Jump to content

Recommended Posts

Posted

Är det någon som händelsevis svingat flugor efter bergylta och vill delge sina erfarenheter när det gäller platser, linval, flugval etc??

Posted

Plats: Vinga (utanför Gbg)

Lina: super snabbsjunk

Flugor: wollyworm (kort stjärt), räk imitationer, baitfish (korta)

håll i grejerna för det bara smäller när de hugger

Tomas

Posted

Har försökt men hade för lite tid förra året och hade ingen båt.

Fått många på jigg så fluga går. Men det verkar som hemligheten är fart. Om det går för långsamt så tittar de bara.

Doftextrakt bör funka perfekt om samvetet tillåter det :D

Posted

Har många år försökt o ta flymasterrekordet på berggylta men inte lyckats komma upp i rätt vikt. (på fluga) På spinn får man ju hur stora som helst om man vet var man ska fiska.

Tomas

Posted
Har många år försökt o ta flymasterrekordet på berggylta men inte lyckats komma upp i rätt vikt. (på fluga) På spinn får man ju hur stora som helst om man vet var man ska fiska.

Tomas

Fränt som tusan. Största hittills?

Posted

Tomas

Posted

Hur ser en typisk berggylta plats ut? Fick hem min superfast sink lina igår, (ska ha till makrillfiske från båt)

Borde funka til berggylta? Ska det vara djupt?

Posted

nej det kan räcka med 5-6 meter men det måste va lite klippor så de kan gömma sig.

Åk ut till Gbg södra skärgård finns massa fina ställen på öarna där.

Tips

Man kan ju börja fiska med spinn o bottenmete med räka som

man sakta vevar hem tills man kommer på var de är o sedan byta till fluga.

Tomas

Posted
mm det är ju en variant, så de är mer huggvilliga på räka vid bottenmete än flugor då? :blush:

Hur snabbt sjunker en ultrafast sink egentligen?

Beror på.

Bäst är det o kolla i klart vatten :P

Posted
nej det kan räcka med 5-6 meter men det måste va lite klippor så de kan gömma sig.

Åk ut till Gbg södra skärgård finns massa fina ställen på öarna där.

Tomas

Du har inte lust att dela med dig om lite ställen? Skicka PM om du vill!

Posted
Du har inte lust att dela med dig om lite ställen? Skicka PM om du vill!

99% av allt mitt berggylte fiske skedde på Vinga, då jag var guide o bodde någon vecka då o då där .

• 1 month later...
Posted

Jag tog en i går på en ö utanför marstrand.

Hoppades på öring, trodde på torsk, men fick en ganska fin berggylta!

Men sicken fart det var på den, jag trodde det var en riktigt stor öring som valt att kliva på.

Sjunklina som fick sjunka länge, och en självbunden boobyflyga i naturliga färger var meducinen!

Gyltan hugg åtskilliga meter rakt nedanför mig, fiskade vid en djupkant, sen blev det åka av som sagt B)

Posted
Jag tog en i går på en ö utanför marstrand.

Hoppades på öring, trodde på torsk, men fick en ganska fin berggylta!

Men sicken fart det var på den, jag trodde det var en riktigt stor öring som valt att kliva på.

Sjunklina som fick sjunka länge, och en självbunden boobyflyga i naturliga färger var meducinen!

Gyltan hugg åtskilliga meter rakt nedanför mig, fiskade vid en djupkant, sen blev det åka av som sagt B)

Bergyltan är klart underskattad som sportfisk! Få fiskar som kämpar så bra som den. Jag tror tom den slår makrillen med hästlängder!

Kul!

• 1 year later...
Posted

Var ute och fridök strax väster om N.Buskär (smögen) igår, vilka pjäser det simmade där 1-1.5 kilo, lätt (förbanade var minute utan spöt som låg ett par distans bort på logementet).

Grabben stormförtjust (5år) agnade krabbspöt med mussla vilka ryck det blir när de sliter tag i betet (utan krok), de hade varit fullt möjliga att nå med fluga bara man kom ner.

Är det någon kring Göteborg som vill rikta en tur efter Gylta och har en plats över hänger jag gärna med, jag blev grymt sugen igår eller kan tipsa var jag kan nå dem utan båt?

• 2 years later...
Posted

Hade tänkt att hinna med ett par gyltpass detta sommarhalvåret men havsöringen tog över helt. Fick en på 40cm på spinn för tre år sen och tänkte kolla om den växt till sig...

Någon som vet om de är kvar kustnära även på vinterhalvåret? Lite slött boobiefiske på djupet en stilla vinterdag kan nog vara ganska rogivande.

• 7 months later...
Posted

Ute några timmar med sjunklinan idag med hopp om gylta. Gyltan uteblev men fick 7 torsk och en sej.

Är det någon som vet om berggyltan flyttar efter vattentemp? Fortfarande svinkallt ett par meter ner misstänker jag, är det för tidigt? Tänker inte kasta in handduken än men frågan är om man gör bäst i o vänta på att termoklinen går lite djupare?