Jump to content
Edgeforum

Geoff Anderson Raptor

Recommended Posts

Sommaren 2004 var jag i Danmark. Passade på att kika in på en outlet-butik ute på landsbygden. Kom då över en Geoff Anderson Raptor vadarjacka för 800 spänn. En affär som jag aldrig har ångrat!

Jag tar mig friheten att publicera mina synpunkter så här efter 5 års flitigt användande :wub:

Börjar med att klippa in text och bild från Normarks hemsida:

-------------------------------------

En 100% proffsig jacka, för den som vill klara sig med mindre antal detaljer . Tillverkad i The System Fabric, ett mycket starkt, vind- och vattentätt, ventilerande material. Vid design som medger kaströrelse. Handlederna har en praktist taget vattentät manschettslutning. Stor, rymlig huva, följer huvudets rörelser, medger god sikt. Två mycket rymliga fickor framtill, vattentäta innerfickor, mycket rymlig ryggficka.

-------------------------------------

post-1679-1243075851_thumb.jpg

I produkttexten står det att det är en 100% proffsig jacka för den som vill klara sig med mindre detaljer.

Ja, inte är det så värs mycket detaljer, men de som finns funkar utmärkt!

En liten resår-snodd får funka som redskapshängare till linklippare typ...

En väderskyddad ficka som kan hålla kamera, mobilen, cigg och tändare. Det finns plats för ytterligare en likadan ficka på andra sidan men tyvärr har de sparat in på den saken.

post-1679-1243076071_thumb.jpg

post-1679-1243076102_thumb.jpg

Två rejäla bröstfickor är vad som erbjuds. Inne i den ena fickan finns en mindre ficka som kan hålla ordning på tafsmaterial och liknande. Riktigt smart faktiskt!

Kardborrestängningen börjar nu mattas av efter alla åren. Jag har sett magnetlås på andra modeller vilket borde innebära ytterligare livslängd.

Hursomhelst, 5 år får väl anses som ganska hyfsat ändå.

post-1679-1243076217_thumb.jpg

Det står i produkttexten att manschettslutningen är praktiskt taget vattentät. Det stämmer faktiskt!

Jag kan utan större problem sträcka ner hela armen i vattnet en kort stund utan att bli blöt.

Däremot så blir man naturligtvis blöt efter en dags fiskande i ösregn. Vattnet letar sig in utefter armen hur man än bär sig åt.

post-1679-1243076441_thumb.jpg

"Stor, rymlig huva, följer huvudets rörelser, medger god sikt."

Där har jag inget att tillägga. Luvan finns där, används ibland, men jag har inga synpunkter vare sig för eller emot...

"Mycket rymlig ryggficka" står det i produkttexten.

Jag begriper inte varför ingen annan har plagierat detta koncept. Jag ser vadarjackor utan ryggfickor och vadarjackor med ryggficka där dragkedjan sitter högst upp. Vad använder man den till???? Stoppa håven i kanske, men jag fäster den hellre med magnetlås i D-ringen på ryggen.

Denna fickan har dragkedja på sidan och fickan täcker hela ryggen.

Detta funkar kanoners och jag har med denna jacka rationaliserat bort den irriterande ryggsäcken som alltid glöms av alldeles för långt bort.

Utan problem matar jag in några extrarullar, kaffethermosen, mackorna, några pilsner, ett juice-paket och diverse annat som tål vatten. Det är nämligen dräneringshål i botten. De släpper naturligtvis in vatten när man vadar tillräckligt djupt.

Jag har haft förmånen att komma över ett par andra vadarjackor också, men jag har svårt att släppa denna enbart på grund av ryggfickan.

post-1679-1243076865_thumb.jpg

post-1679-1243076878_thumb.jpg

"Tillverkad i The System Fabric, ett mycket starkt, vind- och vattentätt, ventilerande material."

Vad olika benämningar på materialet betyder har jag ingen aning om. Jag kan bara konstatera att denna jacka är hur slitstark som helst! Även tät mot både vind och vatten.

Jag använder den mycket flitigt. Jag använder jackan både till vardags och till fisket. Lätt att tvätta av så den ser snygg ut till kontoret på måndag :wub:

På bilderna kan ni se slitaget.....

En superjacka med andra ord. Den får 4 stjärnor av mig. Den 5:e stjärnan hade suttit som en smäck om det bara var några extra detaljer. Kvalitetsmässigt är den 100%-ig!

post-1679-1243077148_thumb.jpg

post-1679-1243077159_thumb.jpg

Hade en Raptor som min första vadarjacka, sålde den för jag ville ha ett "tufft" märke som alla andra .. haha, fan vilken miss ^_^

Lätt den bästa jag haft och dessutom grymt prisvärd, då ialla fall .. betalade 1 500:- för min.

Köpte mej en raptor i våras. Jag är enormt imponerad av den inte en massa lull lull mindre antal fickor mindre med bröte man tar med sej.

Rekomendera den varmt bra pris är de också. Finns både på wollmars ,willys med lite olika pris

• 4 months later...
Två rejäla bröstfickor är vad som erbjuds. Inne i den ena fickan finns en mindre ficka som kan hålla ordning på tafsmaterial och liknande. Riktigt smart faktiskt!

Kardborrestängningen börjar nu mattas av efter alla åren. Jag har sett magnetlås på andra modeller vilket borde innebära ytterligare livslängd.

Hursomhelst, 5 år får väl anses som ganska hyfsat ändå.

den går ju att byta...finns i metervara!

• 5 months later...

Det klagas en del på vattentätheten på dessa, någon som har en kommentar kring det? Funderar lite på denna eller WS-jackan.

Edit: Blev en WS 2. Får väö återkomma med en utvärdering!

Edited by Twitcher
  • 3 years later...

Tenderar till att bli ett "mega-långtids-test" på denna jackan. 

Fortfarande lika nöjd som om den vore ny!

Saknar inget extra, finner inget onödigt. 

Rekommendationen kvarstår naturligtvis.

Ser att bland annat Wollmars tar 1.495:-- för jackan just nu. Otroligt prisvärt!

• 1 year later...

Finns det någon invändig krage på geoffs vadarjackor? Finner det extremt irriterande när man har en vattenfylld luva, drar den över huvudet och hela luvan tömms in i jackan.

Verkar bara finnas på den dyraste.

http://grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=138&l1=138&l2=&l3=&v_id=20728&pg=1