Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Säta

älvkarleby

Recommended Posts

Guest Säta

Stämmer nog med kuperingen för det är många som nämnt det genom åren och nu platt som pankaka och typ två strömfåror.

Jo, när jag var där i våras fiskade jag enbart inloppströmmen, sen var det inte mycket mer som såg fint ut...

Hej

Helgen som kommer, 14/15 maj, har jag lite tid över och jag tittade på att köra iväg och fiska. Bor i sthlm och har varit i Gysinge litegrann förra året. Just nu är det vadningsförbud där och jag ser mig om efter något annat. Efter lite söknin hittade jag älvkarleby. Nu har jag inget tvåhandsspö utan kör på ett 6/7. Är det lönt att åka upp?

... annars blir det kanske hökensås.. kan inte bestämma mig. Någon med tips på lite rinnande vatten?

Skulle nog skippa det om jag var du. Öringen är till stora delar ute redan till havs samt så kan du behöva lite tyngre utrustning för att nå/ned till en del platser som är ev fiskbara.

Hej

Helgen som kommer, 14/15 maj, har jag lite tid över och jag tittade på att köra iväg och fiska. Bor i sthlm och har varit i Gysinge litegrann förra året. Just nu är det vadningsförbud där och jag ser mig om efter något annat. Efter lite söknin hittade jag älvkarleby. Nu har jag inget tvåhandsspö utan kör på ett 6/7. Är det lönt att åka upp?

... annars blir det kanske hökensås.. kan inte bestämma mig. Någon med tips på lite rinnande vatten?

Håller med Grapplern. Vattentempen var i morse 13,6 grader och det är för mycket för havsöringen. http://www.alvkarleb...frameworks.html "Fångstdata"

Laxfisket har inte startat på allvar ännu och de flesta anser nog att det behövs mer vatten för att fisket skall bli bra. Jag var där i söndags och fick fem mellan 30 och 40 cm som krokades loss så fort som möjligt. Min kompis Börje från Västerås fick en fin öring på 2,7 kg.

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000782246323&ref=ts#!/photo.php?fbid=201324843236922&set=a.201324683236938.45665.100000782246323&type=1&theater

Edited by magnolia

Tänkte åka till Älvkarleby och kasta lite imorrn, mest för att stilla fiskesuget och att träningskasta lite. Tittade på deras hemsida, att det tagits lite öring redan, dock knappt nån på flugspö. Det som jag undrar är, hur är det att fiska där, när det släpps ut ca 600 kubik. Nån som har erfarenhet av det? Finns det nån sida som anger vad som skall släppas, så man inte åker dit helt i onödan ....

Tacksam för svar/ Tommy

Det beror väl lite på var man harvar någonstans.. Kanalen kan ju vara rätt trevlig om det går mycket vatten, men det är djupt. Har dock inte varit där så mycket eller fått något heller för den delen :blush:

Det är jävligt mycket spinnfiske där och det kan vara trångt emellanåt.

Men jag ska dit och köra lite så småning om. Det känns som det enda stället för mig förutom Gavleån då.

Strömmen här hemma vågar jag inte vada i, det verkar farligt. :ph34r:

Edited by A.N.D.Y.

haröra och neråt brukar vara helt ok och kistan . infon om vad dom kommer köra för vatten får du nog bara om du ringer kontoret på morgonen.

Rännan, insidan av rabben kan vara bra då... finns väldigt bra med fisk dock något för varmt i vattnet fortfarande!

Flyt sjunk 8 kan vara bra att ha med sig om du fiskar i rännan. Fiskar du i haröra så räcker det med flyt sjunk 4/5!

Skit fiske.

Det beror väl lite på var man harvar någonstans.. Kanalen kan ju vara rätt trevlig om det går mycket vatten, men det är djupt. Har dock inte varit där så mycket eller fått något heller för den delen :blush:

Det är jävligt mycket spinnfiske där och det kan vara trångt emellanåt.

Men jag ska dit och köra lite så småning om. Det känns som det enda stället för mig förutom Gavleån då.

Strömmen här hemma vågar jag inte vada i, det verkar farligt. :ph34r:

Fiskeförbud gäller i Gavleån men jag antar att du känner till det.

ahh.. just ja, det är det ju, från och med idag. haha, ja då återstår ju bara Älvkaleby :)

Det är ju ganska hårt reglerat i den gamla härliga ån, så jag brukar kolla innan jag får för mig att åka dit. Man vet ju aldrig hur det är från ena gången till den andra. Det gäller att vara uppdaterad.

Edited by A.N.D.Y.

Tackar för info! Har varit dit ett antal gånger, men kört spinn/ spinnfluga, blivit några öringar. Men nu ska jag rikta in på att fiska med flugspöt :) samma flugor som används vid spinnfluga är väl gångbara?

Jag var en halvdag för en dryg vecka sedan,. första gången jag var dit (Nyinflyttad till Uppsala) så jag kan inte säga så mkt.. Tyckte det var väldigt lite stenar efter botten och vid flugfiskesträckan så kändes det som att laxen går 50 meter och. Fiskade sj 2/4/6 och hade inte bottenkänning förrän grejorna var vid land :o Någon som vet hur mkt vatten som ska släppas för att det ska gå ta lax på flugspö ?

Var där i måndags o firra.

Tappade en fin lax som jag körde i 10min sen släppte han.

Fiskade insidan av rabben.

Jag var en halvdag för en dryg vecka sedan,. första gången jag var dit (Nyinflyttad till Uppsala) så jag kan inte säga så mkt.. Tyckte det var väldigt lite stenar efter botten och vid flugfiskesträckan så kändes det som att laxen går 50 meter och. Fiskade sj 2/4/6 och hade inte bottenkänning förrän grejorna var vid land :o Någon som vet hur mkt vatten som ska släppas för att det ska gå ta lax på flugspö ?

2009 fick jag min första lax tredje gången jag fiskade riktad efter lax i Älvkarleby.

Fisken vägde 5,1 kilo, det var nångång i Juni och det gick ca 700 kubik vatten. Jag fiskade nedanför fla och körde med Rio versitipp lina F/I/sjunk 3/4 med en och enhalv meter tafs med spets på 0,38 och i ändan satt en förtyngd thunder i storlek 6.

Hoppas detta varit till hjälp?

Lycka till!

Att ta lax i "Diket" handlar nog mer om tur än något annat tyvärr när det gäller fluga och det tas bara en handfull varje år. Vattennivå allt från 300-700 är ok och att föredra den högre siffran för då trycks laxen närmare land och det blir lättare att komma åt dem. Finns några få ställen där man kan ev lura lax på fla men de kommer jag inte delge :P

Åker nog upp i morgon, så om det är någon som ska upp så hojta gärna till.

Att ta lax i "Diket" handlar nog mer om tur än något annat tyvärr när det gäller fluga och det tas bara en handfull varje år. Vattennivå allt från 300-700 är ok och att föredra den högre siffran för då trycks laxen närmare land och det blir lättare att komma åt dem. Finns några få ställen där man kan ev lura lax på fla men de kommer jag inte delge :P

Åker nog upp i morgon, så om det är någon som ska upp så hojta gärna till.

Du får gärna ge en rapport om hur det gick.

Ska själv dit på söndag :)

är väl ingen större hemlighet vart laxen kan tänkas bita på fla vid olika vatten. eller i hela diket för den delen

Kan avlägga en liten rapport.

amebix

Klart det inte är någon större hemlighet. Folk har ändå svårt att läsa vattnet pga att det är just mycket vatten att läsa. Så jag får i alla fall frågan rätt ofta när jag är där.

Du får gärna ge en rapport om hur det gick.

Ska själv dit på söndag :)