvliknande tingest med massor av ben och bra krokningsegenskaper? Lade ut idén här istället för på flugbindningsdelen då jag tror vi är ett mkt begränsat gäng som är intresserade

Den funkar säkert bra , men kom ihag att havsharren inte är speciellt nogräknad, sa enklare mönster kan funka lika bra. Killer Bug eller haröra funkar som sagt tillfredställande. Förmodligen skulle en Cress Bug/Sow Bug som den nedan funka mycket bra, en fluga som fiskas i spring creeks i Pennslvania och den verkar enkel att binda samtidigt som den ser naturtrognare ut än tex Killer Bug .

http://www.danica.com/flytier/eshenk/shenk_cress_bug.htm

I Mike Lawsons bok "Spring Creeks" beskrivs ocksa ett mönster som ser mycket bra ut.

Utpräglad selektivitet hos harr i havet har jag bara märkt när hästmyror (Carpenter Ants) svärmat. Pa hösten brukar däremot sma flugor vara mest givande , men da gäller det mer storleken än hur de ser ut.

Posted (edited)
Den funkar säkert bra , men kom ihag att havsharren inte är speciellt nogräknad, sa enklare mönster kan funka lika bra. Killer Bug eller haröra funkar som sagt tillfredställande. Förmodligen skulle en Cress Bug/Sow Bug som den nedan funka mycket bra, en fluga som fiskas i spring creeks i Pennslvania och den verkar enkel att binda samtidigt som den ser naturtrognare ut än tex Killer Bug .

http://www.danica.com/flytier/eshenk/shenk_cress_bug.htm

I Mike Lawsons bok "Spring Creeks" beskrivs ocksa ett mönster som ser mycket bra ut.

Utpräglad selektivitet hos harr i havet har jag bara märkt när hästmyror (Carpenter Ants) svärmat. Pa hösten brukar däremot sma flugor vara mest givande , men da gäller det mer storleken än hur de ser ut.

Tack för bra tips. Den såg fin ut den där cress-bug:en. Lite som jag föreställde mig min variant med sculpin wool som skulle klippas.

Nej, jag tror inte att man behöver göra ett mönster som är speciellt likt egentligen. Tror verkligen inte på någon skorvselektivitet vare sig hos harr eller öring (som jag egentligen riktade mig mot). Däremot är det ju intressant att veta hur gärna de tar skorvar. När det nu verkar som att det är ett bytesdjur att räkna med är jag dock intresserad av entomologi/flugbindningsskäl men också för att jag tror att man skulle kunna utveckla ett bra attraktormönster för exempelvis öringen. Vad gäller öring tycker jag man märkt att ett virrvarr av rörliga ben kan vara en huggutlösare.

Jag har ingen koll på havsharrfisket. Det är säkert så att enkla flugor kan fiska precis lika bra och ofta bättre. Men jag tycker att problemlösning och nya idéer också har sin plats.

Jag tvärtestade att limma ihop en skorv enligt modell mha en plastpåse, plast från en gammal medicinburk och några gummiben. Det blev faktiskt riktigt bra trots att materialen inte riktigt var rätt och trots att jag bara höftade till kroppsform etc. Dessutom tog den bara ett par minuter att göra och kändes grymt stabil. Fick plocka fram rakbladskniven för att ens kunna rubba kroken. Jag kommer varken fiska havsöring eller havsharr i bottenviken det närmaste året men jag ska se om jag kan testa ut lite material. Sen vet man ju aldrig hur den går i vattnet, om den hakar upp sig, om den tvinnar tafsen eller om den är helt j-a omöjlig att kasta.

EFTERLYSNING: Det vore kul om någon här på forumet som är riktigt bra på bindning och materialval kunde pröva binda upp skorvmonstret eller/och hitta på ett enkelt effektivt mönster att utprova.

Breaking News, Breaking News! Skorvbindartävling skapad under Praktisk flugbindning! 2009.04.28 23:01

Edited by Salmonoid
Posted

Min kusin berättade att de hittade en skorv på 15 cm en gång uppe vid höga kusten.

De kokade den och förväntansfullt öppnades skorven, men det fanns inget kött på den. Ut rann bara en grå sörja.

:)

Posted
Min kusin berättade att de hittade en skorv på 15 cm en gång uppe vid höga kusten.

De kokade den och förväntansfullt öppnades skorven, men det fanns inget kött på den. Ut rann bara en grå sörja.

:wub:

:) De där arma Nordingråborna. De lever fattigt må du tro.

Posted
:D De där arma Nordingråborna. De lever fattigt må du tro.

Detta var drygt en mil från Nordingrå, på den rikare sidan av fjärden!(?)

Därav de feta skorvarna, antagligen. :wub: