Hoppa till innehåll

Senaste "Allt Om Flugfiske"


Erövrarn

Recommended Posts

  • Svar 299
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är skillnad mellan FIN och Allt om flugfiske tycker jag. AoF är en djävla reklamtidning som man inte skulle behöva betala för,

för man blir flashad på varje sida antingen av någon som vrider upp spöt med rulle när han visar fångsten, som behandlas som ett

supstitut, för det viktigaste är att visa vilka kläder, fiskeutrustning man har använt. Vill jag se reklam kan jag läsa alla produktkataloger

som jag tar vid flugmässan. Och om det inte är ett reportage så upptas en djävla massa sidor av bara reklamannonser som man får betala för.

Om man jämför artiklarna i dessa 2 tidningar så är FIN mer djuplodande och intressantare att läsa och den innehåller inte lika mycket

reklam heller,, jajaja nu vet jag att den koster några kronor mer men det betalar jag gärna för att slippa all reklam och få mer sidor om

fiske att läsa istället.

:) PS. Jag har inga ägarintressen i FIN

Magnus

Hoppla!!

Det där var ord och inga visor ;)

Själv tycker jag att AoF är en riktigt bra tidning, helst det senaste nummret som hade flera artiklar som jag tyckte var riktigt bra skrivna och intressanta. Roligt att se att de skriver om flugfiske i vatten som inte bara existerar i den allra norraste delen av vårat avlånga land.

Personligen så gillar jag lite reklam på fräcka prylar. Det är ju mer än en gång som en katalog åker fram när man sitter och trycker... Jämför AoF med vilken utländska blaska som helst så ser man hur lite reklam den egentligen innehåller.

Bra tidning med massor av intressanta artiklar, och jysta flugmönster!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktigt bra reportage det där faktiskt, kanonbilder och otroligt bra flyt i texten :) Jag tycker absolut inte att det är smygreklam i reportaget. Johan har ett samarbete med Hardy så jag tror att det är nästintill omöjligt att få en bild av honom hållandes i ett Loopspö ;)

Det som fick mig att småle lite är att i just detta nummer så kan läsarna vinna en klocka från det "anrika företaget Hardy". Sidan med tävlingen sitter såklart klistrad med reportaget om Johan. Detta måste ju vara planerat och uttänkt av både tidningen och Hardy. Jag skulle inte ha något emot att Hardy gjorde en helsida reklam på samma plats, men denna typ av reklam som ser ut att vara den del av tidningens redaktionella innehåll gillar jag faktiskt inte alls. Om nu allt detta skulle visa sig vara en tillfällighet så är det bara att beklaga redaktörens brist på "feeling".

/Hamrin

Kul att du gillade artikeln, men om sanningen ska fram så skriver en sådan text sig själv, så att säga., då man har en person som Johan att intevjua.

Angående klockan:

Även idetta fall kan jag dementera och förtydliga. Jag ligger nämnligen även bakom det där med klockan från början.

Lång historia kort: Jag gjorde en recension på Nite (som företaget med klockan heter) och deras klockor. Jag testade ett par av deras modeller under en tid och gav ettt utlåtande. De gör klockor för militärt och friluftsbruk, riktiga slitvargar. Dessutom har de en ljusstark urtavla som syns utmärkt även mitt i svartaste natten. Jag tyckte det var bra grejer (vilket verkligen inte allt man testar är) och skrev en recension. Nite frågade om tidningen var intresserad av någon slags tävling i sammarbete med dom och en jubileumsklocka de skapat i sammarbete med Hardy (numrerad upplaga) kändes som en kul grej att kunna lotta ut till en (förhoppningsvis) lycklig läsare. Hardy tror jag aldrig varit inblandad i det här på något sätt, och att utlottningen hamnat där den hamnade rent layoutmässigt torde även det vara en slump. -Men jag kan hålla med om att det var en lite olycklig slump.

Alltså, allt som skett vad gäller reklam och intäkter i det här fallet har varit att klockföretaget har donerat en klocka som ska lottas ut till en läsare.

Ha det

/Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp! RESPEKT :D /Lohi
Håller med Hannu och Lohi, Danne = RESPEKT!!!!
kan skriva under på det , Danne förtjänar ordentligt med respekt

//Jonas

Istället för att klaga på allt i denna tidning tycker jag vi ska ge en STOR ros till en Edgare som är med i blaskan.

Daniel Andersson (Danne).

En fattig verkstadsarbetare är en av dom som skänkt mest pengar till Kågeälvs-projektet.

Det är fanimej respekt!

Tack :rolleyes:

Men Hannu...jag är väl inte fattig, få förunnade att leva ett så rikt liv som jag gör :lol:

Att skänka en slant varje löning gör bara livet än rikare

Rädda en lax för en liten slant BG 5341-0171 B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Aha, tack.

/Marcus

Hej Marcus,

En anmärkning bara angaende din artikel om höstregnbage i det senaste numret , fiskarna du skriver om är tydligen en korsning mellan regnbage och strupsnittsöring och du skriver ratt de har fatt det bästa av regnbagens färger och strupsnittsöringens styrka.

Jag gillar att fiska strupsnittsöring bla annat pga av de gärna tar pa torrfluga , men tycker inte att de ens är i närheten av regnbagen när det gäller kämpaglöd och styrka. När man far pa en "cuttbow" , dvs en korsning märker man det direkt för den uppträder mer som en regnbage.

Nu har jag naturligtvis inte fangat alla sorter av cutthrout bara westslope, yellowstone och coastal sa andra underarter kanske uppträder

annorlunda, men det är de typer av strupsnittsöring som de flesta kommer i kontakt med, tror jag. Sedan tycker jag nog att struppsnittsöringen är

vackrare än regnbagen om man undantar coastal cutthroat, som inte har mycket färger.

I övrigt tycker jag att artikeln var bra och det kan ju hända att du har gjort andra erfarenheter när det gäller strupsnittsöring än vad jag gjort, dvs i andra vattendrag eller fiskat andra underarter, som tex greenback, lahontan eller snake river finespotted.

Är det förresten nagon som vet varför strupsnittsöringen är dokumenterad med sa manga underarter, medans salmo trutta är densamma överallt ? Jag känner bara till mamoratan som underart. Jag menar en öring i en skansk a ser inte heller ut som öringen i tex Donaus biflöden i Alperna , i Kaitumälven eller i Pyreneerna. När det gäller strupsnittsöringen, sa ger man de nya underarter om de tex kommer fran Yellowstone, Snake eller Colorado river.

Mvh,

Isoperla

Redigerad med Isoperla
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Marcus,

En anmärkning bara angaende din artikel om höstregnbage i det senaste numret , fiskarna du skriver om är tydligen en korsning mellan regnbage och strupsnittsöring och du skriver ratt de har fatt det bästa av regnbagens färger och strupsnittsöringens styrka.

Jag gillar att fiska strupsnittsöring bla annat pga av de gärna tar pa torrfluga , men tycker inte att de ens är i närheten av regnbagen när det gäller kämpaglöd och styrka. När man far pa en "cuttbow" , dvs en korsning märker man det direkt för den uppträder mer som en regnbage.

Nu har jag naturligtvis inte fangat alla sorter av cutthrout bara westslope, yellowstone och coastal sa andra underarter kanske uppträder

annorlunda, men det är de typer av strupsnittsöring som de flesta kommer i kontakt med, tror jag. Sedan tycker jag nog att struppsnittsöringen är

vackrare än regnbagen om man undantar coastal cutthroat, som inte har mycket färger.

I övrigt tycker jag att artikeln var bra och det kan ju hända att du har gjort andra erfarenheter när det gäller strupsnittsöring än vad jag gjort, dvs i andra vattendrag eller fiskat andra underarter, som tex greenback, lahontan eller snake river finespotted.

Är det förresten nagon som vet varför strupsnittsöringen är dokumenterad med sa manga underarter, medans salmo trutta är densamma överallt ? Jag känner bara till mamoratan som underart. Jag menar en öring i en skansk a ser inte heller ut som öringen i tex Donaus biflöden i Alperna , i Kaitumälven eller i Pyreneerna. När det gäller strupsnittsöringen, sa ger man de nya underarter om de tex kommer fran Yellowstone, Snake eller Colorado river.

Mvh,

Isoperla

Hejsan. Tack för påpekandet. Jo, du har nog rätt, det är en olycklig formulering. Det skulle nog ha stått strupsnittsöringarnas explosivitet, för jag tycker att de (speciellt i korsningarna) är ännu mer explosiva strax efter hugget. Mer kortdistansare än regnbågen. De tar ofta i ett hopp och gör luftsprång och rusar mer som en pigg öring i korta intensiva rusher, medan regnbågen går långt och hårt. De fiskar jag talar om är framförallt de lite mindre runt kilot, och alltså korsningar.

Jag har också fiskart lite renrasiga strupsnittar i USA och gillar verkligen fisken, även om jag aldrig fått några mycket över kilot. Jag har fiskat både stationära och havsvandrande och de är verkligen vackra.

-Vet du för övrigt att Cutthroat är slang för mördare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Och nu har jag läst hela tidningen och vad hittar man på slutet, om inte vår egen JLindengren som

ar hand om bakkastet. :D

Bra jobbat Joakim!!

Hans serier är ju grymma också!

Gillade den i förra numret (?) med fiskeribiologen och yrkesfiskaren.

Fast den var kul i det här numret också :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Marcus artikel om storöringfiske med Jakob var en fullträff! Det var nästan för många bra tips för de som verkligen bestämt sig för att bli grymma storöringfiskare. Bästa läsningen på mycket länge om ni frågar mig. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite intressant att man klassar Storöringarna på olika sätt, en kraftverksöring på +10 kilo skulle vara jämförbar med en kalfjällsöring på 3kg...

För mig är den sistnämda värd tio gånger mer... ;):) ...Minst...Om det går att jämföra.. ;)B)

Redigerad med Perro
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...