Jump to content

djyr

Recommended Posts

Coolt, glömde fota de jag pillade upp häromdagen, mina var mer transparent med lite antydan till orange men åt smutsröda hållet...

Nååågot mindre också, men i ansenlig mängd :P

Nej det var nog en av de större jag petat upp. Från Norrlandskusten btw. Det som var särskilt utmärkande för denna art var dess avsaknad av intelligens. Den simmade naivt omkring och brydde sig inte nämnvärt om att jag plaskade ned handen i dess färdriktning utan simmade rakt in. Hur arten kunnat överleva naturlig selektion är för mig ett mysterium, men jag anser det uppenbart att tjock+dum=perfekt öringmat. Måste givetvis binda upp lite bruna tokmärlor B)

Ta gärna en bild!

Edited by Salmonoid

Nej det var nog en av de större jag petat upp. Från Norrlandskusten btw. Det som var särskilt utmärkande för denna art var dess avsaknad av intelligens. Den simmade naivt omkring och brydde sig inte nämnvärt om att jag plaskade ned handen i dess färdriktning utan simmade rakt in. Hur arten kunnat överleva naturlig selektion är för mig ett mysterium, men jag anser det uppenbart att tjock+dum=perfekt öringmat. Måste givetvis binda upp lite bruna tokmärlor :P

Ta gärna en bild!

Mina ver en aning mer intelligenta B) fick saaakta sänka ner handen och smyga den upp för att fånga dem. Var man för snabb så var de väck.

Jepp, blir en par med foamrygg till nästa öringpass ^_^

• 2 weeks later...
Mina ver en aning mer intelligenta :mellow: fick saaakta sänka ner handen och smyga den upp för att fånga dem. Var man för snabb så var de väck.

Jepp, blir en par med foamrygg till nästa öringpass ;)

BTW, en intressant iakttagelse: Kör ju C&R även på småkryp så jag släppte ned märlan på grunt vatten och iakttog hur den simmande. Den simmande ganska snabbt med jämn hastighet och med kroppen helt rak. Det lustiga var dock att den höll de två tjocka främre benparen stilla rakt uppåt-utåt. Det tycktes som den använde benparen som roder/vingar. Det såg väldigt annorlunda ut och gav en del till totalintrycket varför jag absolut kommer försöka trycka in lite sidoben på kommande imitationer. En brasklapp: Det kan vara så att min hårdhänta behandling gjorde den något paraplegisk, men jag tror inte det.