Jump to content

Recommended Posts

Posted

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 24 måndag - söndag.

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast måndag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.

Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.

För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är måndag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :angry:

Blir jag riktigt, riktigt impad så blir det en kepslampa i bonus också :lol:

Lycka till!

Håkan Andersson

www.edgeflyfishing.com

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.

Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... ;)

• Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted (edited)

Råkade ut för ett smått makalöst fiske ikväll i nedre Vojmån vid Storsele. På knappa 4 timmar krokade jag drygt 30 harrar på torrfluga, varav de allra flesta var mellan 30-40 cm som vanligt. Fick en handfull riktigt små och så fick jag fem st över 40 cm. De större var 40, 42, 43, 48 och 56 cm!!! Samtliga fick gå tillbaka förutom 42 cm:arn.

Har fiskat i nedre Vojmån sedan 1996 och har sett dessa bjässeharrar vid flera tillfällen och även krokat några men alltid dabbat mej så att de slitit sej. Hittills största harren i nedre Vojmån för min del har varit en på 50 cm. Nu putsade jag pers med 6 cm!

Det kläckte bruna och gula forssländor men harrarna tog konsekvent fridriftande och flytande oliv stl. 14 nattsländepuppor och 56 cm:s-harren tog puppan i en markerad forsnacke med ett minimalt vak. Drillen blev ganska lång och besvärlig då harren rusade ut i forsen direkt den krokats. Kunde håva den i ett bakvatten nedströms nacken och brottades länge med huruvida jag skulle avliva den så att jag kunde ha den monterad på väggen eller inte - men ville faktiskt att denna OTROLIGT vackra hane med sitt enorma segel blev pappa till 1000 såna som han själv... Är dock fortfarande inte säker på om jag gjorde rätt!?? Så jag mätte den mot spöet och insåg snabbt att mina normala riktmärken inte längre var till så stor hjälp. Kunde dock med kamerans hjälp mäta fisken till linförarringens nedre lindning minus kamerans längd och kunde efter några skakiga bilder samt lite andningshjälp låta honom sakta glida ut i djupet igen. Det var svårt att motivera sej till att fiska vidare, så jag satt länge på en sten och bara gapade... :);):lol: Tog fram spöet hemma och mätte fiskens längd till 56 cm. Nån vikt kan jag inte egentligen ange men fisken var vid god kondition så 1,5 kg är väl ingen dum gissning??

Datum: 13/6, c:a 18.00

Plats: nedre Vojmån, Storsele

Längd: 56 cm ( mått från spöets butt till linförarringens nedre lindning minus min digitalkameras längd - 9 cm :lol: )

Vikt: Det vete katten!

Spö: GL Lpxe 8'6'' #4, 3del

Rulle: Marryat LAR M1

Lina: GL HighWater #4

Tafs: Rio Powerflex 4X

Fluga: #14 flytande oliv nattsländepuppa

Om jag nu inte får ha denna skönhet på väggen, får jag månne en keps åtminstone?

post-3255-1244930191_thumb.jpg

Edited by jonnipuma
Posted (edited)

:);):lol:

Tack alla ni!! Det värmer otroligt att få så fina ord i denna stund. Har knappt kunnat sova eftersom den fortfarande simmar runt i mitt huvud med sitt jättesegel... Ångrar litegrann att jag inte bonkade den och monterade ovanför läsfåtöljen här hemma, men känner mej samtidigt som en hjälte för att jag kunde besinna mej där bland strandstenarna och låta honom få chansen till att "göra sitt jobb" nästa vår...

Såg också på "westrinskalan" sen framåt natten att han borde väga 1,6-1,7... men eftersom det inte fanns någon våg tillgänglig så är det kanske bättre med en låg gissning? Hur som helst så var det en stund jag väntat på - LÄNGE! Har fått mycket harr mellan 45-50 och kanske på ett vis accepterat att mina chanser till att fånga en så här stor inte är så stora eftersom jag mestadels fiskar harr här i mitt närområde (kring Vilhelmina och ofta där fisketrycket är ganska hårt och uttaget stort - speciellt om det gäller nån i denna storlek...) och dessutom envisas med att fiska riktat med torrflugor på vakande fisk. Så för min del är belöningen enorm och samtidigt inser jag att det nu kanske dröjer ett tag innan det händer igen...

En liten bild till, kanske?

post-3255-1244956135_thumb.jpg

:lol::)

Edited by jonnipuma
Posted
Grymt härlig fisk!

Nu blev man lite sugen på torrflugeharr. Härligt att den fick simma vidare!

Tack!

Undrar hur stor han är nästa vår... :) Jag vet ju var han står... ;)

Posted

En eloge att du släppte den. ;) Såna gener ska man vara rädd om. Jag bonkade min rekordharr på 52cm för ngr år sen och det ångrar jag än. :)

Det finns lämpligare storlekar för pannan och kameror som förevigar lika bra.

Posted (edited)

Mycket vacker harr jonnipuma!

:)

....och jag tycker du gjorde rätt som lät honom gå tillbaka!!!!!

Edited by Sommar
Posted (edited)
En eloge att du släppte den. ;) Såna gener ska man vara rädd om. Jag bonkade min rekordharr på 52cm för ngr år sen och det ångrar jag än. :)

Det finns lämpligare storlekar för pannan och kameror som förevigar lika bra.

Tack för stödet!

Det börja kännas mer och mer rätt att den fick simma hem...

Tog hem en på 42 cm och även den är ju lite väl grov för stekpannan - blev nog lite väl fartblind igår!

Edited by jonnipuma
Posted
Tack för stödet!

Det börja kännas mer och mer rätt att den fick simma hem...

Tog hem en på 42 cm och även den är ju lite väl grov för stekpannan - blev nog lite väl fartblind igår!

Du gjorde helt rätt. :)

Det är lika där jag fiskar. Mycket harr upp till 45. Det är sen det tunnar ut rejält. Så en 42:a är nog okej enligt mitt tycke. Det är så fasligt gott med nyfångad Harr. ;)

Posted
Du gjorde helt rätt. ;)

Det är lika där jag fiskar. Mycket harr upp till 45. Det är sen det tunnar ut rejält. Så en 42:a är nog okej enligt mitt tycke. Det är så fasligt gott med nyfångad Harr. :lol:

Det känns rätt! Den gör mer nytta i ån än på min vägg!

Kul att det verkar vara ganska så likt i olika delar av landet! Här upplever jag en tydlig linje vid 48 cm. 42 cm:an fräser i pannan nu.... :) Namnam!!

Posted
Kimmen kom in med en anmälan via MMS;

Öring: 67 cm, ej vägd

Fångstdatum: 090608

Plats: Skalltjärn, Munkfors kommun

Torrfluga Vulgataimitation

Grattis till öringen, Kimmen!

Posted
Råkade ut för ett smått makalöst fiske ikväll i nedre Vojmån vid Storsele. På knappa 4 timmar krokade jag drygt 30 harrar på torrfluga, varav de allra flesta var mellan 30-40 cm som vanligt. Fick en handfull riktigt små och så fick jag fem st över 40 cm. De större var 40, 42, 43, 48 och 56 cm!!! Samtliga fick gå tillbaka förutom 42 cm:arn.

Har fiskat i nedre Vojmån sedan 1996 och har sett dessa bjässeharrar vid flera tillfällen och även krokat några men alltid dabbat mej så att de slitit sej. Hittills största harren i nedre Vojmån för min del har varit en på 50 cm. Nu putsade jag pers med 6 cm!

Det kläckte bruna och gula forssländor men harrarna tog konsekvent fridriftande och flytande oliv stl. 14 nattsländepuppor och 56 cm:s-harren tog puppan i en markerad forsnacke med ett minimalt vak. Drillen blev ganska lång och besvärlig då harren rusade ut i forsen direkt den krokats. Kunde håva den i ett bakvatten nedströms nacken och brottades länge med huruvida jag skulle avliva den så att jag kunde ha den monterad på väggen eller inte - men ville faktiskt att denna OTROLIGT vackra hane med sitt enorma segel blev pappa till 1000 såna som han själv... Är dock fortfarande inte säker på om jag gjorde rätt!?? Så jag mätte den mot spöet och insåg snabbt att mina normala riktmärken inte längre var till så stor hjälp. Kunde dock med kamerans hjälp mäta fisken till linförarringens nedre lindning minus kamerans längd och kunde efter några skakiga bilder samt lite andningshjälp låta honom sakta glida ut i djupet igen. Det var svårt att motivera sej till att fiska vidare, så jag satt länge på en sten och bara gapade... :DB):wub: Tog fram spöet hemma och mätte fiskens längd till 56 cm. Nån vikt kan jag inte egentligen ange men fisken var vid god kondition så 1,5 kg är väl ingen dum gissning??

Datum: 13/6, c:a 18.00

Plats: nedre Vojmån, Storsele

Längd: 56 cm ( mått från spöets butt till linförarringens nedre lindning minus min digitalkameras längd - 9 cm ;) )

Vikt: Det vete katten!

Spö: GL Lpxe 8'6'' #4, 3del

Rulle: Marryat LAR M1

Lina: GL HighWater #4

Tafs: Rio Powerflex 4X

Fluga: #14 flytande oliv nattsländepuppa

Om jag nu inte får ha denna skönhet på väggen, får jag månne en keps åtminstone?

post-3255-1244930191_thumb.jpg

Stort Grattis till en fantastisk harr :wub: