Jump to content
Sign in to follow this  
jensa

örekilsälven

Recommended Posts

Någon som vet om det är lönt och lägga 80 mil på landsvägen för en dags fiske i Örekilsälven i nästa vecka? Det ser ju fint ut men finns det en sportslig chans till på hugg egentligen vid denna tid?

Tacksam för svar/ Jensa

Kommer det regn så är det nog läge, men om vädret håller i sig så skulle jag hoppa över det. Det är

10 dagar sedan någon drog en fisk, så nä åk dit när det är bättre vattenföring.

Personligen skulle jag skippa det!

Som Sasko skrev, ingen fisk tagen på ett tag..

Det kan delvis bero på att det inte är så många som fiskar, men antagligen för att det +20grader i vattnet och under 3.5 kubik...

+6-7 kubik anses vara helt okej vattenföring!

Läs mer här - www.orekil.com ;)

Nu verkar fisket ha kommit igång,såg på hemsidan att det tagits en del laxar de sista dagarna, Tänk vad en vattenhöjning kan göra. :):)

Guest Storkludd
Nu verkar fisket ha kommit igång,såg på hemsidan att det tagits en del laxar de sista dagarna, Tänk vad en vattenhöjning kan göra. :):)

Drömvatten o bra förutsättningar, en jäkla massa drömmande laxfiskare. Men bara några ynka laxar på

land. Nej ingen fisk i älven och kanske katastrof i havet, Örekilsälven går ett mörkt öde till mötes den oxå :)

Edited by Storkludd

Drömvatten o bra förutsättningar, en jäkla massa drömmande laxfiskare. Men bara några ynka laxar på

land. Nej ingen fisk i älven och kanske katastrof i havet, Örekilsälven går ett mörkt öde till mötes den oxå :)

Men nu verkar det som om det är mycket gott om Lax :)

Guest Storkludd
Men nu verkar det som om det är mycket gott om Lax ;)

Vad grundar du det påståendet på? <_<

Vad grundar du det påståendet på? <_<

Vad grunnar du ditt domedagsinlägg tidigare undrar jag då. Trenden är som förra året och vittnar då om att september kommer bli en kanonmånad i Örekil.

Guest Storkludd
Vad grunnar du ditt domedagsinlägg tidigare undrar jag då. Trenden är som förra året och vittnar då om att september kommer bli en kanonmånad i Örekil.

Lokalkännedom och lång erfarenhet som laxfiskare. Där och i många andra älvar. Vi får se vem som besannas, själv fiskar jag inte på lekfärgad lax i september. Fångststatistiken ger inte hela bilden då

antalet fiskare och antalet timmar per fångad fisk har ökat avsevärt. Tror mig veta att du själv vet hur svårt det är att fånga en lax i Örekilsälven. <_<

Lokalkännedom och lång erfarenhet som laxfiskare. Där och i många andra älvar. Vi får se vem som besannas, själv fiskar jag inte på lekfärgad lax i september. Fångststatistiken ger inte hela bilden då

antalet fiskare och antalet timmar per fångad fisk har ökat avsevärt. Tror mig veta att du själv vet hur svårt det är att fånga en lax i Örekilsälven. <_<

Ska du gå på den statistiken så är alla laxvatten döda redan. Men i Örekil har jag i alla fall sett lax.

Fisket verkar ha kommit igång på allvar ett 15-talet laxar landade där de senaste 3 dagarna. Någon som varit där?

Guest Säta

Stannade och kollade lite i söndags vid kvistum... Såg inge fisk, det hade inte dom 2 som fiskade heller inte sett.

Stannade och kollade lite i söndags vid kvistum... Såg inge fisk, det hade inte dom 2 som fiskade heller inte sett.

Det är väl bara i Reningsverkhöljan turistlaxarna syns :D

Guest Säta
Det är väl bara i Reningsverkhöljan turistlaxarna syns :D

Brukar kunna se fisk både ovan i hölen och precis nedanför bron motsatt sida älven man fiskar, iaf när jag vart där :wub:

Hej på er!

Jag har bokat ett kort på A-sträckan på onsdag. Det blir min första tur till denna älv. Nån som har några bra tips att dela med sig av?

Tvåhands eller enhands? Flugval?

;)

Hej på er!

Jag har bokat ett kort på A-sträckan på onsdag. Det blir min första tur till denna älv. Nån som har några bra tips att dela med sig av?

Tvåhands eller enhands? Flugval?

;)

A-sträckan = Enhandsspö! (Tycker jag personligen) Och som vattenföringen är nu flyt-flyt/intermidiate

Svarta, svart oranga, Fierry brown typer osv... "Vanliga" humusflugor fungerar kanon ;)

A-sträckan = Enhandsspö! (Tycker jag personligen) Och som vattenföringen är nu flyt-flyt/intermidiate

Svarta, svart oranga, Fierry brown typer osv... "Vanliga" humusflugor fungerar kanon ;)

Tackar!

Grattis Tellis! Äntligen :wub:

Tackar tackar! -_-

Efter många pass med tappade och bommade laxar fick jag äntigen landat första för året i Örekil, känns gött!

Trenden tycks börja vända mot det bättre, har haft fiskkontakt/drill de 4 senaste passen!