Jump to content

Recommended Posts

Guest chrillea
Posted

Kom hem från kvällsfisket precis nyss.

Jag blev så illa illa tvungen att bonka en öring med vikten 1.5 kg. Det känns för jävligt, och mer om det i en annan tråd imorgon... kanske.

Men, till mitt akuta problem.

Fisken togs upp ca 2230. Sedan 1 timmas vandring, med fisken i plastpåse. Efter detta ca 20 minuters bilfärd hem. Nu ligger den under iskallt rinnande vatten.

Jag undrar - håller sig fisken så att jag kan rensa imorgon, eller måste detta göras omgående?

Tänkte lägga den kallt bredvid frysfacket tills imorgon om inte den förlorar sin kvalite...?

Det vore ännu mera jävligt om jag skulle sabba fisken när jag blev tvungen att bonka den.

Är nämligen ingen fena på att tillaga, och tänkte därför göra det imorgon när tjejen kommer upp till stugan. Eller, rättare sagt, hon får tillaga den.

Tar normalt aldrig med fisk hem, förutom någon enstaka harr som jag oftast rensar vid vattnet, därav denna konstiga förvaringsfråga.

Mvh. Kristian

Posted (edited)
Kom hem från kvällsfisket precis nyss.

Jag blev så illa illa tvungen att bonka en öring med vikten 1.5 kg. Det känns för jävligt, och mer om det i en annan tråd imorgon... kanske.

Men, till mitt akuta problem.

Fisken togs upp ca 2230. Sedan 1 timmas vandring, med fisken i plastpåse. Efter detta ca 20 minuters bilfärd hem. Nu ligger den under iskallt rinnande vatten.

Jag undrar - håller sig fisken så att jag kan rensa imorgon, eller måste detta göras omgående?

Tänkte lägga den kallt bredvid frysfacket tills imorgon om inte den förlorar sin kvalite...?

Det vore ännu mera jävligt om jag skulle sabba fisken när jag blev tvungen att bonka den.

Är nämligen ingen fena på att tillaga, och tänkte därför göra det imorgon när tjejen kommer upp till stugan. Eller, rättare sagt, hon får tillaga den.

Tar normalt aldrig med fisk hem, förutom någon enstaka harr som jag oftast rensar vid vattnet, därav denna konstiga förvaringsfråga.

Mvh. Kristian

Den håller. Lägg folie eller smörpapper runt fisken så den håller fukten :)

Edited by Meritaimen
Guest chrillea
Posted
Den håller. Lägg folie eller smörpapper runt fisken så den håller fukten :)

Tack för ditt snabba svar!

Nu får vi bara hoppas att det blir en lyckad middag! :wub:

Posted

Jag ska iaf aldrig mer förvara en fisk orensad över natten nån mer gång, förra året så plocka jag och min far upp varsin regnbåge ur klubbvattnet och var hemma sent på kvällen framåt kl 24 och jag skulle upp o jobba vid 5 tiden och farsgubben skulle rensa firrarna och göra i ordning dem dagen efter.

Och när han gjorde det så hade gallan spruckit/gått sönder inuti och färgat köttet över natten..

Så de blev räv-mat av de bågarna!

Posted

Jag brukar "sticka" firrarna och ställa dem lite på huvudet så att blodet rinner ur dem en aning. Tycker firrar med vitt kött som sik och gös får ljusare färg i köttet.

-Men det är en helt annan diskussion

FF