Hoppa till innehåll

Lilla edets laxfiske!


fiskalax

Recommended Posts

Om ingen annan fiskade på rött spelar ingen roll , då klubbmedlemmar kan boka där om det finns kort över, eller om fiskare kommer sent och löser ut sitt kort

Man får fiska fluga på röd , men då ifall andra fiskare ger sitt godkännande iom att spinn har företräde där.

Regelverket säger för alla , att man bara får lösa ett kort per period. Och det är Jarle , ingen annan som skriver ut fiskekort till gäster. Detta oavsett om du är president eller vanlig dödlig !

Men det står som sagt i reglerna att det åligger fiskaren själv att kontrollera vattenföringen innan man löser sitt kort.

(nu vet jag inte om dom släppte vatten på morgonen när ni kom dit, och ströp efteråt? )

Ofta så ändras vattenföringen under dagen med , med mer påsläpp !

Går dåligt vatten på flugsträckan får man dock åka ner på klubbsträckan , vilket varit praxis tidigare.

Detta skriver dock du inte ut varken på din blogg, eller här på Edge att ni var erbjudna att göra.

Det har tagits fina 10+ laxar på klubbsträckan i år, så att ni öht tackade nej till detta och surar/svartmålar klubben är över mitt förstånd.

Men som vanligt utelämnar folk saker som inte passar sin egen agenda !

//Nicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att fiska klubbsträckan på minimitappning med fluga funkar ju inte.. Förstår fortfarande inte varför det finns regler som förbjuder oss att fiska andra sidan när det var totalt tomt?

Om det, mot förmodan, hade dykt upp nån spinnfiskare så hade vi ju flyttat oss. Nu fick vi åka hem istället :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Strömmen går alltid förbi på klubbsträckan då alla turbiner sammantaget sammanstrålar där utanför.

Så om det gick ström på rött som ni hade godtagit att fiska på, och ville byta till, så hade det garanterat vart minst lika fiskbart på klubbsträckan. (är själv fd medlem och har fiskat där på liknande vatten utan problem)

Som jag sa så skrivs inte dubbla kort ut till någon om man redan löst ut på en sträcka.

Inte till någon , och samma regler gäller för alla.

Det funkar inte att ha regler, för att sedan rucka på dom för någon, och inte för nån annan.

Liksom därför man har regler öht !

Det är inte schysst att utelämna information som du gjorde på din blogg och här.

DVS: Att ni erbjudits att fiska fritt på klubbsträckan men tackat nej till det...

//Nicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns många bra trådar på Edge, där kunniga och miljömedvetna flugfiskare värnar om biologisk mångfald, levande vatten och fria vandringsvägar och C&R!

I denna tråd förhärligar och berömmer vi ett fiske som helt är beroende av kompensationsutsättningar, där avelsfisken togs från Säveån som numera inte ens har fisk tillräckligt för egen produktion. Dessutom är ju fisket i Edet så bra, för att i stort sett ingen fisk kan passera kraftverket och nå de kvarvarande lekplatserna i Trollhättan! Jag har inte hört något om att SFK Laxen jobbar för att förbättra möjligheten för laxen att passera kraftverket i Edet!

Allt det som vi håller högt i andra diskussioner - naturupplevelse, fiskevård, ansvarsfull förvaltning av vattnen osv, verkar oväsentligt bara för att det är Lilla Edet. Ni som vill ha nån form av förtroendekapital när ni propagerar för ekologiskt hållbart fiske borde inte sponsra detta fisket med era fiskekortspengar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt att diskussionen är i full gång! Lilla Edets Laxfiske behövs. Tyvärr erbjuder alltför få vatten idag en realistisk möjlighet att fånga lax. Den tid då flera vatten hade ett bra eller hyfsat fiske skedde utsättning av smolt. Se på tex. Mörrumsån som inte är sig lik längre.

Lilla Edet Laxfiske är ett av få som ger fiskaren en realistisk möjlighet att få lax på kroken till en rimlig penning och dessutom med avsaknad av erfarenhet av laxfiske. På vilka andra ställen är detta möjligt? Inte många.

Lilla Edets Laxfiske är det folkliga laxfisket där människor från olika miljöer blandas och umgås med den gemensamma ambitionen att få älvens konung på kroken.

Förövrigt landade Laxakungen sin tionde lax för i år på flugsträckan. Vikt ca 6,5 kg.

post-7087-0-16859400-1338071290_thumb.jp

http://lillaedetslaxfiske.se

Redigerad med fiskalax
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laxakungen bjuder på en sällan skådad brist på kunskap om ekologi och fiskevård! I Mörrumsån pågår ett långsiktigt arbete för att öppna upp tidigare lekområden för laxen, eftersom de tidigare massiva smoltutsättningerna ledde till sjukdomar och fiskdöd. Att den ån mynnar i ett innanhav, som vi försöker ta livet av med alla medel, gör inte den insatsen lättare, men det är åtminstone steg i rätt riktning.

Inte för att jag oroar mig för Vattefalls pengar, men att pytsa in miljoner över åren, för att odla smolt, som sätts ut i en älv utan rimliga lekmöjligheter för den lilla del av fisken som återvänder, är knappast väl genomtänkt. Men för kraftbolagen är detta ändå en bra affär, eftersom en massa fiskare, som inte vågar sig ut i den verkliga naturen, kan dra upp 20 laxar per sommar, och lokalpressen får något att skriva om.

Det är som om vi lät skogsbolagen kalhugga hela Sverige och kompensera genom att släppa ut älg på Liseberg, som jägarna fick skjuta!

Det är såkart inget fel på dem som fiskar lax i Edet, men med sitt fiske legitimerar de att kraftbolagen fortfarande envist avstår från att göra det rätta, nämligen att låta fisken vandra fritt! Inse att detta är ett synsätt som hör hemma på 50-talet, men att miljö- och fiskevården i Sverige och i stora delar av världen har hunnit långt sedan dess!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beträffande fiskevården uppe i götaälv, så får du nog ta och snacka med klubben och höra om deras jobb/visioner.

Jag vet att när jag var med i klubben för ett antal år sedan , så snackades det om att anlägga lekbottnar i anslutning till fisket.

Tror det fixades något i närheten av klubbsträckan (nån annan får fylla i om det).

Något som negativt påverkat vandringen tror jag var beslutet att stänga den gamla trätrappan, och enbart köra den nya betongtrappan mellan 3an och 4ans turbiner.

Synd att man inte valde att underhålla den gamla och kanske kört vatten i dom parallellt.

Ovan lilla edet har jag dålig koll , men är det slumpån som det förekommer viss lek i ?

Romlådor var uppe på tapeten med, tror det gick i stöpet ?

Vet ej vad som görs på den sträckan ovan kraftverket och hur samarbetet ser ut.

Det är trots allt en älv som är grävd och muddrad, stenlagd utmed sidorna långa sträckor , flitigt trafikerad av stora båtar och frågan är vilka platser det går att anlägga mer lekbottnar på ? (nån som vet ?)

Ta och slå en signal till klubben och fråga styrelsen som garanterat har svar på era frågor om vad som görs !

Att sluta fiska som nån föreslår, tycker iaf inte jag är rätt melodi.

Man kan påverka ändå trots att det handlar om en jätte i form av vattenfall man stångas mot.

Tycker dock att fisket fyller en viktig funktion där uppe, det är lätt tillgängligt och bra priser.

Man har bra chanser att fånga en lax även om inte miljön runt ikring är optimal ;)

Det behövs eldsjälar i alla föreningar och klubbar , det gäller bara att dessa får spelrum och tillåts vara med i arbetet att förbättra.

Massor av fiskare har startat sin laxfiske resa i Edet och blivit bitna för livet av fisket, bla pga anledningarna jag skrivit tidigare.

Jag är ett exempel på detta själv, och vi har massor med medlemmar och duktiga laxfiskare här inne som fiskar aktivt i Edet och i övriga landet/utomlands.

Byggt upp min arsenal , suttit och lärt mej bundit flugor, senare rest till bla Beiarn och testat andra vatten.

Tror det är ytterst få som går och köper utrustning för x-antal tusen och startar sin laxjakt i svårfiskade vatten, eller dyra dito där bara välbärgade har råd att ta sej till.

Det behövs alternativ !

Hur många åker inte till strömmande vatten eller P/T vatten här inne , som enbart baseras på broiler uppfödda fiskar för nöjes fiske?

Lite som att kasta sten i glashus om man skall hårdra diskussionen.

Vill ni påverka och arbeta för förändring, gå då med i klubben och gör något aktivt.

Det är ruggigt lätt att sitta och vara nån slags tangentbords riddare här inne och vara stöddig (om ni ser ironin i det).

//Nicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra inlägg, Nicke!

Jag håller med dig i mycket av det du skriver och jag vet att jag kanske retar upp några genom att skriva så hårda ord. Jag har själv varit engagerad med Säfveåns Flugfiskesällskap i 20 år kring passage i Hedefors och andra fiskevårdsinsatser, så jag vet att det tar tid! Det som retar mig med Edet, är att alla tycks vara nöjda bara det finns en h-es massa lax. Tyvärr är det ju likadant längs hela Norrlandskusten och visst finns det fiskeglädje även i dessa vatten, men låt oss aldrig vara nöjda utan alltid framhålla det orätta i denna misshushållning.

Klart att det fortfarande finns potential med Göta älv - om 20 år kanske det inte går några fraktbåtar upp til Vänern längre, så det är bara att börja undersöka möjligheterna! Det finns hur många exempel på älvar som varit utdömda på olika ställen i världen, men som genom engagemang och hårt jobb kommit tillbakantill naturlig reproduktion!

//John

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man får inte ge upp som sagt !

Har länge kollat på snacket rörande omlöp i Hedefors jag med (bodde där innan) och där bär ju arbetet frukt nu.

Byggstart i år 2012 och färdigt 2015 tror jag det är sagt ?

Postade bilder här inne på hur det skulle se ut för något år sedan, efter jag varit i kontakt med gruppen som jobbade för det.

Motvind hela vägen tills det äntligen vände !

Jag är inte nöjd med allt i Edet heller, men det finns kanaler att vända sej till då, där man kan påtala ev brister eller sådant som kan förbättras.

Men det positiva överväger helt klart det negativa i mina ögon.

Har sett så mycke glädje i Edet under åren, där gamla rävar på 80+ år fortfarande kan fiska och hålla lågan och intresset vid liv och fånga riktigt fina laxar dessutom.

Eller familjer som tar med sina barn för en billig peng och dom kan få ett minne för livet och drilla en lax !

Sådana exempel som ovan, dom åker inte till svår fiskade vatten som jag sa, eller pissdyra ställen, eller åar med tuff terräng !

Tror att vi alla jobbar och brinner för fisket, men i olika grader och utsträckning.

Vare sej man är inbiten flugfiskare , eller glad amatör med spinn !

//Nicke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag fiskar själv MYCKET i edet då jag bor ett stenkast därifrån, det jag stör mig mest på är deras policy ang fisken man får där... ALLT som är rättkrokat skall avlivas... VARFÖR?? det e väl ändå upp till den fiskande personen vad man vill göra med fisken som man får... framför allt den vilda fisken, vill man köra C&R så ska man väl få göra det... pratade med en man där som som körde C&R, han höll på att bli avstängd från allt framtida fiske där.. blev ett satans liv på klubben angående detta... har f¨rågat varför det är så att man måste ha ihjäl fisken.. det enda man får till svar är "reglerna är sådana".... farför då?? "för att dom är det" ... finns ingen som har ett vettigt svar på det..... fast det e ju klart, man kan ju alltid kroka av i vattnet, ta en fin bild och "råka" tappa laxen.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat på plats, läst reglerna och det som skrivs här kan jag bara säga att klubben, bloggen och hela grejen verkar vara toppklass... NOT!

Ska man skratta eller gråta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...