Jump to content

Hurghada - Egypten

Bass

Recommended Posts

Tjenare!

Drar till röda havet och Hurghada på fredag, och funderar på om man ska köra lite fiske där också. Sugen på både big game och flugfiske från land.. nån som testat?

Ska kolla upp möjligheten att testa Nassersjön men risken finns att man inte har tillräckligt med tid för detta.

Jag har fiskat från land i och omkring Hurghada ett par gånger. Tyvärr utan resultat... Dock kan jag tänka mig att det skulle kunna hända saker om man skulle anstränga sig och fiska om natten.

Ända kontakterna jag hade var några mindre modeller av näbbgäddor men de ville inte fastna på flugan. Sight-fiskade också på en blåprickig stingrocka som faktiskt reagerade på flugan (klassisk julgran i pärlemormylar), gjorde en lob runt flugan för att sedan fortsätta. Tur var väl det kanske ;)

Mitt tips till dig är att du söker dig till "skräpstränder", dvs obebyggda tomter längs med havet där det som regel är lite mer revartad botten. Hotellstränderna är som regel kliniskt rena från korall och täckta med sand... I skydd av bryggor mm. mot lite djupare vatten har jag sett rätt mkt barracudor, dock väldigt små sådana.

Se till att rapportera när du kommer hem. Och se till att överleva värmen :D

Jo kommer bli vaaarmt =)

Kul att du hade en rocka som tittade på flugan i alla fall! ^^

Ska nog testa lite i alla fall.. i annat fall så är jag lite sugen på att ta dykarcert, får se vad man känner för när man väl är där. Tar i alla fall med mig spöt och lite flugor ^^

Tjena!

För ett tag sedan var jag nere där. Kan säga att du skall nog satsa på att dyka istället om du inte har någon guide som vet vad flugfiske är. Har för mig att jag och svågern hyrde en båt med guide för 3-400 huragadapengar. Men att fluga var döfött så det slutade med handlina med sänke och krok. Kul iofs men inte det vi riktigt hade tänkt oss. Bara liten fisk blev det som arrangören tog hem till någon typ av middag. Finns säkert bra folk därnere men jag hittade inget ta då något dyrt evenemang istället.

Summa sumarum: det är kul att ha kastat fluga i huragada men att dyka där är klart bättre.

Ha det gött och använd t-shirt även i skuggan första dagen iaf ;)

post-5818-1246470862_thumb.jpg

post-5818-1246470871_thumb.jpg

post-5818-1246470925_thumb.jpg

Spöt SKA du inte dissa!, jag var i hurghada förra vinter o jag hade bara ett 6 delat #4, det var dummt!, såg ju barracudor (små dock). Men jag kunde bara få 2 små akvarie fiskar på 15cm... :D , men be att få bröd som du mäskar med!, det lockar till sig alla möjliga fiskar där!,

jag gjorde en helt fantastisk sak när jag dök på en båt som tog oss ut till en ö med riktigt korallrev, nämligen att ha bröd i en ficka på skortsen! Alla fiskar ommringar en! :):D

Men viktigast av allt är nog att du har ett spö till typ gädda eller liknande typ #8a och uppåt, såg jacks, barracudor som sakt, och ja sen "DET".

Stista natten var jag så besviken på mitt ressultat att jag var ute till långt efter solen gått ner o det var en kraftig lampa på piren som lyste ut över havet, och då helt plötsligt började havet KOKA!:D, ca 2-300 kilosstora fiskar hoppade så fort/högt de kunde o efter dom något löjligt mkt större!:lol: "det"

så vänta INTE med nattfiske till sista dan!, fatta surt efter 2 veckor o upptäcka det DÅ!:lol:

Obs, detta var på vintern, och då var det inte så mkt stor fisk inne på kusten vad jag förstod av dom dom bodde där, dom sa att det var stora fiskar nära kusten på sommaren.. tror jag!, dom var inte så bra på engelska som fiskade... :D