Hoppa till innehåll

En danskers fiskedagbok


costeau

Recommended Posts

Hej,

efter at jeg i snart halvandet år har fulgt interesseret med på Edge, tænkte jeg at jeg ville starte en fiskedagbog, så I kunne se lidt om mit fiskeri i Danmark (og forhåbentlig senere Sverige). Da jeg desværre ikke kan skrive på svensk, håber jeg at I kan bære over med mit danske sprog. I er velkomne til at skrive en kommentar hvis der er noget I ikke forstår, så skal jeg prøve at oversætte :) Jeg håber, at jeg med min fiskedagbog vil reflektere mere over mit fiskeri, og tvinge mig selv til at tage flere billeder når jeg er ude og fiske.

Costeau

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Indtil nu har mit fiskeår været meget tilfredsstillende. Jeg vil over de næste par dage forsøge at opsummere året indtil videre.

Mit fiskeår startede d. 16-17. januar til ørredpremiere i en å på vestsjælland. Jeg fiskede i åen en del gange forrige år (2008) uden den store succes, så derfor var der lagt op til revanche. Fiskeriet var vanskeligt, men det lykkedes mig at fange min første havørred i åen. I alt fik jeg 6 havørreder på de to dage, men det var kun de to af dem som var over det danske mindstemål på 40 cm (den største var 42 cm, og blev spist som sashimi aftenen efter).

1. Åen vi fiskede i

post-6419-1240956604_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg ved godt at havørreden ikke er så stor (slet ikke efter svenske forhold), og nu ville jeg nok have sat den ud igen, men på det tidspunkt var det min største havørred på flue i en å...

d. 15-17 februar

Vinterferie i Danmark

Sammen med venner tog jeg på forårsfiskeri ved nogle vestsjællandske åer. Vi havde forinden meldt os ind i Korsør lystfiskerforening for at kunne fiske i Tude å. D. 15. arrangede foreningen en tur hvor man kunne komme ud og se de zoner som man måtte fiske på, og i den forbindelse prøvede vi også fiskeriet i et par timer. Vi hverken fangede eller mærkede noget, så derfor tog vi i stedet til den å hvor vi havde fisket til premieren. Åen har til tider (der ligger et havbrug i fjorden udenfor) et godt fiskeri efter regnbuer, men jeg havde indtil da ikke lykkedes med at fange noget. Vel ankommet til åen gikjeg ned til et sted hvor jeg før har set fisk, og det tog ikke mange kast før en stor fisk tog fluen. Efter en god fight kunne jeg lande mit livs største regnbue på 3.5 kg, også den tog på en lille dobbeltkroget streamer med rød vinge af tempelhund.

Dagen efter tog vi igen til Tude å. Vejret var koldt og blæsende, og man kunne kun fiske i ti minutter af gangen før man skulle rense øjerne for is. Vi fiskede næsten hele stykket igennem uden at mærke noget, men da vi kom ned i slutningen så vi endelig en fisk i overfladen. Jeg fiskede til den i ca. 10 minutter før den endelig huggede. Herefter fulgte ca. 10 minutter spændende fight, før jeg for anden dag i træk kunne lande en regnbue på over 3 kilo, denne gang på 3.4. Også den havde taget min lille streamer. Resten af dagen fangede jeg ikke noget, men min ven som gik på en zone lidt længere nede fangede en nedgænger på ca. 2 kg og en gedde på ca. 2,5 på spin.

D. 17 var vi igen ved Tude å, men det virkede som om åen var helt død, vi hverken så eller mærkede fisk trods intenst fiskeri. Vi prøvede at køre til den anden å, men her var der heller ikke noget at komme efter. Trods den dårlige sidstedag var vi (måske mest mig) dog godt tilfredse med dagene, som udover godt fiskeri bød på god hygge med vennerne.

d. 15 januar

1. Fish on

2. Lige før landingen

3. Ørreden

post-6419-1240987982_thumb.jpg

post-6419-1240988004_thumb.jpg

post-6419-1240988262_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jeg ved godt at havørreden ikke er så stor (slet ikke efter svenske forhold), og nu ville jeg nok have sat den ud igen, men på det tidspunkt var det min største havørred på flue i en å...

d. 15-17 februar

Vinterferie i Danmark

Sammen med venner tog jeg på forårsfiskeri ved nogle vestsjællandske åer. Vi havde forinden meldt os ind i Korsør lystfiskerforening for at kunne fiske i Tude å. D. 15. arrangede foreningen en tur hvor man kunne komme ud og se de zoner som man måtte fiske på, og i den forbindelse prøvede vi også fiskeriet i et par timer. Vi hverken fangede eller mærkede noget, så derfor tog vi i stedet til den å hvor vi havde fisket til premieren. Åen har til tider (der ligger et havbrug i fjorden udenfor) et godt fiskeri efter regnbuer, men jeg havde indtil da ikke lykkedes med at fange noget. Vel ankommet til åen gikjeg ned til et sted hvor jeg før har set fisk, og det tog ikke mange kast før en stor fisk tog fluen. Efter en god fight kunne jeg lande mit livs største regnbue på 3.5 kg, også den tog på en lille dobbeltkroget streamer med rød vinge af tempelhund.

Dagen efter tog vi igen til Tude å. Vejret var koldt og blæsende, og man kunne kun fiske i ti minutter af gangen før man skulle rense øjerne for is. Vi fiskede næsten hele stykket igennem uden at mærke noget, men da vi kom ned i slutningen så vi endelig en fisk i overfladen. Jeg fiskede til den i ca. 10 minutter før den endelig huggede. Herefter fulgte ca. 10 minutter spændende fight, før jeg for anden dag i træk kunne lande en regnbue på over 3 kilo, denne gang på 3.4. Også den havde taget min lille streamer. Resten af dagen fangede jeg ikke noget, men min ven som gik på en zone lidt længere nede fangede en nedgænger på ca. 2 kg og en gedde på ca. 2,5 på spin.

D. 17 var vi igen ved Tude å, men det virkede som om åen var helt død, vi hverken så eller mærkede fisk trods intenst fiskeri. Vi prøvede at køre til den anden å, men her var der heller ikke noget at komme efter. Trods den dårlige sidstedag var vi (måske mest mig) dog godt tilfredse med dagene, som udover godt fiskeri bød på god hygge med vennerne.

d. 15 januar

1. Fish on

2. Lige før landingen

3. Ørreden

Den förste är altid den förste....... :wub:

Grattis till både den och de andra fiskarna!! :D:wub::wub:

Knaek og braek!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Geddepremiere/hornfiske(näbbgädda)-tur

Imorgen slutter fredningen på de danske gedder, og jeg tager til Lammefjordskanalerne for at prøve lykken. Har bundet et par poppers og håber på at kunne få min første overfladegedde. Har dog også bundet et par af mine traditionelle geddefluer med masser af strudseherl og marabou, så jeg føler mig fint forberedt. Jeg har kun været i Lammefjordskanalerne en gang før, men det var til gengæld en rigtig god tur. Vi fiskede kun i et par timer, men jeg fik to gedder på henholdsvis ca. 2 og 3 kg. Da vi havde afsluttet fiskeriet stod jeg og legede lidt med min flue under en bro, da et kæmpe hoved (efter mine geddeforhold) kom frem og angreb fluen. Jeg aner ikke hvad fisken vejede, da jeg kun havde en vægt der gik til 7 kg, men den var ca. 100 cm. lang.

Klar ny PR idet min hidtil største gedde var på ca. 5.5, forøvrigt fra den skånske kyst.

Efter geddeturen er det planen at vi tager på kysten og forsøger at overliste nogen hornfisk, skal prøve at tage en masse billeder, så der kommer lidt til dagbogen.

Costeau

Hvis der er nogen der kender et godt sted at uploade videoer (ikke youtube, har prøvet i en time nu, men der står stadig "processing, please wait"), vil jeg gerne uploade fighten, hvis det har interesse???

Redigerad med costeau
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...