Jump to content
Sign in to follow this  
pette

jungfrun!

Recommended Posts

har premiären varit i jungfrun ännu,tänkte om det är fritt fram för icke medlemmar att fiska där nu??

och har dom tryck i fisk där :o ??

Edited by pette

har premiären varit i jungfrun ännu,tänkte om det är fritt fram för icke medlemmar att fiska där nu??

och har dom tryck i fisk där B) ??

premiären var 1 maj , fisk borde vara satt.

ska dit på söndag o testa .

// patric

pratade med big salmon tidigare idag och då hade han fisk efter flugan samtidigt...

den 6 juni ska ni vara där, då bjuds det på korv och läsk...och lite annat... B)

Premiären var 1 maj och veckan före premiären sattes årets första fiskar i. Dessutom sattes det i en laddning regnbågar efter förra säsongens slut. De har gått i sjön över vintern och acklimatiserat sig. De brukar vara silverblanka på våren och erbjuda skapligt motstånd...

Nu är det fritt fram för alla icke-medlemmar att köpa dagkort. För de som känner för det finns det fortfarande årskort kvar. Kostar 600 pix + medlemskap i klubben.

Välkomna!

Johan Nygren/Bigsalmon, Jungfrukommittén

www.bigsalmon.se/jungfrun (skall uppdateras inom kort!)

Premiären var 1 maj och veckan före premiären sattes årets första fiskar i. Dessutom sattes det i en laddning regnbågar efter förra säsongens slut. De har gått i sjön över vintern och acklimatiserat sig. De brukar vara silverblanka på våren och erbjuda skapligt motstånd...

Nu är det fritt fram för alla icke-medlemmar att köpa dagkort. För de som känner för det finns det fortfarande årskort kvar. Kostar 600 pix + medlemskap i klubben.

Välkomna!

Johan Nygren/Bigsalmon, Jungfrukommittén

www.bigsalmon.se/jungfrun (skall uppdateras inom kort!)

Tjena Johan

Ända sedan jag flyttade till Nynäshamn har jag hört talas om Jungfrun..och jag vet inte hur många gånger jag tänkt att jag skulle göra en fiskedag där. Men det har alltid kommit något annat emellan.

Skulle vara kul ändå att fiska Jungfrun med någon som kan vattnet...

har du tid och lust att guida mig nån dag framöver kan du väl höra av dig.

Jag är nyfiken

Mvh

Tommy S

Tjena Johan

Ända sedan jag flyttade till Nynäshamn har jag hört talas om Jungfrun..och jag vet inte hur många gånger jag tänkt att jag skulle göra en fiskedag där. Men det har alltid kommit något annat emellan.

Skulle vara kul ändå att fiska Jungfrun med någon som kan vattnet...

har du tid och lust att guida mig nån dag framöver kan du väl höra av dig.

Jag är nyfiken

Mvh

Tommy S

Men Nynäshamn? Du har ju halva Sverige mellan Nynäshamn och Jungfrun...

Men självklart är du välkommen hit! Skicka ett mail eller IM när du är på gång, så kanske vi kan ses där ute.

Samtidigt kan jag inte påstå att fisket blir bättre med guide. Jungfrun är en damm på 2 hektar, så det är liksom bara att fiska på. Gångbara mönster: Svart WB, myggor (både torra och våta), streaking caddis och andra nattsländeimitationer, puppor av olika slag m.m. m.m.

Men Nynäshamn? Du har ju halva Sverige mellan Nynäshamn och Jungfrun...

Men självklart är du välkommen hit! Skicka ett mail eller IM när du är på gång, så kanske vi kan ses där ute.

Samtidigt kan jag inte påstå att fisket blir bättre med guide. Jungfrun är en damm på 2 hektar, så det är liksom bara att fiska på. Gångbara mönster: Svart WB, myggor (både torra och våta), streaking caddis och andra nattsländeimitationer, puppor av olika slag m.m. m.m.

Halva Sverige?

Det finns två put and take sjöar som ligger närmare än Jungfrun....Acksjöarna och Åkerområdet.

Åkers-området är enligt vad jag hört inte riktigt min typ

och Acksjöarna kan jag som min bakficka.

Jungrfun är väl ca 10 mil bort...har man en SAAB så har man B)

Vi får se om det blir ett besök framåt Juni

Ha det

TS

Halva Sverige?

Det finns två put and take sjöar som ligger närmare än Jungfrun....Acksjöarna och Åkerområdet.

Åkers-området är enligt vad jag hört inte riktigt min typ

och Acksjöarna kan jag som min bakficka.

Jungrfun är väl ca 10 mil bort...har man en SAAB så har man B)

Vi får se om det blir ett besök framåt Juni

Ha det

TS

Hemifrån mig är det prick 11 mil till Acksjöarna.

Å va fan, jag har kört mycket längre än så, och då har jag ändå en Volvo... :P

Minns förr i tiden då jag flugfiskade där typ 1981 - 2003 då var gångbara flugor som sagt oxå Svart WB = Iglar som finns till stor del i Jungfrun.

Vanligste födan i Jungfrun bl a:

Oliva Flicksländenymfer i streamerkrok strl 12 - 10. Kryllade av dem ("kläckning" varma mornar i slutet av maj in i Juni)

Gråsuggor 15 - 10 mm. Kryllade av dem

Svarta Iglar = WB

Snäckor Oliva = Peacock & Spider

Fjädermygglarver = Oliva + Röda

Fj.myggpuppor = Oliva - Svarta - Bruna - (Ljusgrå med svart thorax -kläcks i början på maj ca 13mm lång)

Nattsländor i olika stadier

Dagsländor ett fåtal typ = Vasslända, Dammslända och (Caenis - varma junikvällar från ca 21.00)

Det här är ingen komplett lista,,det är bara vad min hjärna har lagrat om jag nu minns allt helt korrekt?,,men ungefär iaf

Edited by camera

Jag och polarn var i Jungfrun i går,jag tappade 2st annars så blev det inte mer,det blåste halv storm i går B) så det var inte så lätt fiskat precis.

/pette

Guest Säta

det kan kanske bli ett kvälls fiske där på torsdag om allt funkar... Nån mer som ska dit då?

det kan kanske bli ett kvälls fiske där på torsdag om allt funkar... Nån mer som ska dit då?

hoppas att det blåser mindre då ;) ,det finns nog bra med fisk där,fisk var uppe o vakade direkt det blåste lite mindre B) så ni kanske får ett bra torrfluge fiske om det är vind stilla :)

Edited by pette

Guest Säta

ja jag har iaf inte gått hem därifrån utan några som fått simma tillbaka. Ibland tycker jag det vart för lätt. Förra sommarn var de riktigt tjurigt, men då hade nästan hela sjön vuxit igen. Då hade man 25 meter att fiska på utan att fastna.

ja jag har iaf inte gått hem därifrån utan några som fått simma tillbaka. Ibland tycker jag det vart för lätt. Förra sommarn var de riktigt tjurigt, men då hade nästan hela sjön vuxit igen. Då hade man 25 meter att fiska på utan att fastna.

Var där i söndags med, men som sagt så blåste det storm. Onsdag kväll bär det av igen.

Mvh

Var där i söndags med, men som sagt så blåste det storm. Onsdag kväll bär det av igen.

Mvh

Kraftig blåst i Jungfrun gör att mycket snäckor slits bort från växterna och driver om kring i vattnet som fisken äter,,enligt min gamla erfarenhet. Prova en Black Peacock&Spider våtflugekrok strl 8.

Kraftig blåst i Jungfrun gör att mycket snäckor slits bort från växterna och driver om kring i vattnet som fisken äter,,enligt min gamla erfarenhet. Prova en Black Peacock&Spider våtflugekrok strl 8.

Tack! Ska testa det sen.

Tack! Ska testa det sen.

Gärna en fet Peacock&Spider :P

Men nu har dem ju lovat svagare vind i em - kväll. I vilket fall som helst,så får du gärna lämna en kort rapport här hur det gick

Gärna en fet Peacock&Spider :P

Men nu har dem ju lovat svagare vind i em - kväll. I vilket fall som helst,så får du gärna lämna en kort rapport här hur det gick

Dock så är det bra mycket skönare att fiska när det är mindre vind, fast det blåser på rätt okej idag med tycker jag. Rapport kommer.

En båge strax under kilot på fjädermygga, svart, storlek 16(?) Kul att få på torrt :mellow:

Hmm, är det värt att kanske åka dit i helgen!! Var det bra aktivitet annars?

tjena grabben!

skulle inte du fiska i tyttbo i helgen?? :mellow:

allt bra annars då??

Edited by pette

Jo jag vill dit. men det är farsan som börja tveka lite. :mellow: Den gamla gubben.. Så jag letar lite alternativ. Men jag tror att det kan bli Tyttbo i alla fall..

Jo jag vill dit. men det är farsan som börja tveka lite. :mellow: Den gamla gubben.. Så jag letar lite alternativ. Men jag tror att det kan bli Tyttbo i alla fall..

jungfrun är annars helt okej ställe att fiska på för det ligger rätt nära med ;) ,det tar bara 30min dit ;)