Hoppa till innehåll

örekilsälven


jensa

Recommended Posts

Ja d e alltid tuffta att drilla på hägga! Kul med enhands laxockså :) brukar ju dock gå hyffsat fint bara man inte tar laxen ur hårdströmmen för tidigt.

Skojj fan va kul! Fick du hålla på länge ?

När fiskar du igen? Vi har lyckats springa om varandra i år.

Lång historia C. vi ta den på Fredag / Lördag som jag har B

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en helgs slit i älven så tappade jag tungt nog 3 laxar på 5 repor nere på kvistrum. Dygnde på super fast sinktip och en fet svart tub med mycket glitter i ren frustration och pang sa det och laxarna hög som galningar.

Tugnt men så är laxfisket.

Vill samtidigt ge stefan persson en eloge som ganska direkt efter att jag gav upp drog en lax på 108cm och uppskattningsvis 14,5 kilo

Som han återutsatte! Starkt gjort....

Grattis även yannis som drog en superfin lax i fredags!

Blir fiske hela nästa helg också. Då jag kör 3-sträcka både fredag och lördag samt 20-sträcka på A på söndagen. Ska bli spännande o se vad regnet skänker :)

Redigerad med christoffer.o
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en helgs slit i älven så tappade jag tungt nog 3 laxar på 5 repor nere på kvistrum. Dygnde på super fast sinktip och en fet svart tub med mycket glitter i ren frustration och pang sa det och laxarna hög som galningar.

Tugnt men så är laxfisket.

Vill samtidigt ge stefan persson en eloge som ganska direkt efter att jag gav upp drog en lax på 108cm och uppskattningsvis 14,5 kilo

Som han återutsatte! Starkt gjort....

Grattis även yannis som drog en superfin lax i fredags!

Blir fiske hela nästa helg också. Då jag kör 3-sträcka både fredag och lördag samt 20-sträcka på A på söndagen. Ska bli spännande o se vad regnet skänker :)

Tac C. glöm inte maila filmen ..om det går ! Vi kanske ses igen på Lördag :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo nu börjar det allt komma igång här.

Jag får säga det samma henrik. Nöjet var helt på min sida !

Bara att hojta till om du kommer ner igen!

För mig har sässongen dock gått trögt då jag fiskat 20 heldagar och bara landat en fisk. Men jag har ju vart i en del fisk så d e väl inget turår hittils i vart fall, d e ju trots allt laxfiske man håller på med :P

Har du vart i norge nått ännu då ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De går troll i mitt fiske nu mera. I söndags. 3 tappade på 5 repor och idag 2 tappade på 2 kast.. idag låg båda +/- 10kg. Högg på reningsverksnacken. Drilla den första en stund och efter några kortare rusningar och luftfärder drog den rätt över till andra sidan i lugnvattnet och sen rundade ön...... Borta... Vevar in och knyter på en ny fluga och kastar ut i förtvivlan.... PANG d bara small till i grejorna. Den gick på exakt samma sätt som tidigare fisk och när den va påväg mot ön gjorde jag allt i min makt för att stoppa den. Pling och tafsen gick... Surt men jag ligger i och försöker ta en kvällsfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skumt att tafsen går.

Själv har jag haft en period då laxarna inte fastnade ordentligt och klev av efter 5-20 minuters fight. Sådana perioder kommer förr eller senare, förbaskat jobbigt när dom kommer.

Men att tafsen går... det har hänt mig en enda gång. En riktigt stor fisk (16+) i mörrum, pool 15 som gick runt en sten med riktigt hög fart. 12'6" spö, 0.30 stroft, chanslös.

Däremot rätade krokar har hänt ett par gånger. En av fiskarna jag fick i stjördal hade plattat till min ken sawade stl 5 trekrok rejält, men det gick vägen ändå.

Vilket tafsmaterial använder du?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar:) men inte så mycket till tröst när jag väl tappade 3 fiskar i lördags... Den ena va en riktig kannonfisk. HAde den så när 2 gånger att jag kunde se an klase med lus vid analfenan och fisken va runt 10kg. Efter 10minuters figth kom sven hultgren till undsättning då han hade sätt mig med kraftig spöböj långt nerifrån.

Jag höQQll pqoqqå lite till med fisken och den försökte frenetiskt komma in mot berget och skava av linan. När jag säger till sven att jag tror fisken börjar bli klar så bara exploderar fisken och tar sikte på en sten 40-50 meter nedströms där den går fast så nära land att den nästa ligger på land på andra sidan älven. Där låg den några sekunder innan den hade skavt av min tafs....

Denna gången gick frustrationen och förtvivlan ganska snart över i ren galenskap och jag började skratta åt de istället.

Jag gisk sedan upp på hägga. Hann lägga tre kast ungefär. PANG sa de... Några tunga gung och sedan rasa den utfär bräcket och ner i svarteränna där den gick loss.

Senare i skymmningljuset drog jag i en liten grilse runt 2 kilo skulle jag tro som slet sig efter några akrobatiska luftfärder på livesand.

Söndage varken såg eller kände jag någonting.

Att ha vart i 8 fiskar på 3 fiskedagar är helt sjukt i örekil och dessutom att inte får en enda på land och där jag har fått drilla 5 av dom ordentligt utan att ha någon på land. Det känns ju otroligt skönt att veta att man gör något rätt i och med alla kontakter men att inte få dom på land är ju ren och skär otur. Det är nog dock en process som alla laxfiskare får uppleva.

Jag är inte bitter jag har ju 40-50år kvar som laxfiskare om allt vill sig väl :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Malle: absolut! Det finns gott om kort om man bara ringer och kollar. DEt som kan bli jobbigt är helgerna fram över men.

Jag skulle personligen inte använda klass 6 spö i älven, det finns aldelse för mycket storlax i älven och med ett klass 6spö kan det bli väldigt jobbigt att landa en fisk från 4 kilo och uppåt skulle jag vilja säga.

Har du inta varit i älven tidigare är du varmt välkommen att PM:a frågor så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.

MVH christoffer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena christoffer. Vad betyder detta? " Då jag kör 3-sträcka både fredag och lördag samt 20-sträcka på A på söndagen". Förklara för en novis som bara fiskat en gång i örekil. För ca 1,5 vecka sen på A. Grymt fin älv som jag garanterat återkommer till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det betyder att du är väldigt lyckligt lottad :)...

I örekil har dom ett varannandagssystem som innebär att var annan dag får det fiska 3 på B-sträckan och 20 på A-sträckan och nästa dag tvärt om. Detta för att det finns ett visst antal årskortsfiskare som är indelade i 2 grupper. Dom kör 2 dagar på varje sträcka vilket betyder att dom får fiske en dag med 20st dagskortsfiskare och andra dagen får dom fiska med 3 dagskortsfiskare och sedan byter dom sträcka och kör 2 dagar där.

Så det betyder att du och 2 fiskare till fiskar på 3sträcka och sen brukar det gå några enstaka årskortare. Detta är kannon då poolerna får vila och det blr väldigt sällsynt med köfiske.

Vi kanske synes till helgen då om jag får bokat nå kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Malle: absolut! Det finns gott om kort om man bara ringer och kollar. DEt som kan bli jobbigt är helgerna fram över men.

Jag skulle personligen inte använda klass 6 spö i älven, det finns aldelse för mycket storlax i älven och med ett klass 6spö kan det bli väldigt jobbigt att landa en fisk från 4 kilo och uppåt skulle jag vilja säga.

Har du inta varit i älven tidigare är du varmt välkommen att PM:a frågor så ska jag hjälpa dig så gott jag kan.

MVH christoffer

Åker upp imorrn för tre dagars fiske, aldrig fiskat lax innan så ser du nån som står o gör helt fel får du gärna säga till =)

Skrapade ihop en #7 fast med flytlina, till min #6a har jag iaf im.. vet inte vad som är bäst..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyt duger gott! :)

För mig blir det inget fiske imorgon tyvärr. Annars hade jag gärna visat dig lite heta ställen!

Örekilsparken och reningsverksnacken samt källströmmen och sammanflödet men även polisnacken och laxnacke är riktigt giftiga om detta vattenståndet håller sig. På a-sträcka är hela flugsträckan samt källan och bredsten giftiga nu. Även inloppsströmmen på fura. Utterhålan och inloppet på döen är fina och så även inloppet till gunnarshöljan.

Är det solksken imorgon går inte lagen längre än gångbron på flugstrackan ovanför gunnarshöljan. Vilket gör att fisken backar ner i gunnarshöljan i väntan på skymmning. Då ska du passa på under kvällstimmarna att fiska av där innan dom sticker uppåt älven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...