Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vilka flugor tycker ni jag ska ta med mig upp till Ogströmmen? Ska jag ta med alla som står i listan på www.ogstrommen.se eller är det några som man kan skippa och ärdet några andra flugor som är bra att ha med sig?

Posted

Grundpaketet tycker jag innefattar.

Europa 12 stl 12-14

Superpuppa  gul/brun eller grön/svart stl 12-14

Klinkhammer grön stl 12-14

Black gnat stl 14-16 (eller något annat litet och svart, ex en svart/grå superpuppa med grått hackel i stl 16-18)

Muddler Minniow stl 6-8

Gäddfluga (det är grymt bra gäddflugfiske i selen i Ogströmmen samt vid utloppet i Öje)

Guest damien
Posted
Gäddfluga (det är grymt bra gäddflugfiske i selen i Ogströmmen samt vid utloppet i Öje)

Ska ta mig tusan ta med #6/7:an också då. Finns det gäddflugor i Öje?

Posted
Ska ta mig tusan ta med #6/7:an också då. Finns det gäddflugor i Öje?

Jag brukar fiska med ett #5 eller eventuellt #6 spö, fördelen med #5 är att då kan man fiska i forsen med samma spö om man vill. Det är mycket fint att gå de övre två kilometrarna från Ogsjödammen/övre gränsen ner till Holmängen och växla mellan torrfluga i forsarna och gäddfluga i selen. Normalstorleken är på 1 - 4 kg och om man har riktigt flyt så kan man få gäddor på uppåt 10kg men det är inget man skall räkna med. En normal kväll under skymningstimman brukar jag dra 3-6 gäddor på en timme vid riktat gäddfiske.

Det finns ett blygsamt utbud av gäddflugor i Öje. Fast jag är inte riktigt nöjd med mönstrena så jag letar en ny leverantör på dem just nu. Tips mottages taksamt.

Jag har även ett shysst mönster som jag själv hittat på och har använt i alla år med stor framgång. Jag skall se om jag har någon här hemma (i eksjö) annars så lägger jag ut en bild och bindbeskrivning på en när jag kommit upp till dalarna (drar upp nu på lördag - onsdag)

Jag har btw bara bundit två flugor de sista tre åren så förvänta er inga matte flugor. ;) +att jag hittade båda mina bindstäd ihoprostade i bagageluckan på farsans gamla merca förra sommaren. ::) Men det finns ju alltid skruvstäd eller hårda nypor och materialet har jag hemma om jag inte har någon liggandes som sagt.

Ett av de absolut bästa ställena för gädda ligger precis 100 meter från boendet . Det riktigt coola med den patsen är att där fikar man på vakande gädda. Dvs man laddar spöet och sätter sig vid kanten och väntar på att någon gädda skall göra en attack mot de 1000-tals siklöjorna som leker vid utloppet och när en gädda gör en attck plaskar det till i ytskicktet och snabbt är man med och lägger sin fluga bakom vaket och fiskar den över attackplatsen. I de flesta fallen hugger gäddan. Bra tid för fiske är mitt på dan eller skymmningstimmen.

Vi kommer dra grunderna i gäddfluga för de intresserade på gatheringen. 

Guest Mats
Posted

Min ask...

Som vanligt... alla mina nymfer till Jonas förtret  ;D

Double Legs  12-16

Haröra  14-16

Olivgröna & grå nymfer stl. 18-24

Olika Czecnymps

Torrt.

Klinkhammer oliv 14

Rackelhane oliv 14

Tussfan 14-16

Vita Sara 14-16

Ismo Puppan

Samt mitt eget muddlermönster i storlekarna 4-10 om öringen finns på plats

Och en hel del andra som alltid finns i asken men alldrig fiskas  ;D

Som Jonas säger så är harren inte kräsen, har fått fisk på helt vita Duns och spinners, samt gult, grönt, svart... ja det mesta man slängt i har om huggit på, storlekar 12--->micro..

Troligtvis knyter jag på Tussfan i storlek 14 och kör med den hela tiden om det inte skall nymfas...

Guest Håkke
Posted
Troligtvis knyter jag på Tussfan i storlek 14 och kör med den hela tiden om det inte skall nymfas...

Ja, hugger de inte på den så är det nog ingen idé  ;D

Guest Mats
Posted
Ja, hugger de inte på den så är det nog ingen idé  ;D

Helt riktigt... ;D Jag får alltid fisk på det mönstret, bättre än superpuppan  :-X

Posted
Helt riktigt... ;D Jag får alltid fisk på det mönstret, bättre än superpuppan  :-X

OK, nu blev jag riktigt intresserad. Har för mig att denna "Tussfan" avhandlats tidigare men kan inte hitta tråden.

Har du någon bild eller binds den som det låter  :o

Guest Mats
Posted
OK, nu blev jag riktigt intresserad. Har för mig att denna "Tussfan" avhandlats tidigare men kan inte hitta tråden.

Har du någon bild eller binds den som det låter  :o

Storlek 14-16 från krokböjen räknat bind in 2/3 tunnt rådjursmuddler eller tunn antiloop, hjort, skall vara cremefärgat eller ljusare, klipp detta superkort nästan så bindtråden syns, resterande dubbas med dubbingtwister och brun harmask, detta skall bli rejält stort, nästan dubbelt så tjockt som muddlerdelen, bind av och gör huvud, borsta sedan harmasken bakåt så att 20-30% av håret gär ända bak till krokböjen.

Flugan liknar hjorthårspuppan men är mer klippt och mer thorax, samt i en annan färgkombination.

Guest Mats
Posted

1.) Checznymph

2.) Oliv/Brun nymf

3.) Gimsländan

4.) Oliv/grå superpuppa

5.) Tussfan, hjorthåret skall dock klippas lite mer än på denna

6.) Double legs

7.) Klinkhammer oliv

8.) Ismopuppan

---------------------------------------------------

• 1 year later...
Posted

Snyggt 8) - allt som fattas nu är ett 9' haspelspö, ett buloval flöte och åtta upphängare...  ;D

ps. jag beställer en laddning om du får tråkigt en kväll  ;) .ds

1.) Checznymph

2.) Oliv/Brun nymf

3.) Gimsländan

4.) Oliv/grå superpuppa

6.) Double legs

7.) Klinkhammer oliv

8.) Ismopuppan

Guest Mats
Posted
Snyggt 8) - allt som fattas nu är ett 9' haspelspö, ett buloval flöte och åtta upphängare...  ;D

ps. jag beställer en laddning om du får tråkigt en kväll  ;) .ds

Så tråkigt får jag aldrig  ;D Dessutom har jag inte fått mitt nya städ från C&F så jag lär inte hinna binda något mer då mitt andra städ är trasigt sedan en tid tillbaka....

Posted
1.) Checznymph

2.) Oliv/Brun nymf

3.) Gimsländan

4.) Oliv/grå superpuppa

6.) Double legs

7.) Klinkhammer oliv

8.) Ismopuppan

Snygga flugor Mats! Läge för försäljning av ett Ogsflies-set i shoppen där uppe?

Guest damien
Posted

Om någon behöver flugor till Ogströmmen så kan ni be någon duktig flugbindare göra några åt er. För mig går det mesta åt h-e just nu...

Posted
Så tråkigt får jag aldrig ;D Dessutom har jag inte fått mitt nya städ från C&F så jag lär inte hinna binda något mer då mitt andra städ är trasigt sedan en tid tillbaka....

Du får göra en recension på CF städet. Jag undrar hur det är.

Guest Mats
Posted
Du får göra en recension på CF städet. Jag undrar hur det är.

Bättre du lånar mitt några månader i slutet på sommaren och testar själv, vi kan ta den i samband med jakten...