Hoppa till innehåll

Gimån / Stavre on tour


Recommended Posts

Nu bär det snart av mot Gimån

Förmodligen genom ett norra Svealand och södra Norrland plågat av tunga regnmoln och nordvindar

Prognosen säger regn i morron (plus 5) skurar måndag ( plus 7) vxl moln tisdag (plus 10) och så höjdardan då onsdag sol och plus 14.

Vad är det för väderland vi lever i ????

Aja..vi har tak över huvet i alla fall

Maltwhisky

En back öl

Oxfile

Sillfrukost

Ändå förhoppningar om att nån av dom stora ska dra i flugan

Och man slipper ju jobba...

Nån som varit där i år?

Tommy S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Resans mest tragisksa händelse. Farsan står på bron och säger vart jag ska kasta flugan. Står en ganska stor öring under bron. Pang, den tar på min gråa zonker. Farsan rusar ner. Efter 5 minuters drillning slits flugan ur käften på den och jag står där med flugan i kepsen och tänker faaaaaaannnn, den vägde minst 1.5-2kg! !!!!!!!!!!!!!!!!!!

post-5086-1245615378_thumb.jpg

post-5086-1245615410_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
Är detta i Bräcke kommun. Såg lite på en film och då var det därifrån. Man blir sugen att åka dit upp. Hur var fisket? Var det enkelt att fixa kort och så? Lätt tillgängligt? Underbara fiskar!!

Det är mycket lätt tillgängligt, tycker väl bara att Idsjöströmmen är överreklammerad , och Stavre var på nåt sätt finare miljö och mer öring på, men helt klart värt att lägga några dagar på

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Japp då har man bokat fiskekort till stavreströmmen. Då har man något att se fram emot. 31 maj till 1 juni. Ska bli kul att fiska där och se om man har lite tur och får någon hyfsad firre. Är det någon som har flugtips till denna sträcka.

Gul sträcka första dan och grön andra dagen. Längtar redan. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fiskade några helger i stavre juni förra året fick väl en del hahaharr och någon öring. Men det som gjorde att jag åkte tillbaks flera gånger under försommarn var `revsundarna´ som går ner från sjön vid regn och högvatten. Fiskade uppenbarligen med för klena grejjor då mitt vision gt4 #6 gick av 20 cm över handtaget efter 1 timmes hårdkörning. Helgen efter med sprillans nytt tcx #7 gick 0,31 fc tafsen av, också det efter än längre drill. Nån stans mellan 6-8kg slulle jag tippa, såg fisken bara en gång under fighten. :wub:

Redigerad med paloma
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Plantera in öring var då?

Officiellt är där ingen öring utsatt nånstans i Gimån på Jämtlandssidan iaf. I modern tid vill säga.

Enligt vad jag hört av ortsbor och involverade sätts det i öring varje år.

De vill ha upp fångstrapporterna så de får dit mer folk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länsstyrelsens samarbete brukar funka bra med fiskevårdsområdena längs Gimån (även om det varit en del liv från ortsbor gällandes inte minst Stavre). Övre Gimåns FVO (där Stavreströmmen ingår) har satt ut älvegen öring 1997, 1995, 1980,1978,1977 och 1976. Storåsen och Albackens FVO har satt en del älveget tidigt 90tal och 80tal. Vissa andra områden längre nedströms har satt ut öring vid enstaka tillfällen ännu längre tillbaka, Harr vid några tillfällen och märkligt nog Regnbåge (1976). Dessa är de utsättningar det funnits tillstånd för.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade några helger i stavre juni förra året fick väl en del hahaharr och någon öring. Men det som gjorde att jag åkte tillbaks flera gånger under försommarn var `revsundarna´ som går ner från sjön vid regn och högvatten. Fiskade uppenbarligen med för klena grejjor då mitt vision gt4 #6 gick av 20 cm över handtaget efter 1 timmes hårdkörning. Helgen efter med sprillans nytt tcx #7 gick 0,31 fc tafsen av, också det efter än längre drill. Nån stans mellan 6-8kg slulle jag tippa, såg fisken bara en gång under fighten. :wub:

Kul. låter bra det. Blir en av mina första resor längre uppåt. Har inte varit längre än till Älvdalen förut och det lockar mer och mer norrut. Börjar med lite lätt tillgängligt och är säker att det kommer att sluta med längre och "vildare" utflykter till slut. Kul att chansen finns till stora också men kommer bli nöjd bara jag får något och ta mina flugor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...