Hoppa till innehåll

älvkarleby


Guest Säta

Recommended Posts

tjena. Funderar på att åka till älvkarle ikväll och fiska där imorgon några timmar. Vad tror ni? Räknar absolut inte att det är nå vidare fiske, mest för att få dänga 2 hands. Är det någon som vart där senaste tiden? Vad går fiskekorten på? Någon annat att tänka på? Vart ska man fiska, vad för linor, flugor mm? ös på med tips gott folk! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

korten går på 160kr o fiska skulle jag ha gjort utanför vindskyddet nere på fla fiska utanför stenraden som går där o tokdäng ut med en s1/2 flugor vet jag inte för inte fan biter dom nåt på mina iaf

Okej! Tack. Tror det blir versi tip linan jag kör med om jag åker. Får väl hänga på någon tyngre tip istället för s1.2... Ser man mycket fisk?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

versitippen blir nog kanon nä det har inte visat sej så mycket fisk alls men dom finns där

Perfekt. Då får man se om man kommer iväg. Sugen som fan nu... Får man fiska dygnet runt?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var dit en sväng igår och kände någon misstänkt ryckning, men gissar att det var allt för djupgående småöring som nafsade. Som vanligt ingen flugfångad lax i sikte och inte ens en kortare drill fick man se. Misstänker att det blir ett noll-år för flugspöfångad lax om inte vattnet höjs några hundra kubbar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mycket hänger på vattenföringen det vatten som har gått nu den senaste tiden så går laxen mitt i älven ända tills dom kommer till spinnsträckorna och dom mixade sträckorna och som flufiskare o få komma till på dom ställena när det är spinnfolk där är stört omöjligt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Problemet som jag ser det är inte i huvudsak att man inte kommer åt spinnsträckorna, snarare att de sträckor där fisken stannar är inte lämpade för flugfiske... Orinnande ståndplatser där spinnfiskare kan bonka fiskarna framför näbben gång på gång... Med fluga så kommer man anatgligen att köra HÖGT ovanför de stående fiskarna och ha stora problem att reta upp fisk som står 3 meter under flugan... Det kan vara så att det är en helt hypotetsik teori, men jag tror att det är så i vart fall... De bästa platserna för spinnfiske var obefolkade delar av gårdagen så jag håller inte med om att det är för att det är omöjligt att komma till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog semester idag efter att ha fått mersmak av laxfiske... Åkte till Älvkarleby i brist på annat.

Det var lovat totalt molnigt men inget regn. alvkarlebysportfiske.nu "lovade" 350 kubik delar av dagen.

Hur gick det då?

Jag kom dit ca 9.30:

- Det regnade!

- Det var ca 120 kubik! (Vattnet steg till så småningom till ca 250 kubik)

Jag har några reflektioner över hur man kanske borde fiska vid dessa förhållanden för den som känner sig osäker.

1. FLA, nedre sträckan efter vindskyddet är den mest erkända som "het", se till att komma utanför de där stenarna för det förekommer mest troligt ingen fisk innanför.

2. Bagarnacken, kändes het, framförallt nedanför det stora draget och innan man kliver in i Zon 2. Långa kast!

3. Bagarkurvan - kändes het, ge det en chans - det går lite långsamt men kör upp spöt i strandkanten så blir det lite fart. Långa kast så man når mittfåran är en våt dröm för mig i alla fall...

4. Flugsträckan på andra sidan, känns också het, men gissa vad... Lååånga kast för att nå ut till där älven blir djupare.

Summa summarum. Är du en djupvadare i kombination med långkastare finns det chans. Om inte så tror jag att 250 kubik är omöjligt att fånga en lax. Är jag för pessimistisk? Om du frågar mig så är jag helt ärlig och tror verkligen att det är som jag påstår.

Ska jag åka tillbaka under samma förhållanden? Fråga mig idag så är svaret: NEJ! Fråga mig imorgon så är svaret: NJAEAEA, JA!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog semester idag efter att ha fått mersmak av laxfiske... Åkte till Älvkarleby i brist på annat.

Det var lovat totalt molnigt men inget regn. alvkarlebysportfiske.nu "lovade" 350 kubik delar av dagen.

Hur gick det då?

Jag kom dit ca 9.30:

- Det regnade!

- Det var ca 120 kubik! (Vattnet steg till så småningom till ca 250 kubik)

Jag har några reflektioner över hur man kanske borde fiska vid dessa förhållanden för den som känner sig osäker.

1. FLA, nedre sträckan efter vindskyddet är den mest erkända som "het", se till att komma utanför de där stenarna för det förekommer mest troligt ingen fisk innanför.

2. Bagarnacken, kändes het, framförallt nedanför det stora draget och innan man kliver in i Zon 2. Långa kast!

3. Bagarkurvan - kändes het, ge det en chans - det går lite långsamt men kör upp spöt i strandkanten så blir det lite fart. Långa kast så man når mittfåran är en våt dröm för mig i alla fall...

4. Flugsträckan på andra sidan, känns också het, men gissa vad... Lååånga kast för att nå ut till där älven blir djupare.

Summa summarum. Är du en djupvadare i kombination med långkastare finns det chans. Om inte så tror jag att 250 kubik är omöjligt att fånga en lax. Är jag för pessimistisk? Om du frågar mig så är jag helt ärlig och tror verkligen att det är som jag påstår.

Ska jag åka tillbaka under samma förhållanden? Fråga mig idag så är svaret: NEJ! Fråga mig imorgon så är svaret: NJAEAEA, JA!

Känner igen det där :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kistan och den kanten upp är giftig om det går dåligt med vatten!

Holgers nacke kan va bra men är la lite svårkastad!

Å små flugor ä dä som går!

Nedan för fasta där flugsträckan är, så enbit ut där så finns en en liten kanal rätt emot Bagarkurvan och går det typ 80 kubik-

så kan man vada dit och där går laxen upp när det är dåligt med vatten, men har hört att den möjligen är stängd för fiske-

typiskt Älvkarleby när det kommer upp för mycket fisk stänger man den delen!

Problemet där är väl att om dom höjer vattenmängden så är det svårt att ta sig tillbaka! ;)

Det här är väl dom bästa ställena på flugfiske tror jag och Fla är nog ingen riktig höjdare när det gäller lax utan andra sidan!!!

Bagarkurvan och neråt kan vara hyffsad åxxå men nedanför bör man vada ut till mitten och det är inte alldeles lätt!!!

Tyvärr så är väl dom bästa ställena för spinn!

Ja kämpa på och jag håller tummarna för er! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vattenfall/Fortum har idag inför Dygnsreglering... :lol:

Den enda tiden på dygnet det är värt att fiska sitter man numera på jobbet...

Fy f-n, det känns som att årskortet tappar en hel del då det inte känns nå kul att åka iväg på kvällarna och få minimitappning... ;)

Update:

Nu ska man inte måla fan på väggen... :angry:

Ringde och pratade med fiskekontoret och det visade sig att det inte är någon skillnad gentemot den reglering som har varit de senaste åren i alla fall, då de har sänkt nivåerna under kväll, natt och tidig morgon. Det var nog bara ett nytt uttryck på hemsidan som antydde att det blivit ytterligare reglering...

Redigerad med jonken
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...