Hoppa till innehåll

Sista säsongen i Onka?


speymannen

Recommended Posts

Det munken gör väcker säkert upp känslor i Tornedalen. "-Hit ska ingen komma och ändra på allt och börja införa flugfiskesträckor, släppa tillbaka MAT, förbjuda det ena och det andra". Personligen tycker jag att han gör det som måste göras och säkerligen uppmärksammas mer om några år när folk inser att tillgång på lax inte är för evigt. Detta gynnar oss allihopa och givetvis munken som är lite före sin tid och även tjänar en hacka på det. Någon måste ta steget och slå bort roffarmentaliteten ur oss norrbottningar!

Det är nog betydligt bättre än vad du och andra tror. Grym potential i den älven!

Det var ett saftigt pris! Liknar ju dom dyra valden i Norge..

Är det verkligen så bra laxfiske där så det är värt priset?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det munken gör väcker säkert upp känslor i Tornedalen. "-Hit ska ingen komma och ändra på allt och börja införa flugfiskesträckor, släppa tillbaka MAT, förbjuda det ena och det andra". Personligen tycker jag att han gör det som måste göras och säkerligen uppmärksammas mer om några år när folk inser att tillgång på lax inte är för evigt. Detta gynnar oss allihopa och givetvis munken som är lite före sin tid och även tjänar en hacka på det. Någon måste ta steget och slå bort roffarmentaliteten ur oss norrbottningar!

Du har otroligt mycket fördomar om folket i Tornedalen och Norrbotten, Varför skulle det finnas mer "roffarmentalitet" i Norrbotten än i andra delar av Sverige, har du några fakta som får dig att dra den slutsatsen? Den enda utpräglade roffarmentaliteten jag stött på dom senaste åren är hos turistande finnar som försöker få fiskeresan all löna sig. Kan du förklara för en som har stugan nära Onka på vilket sätt han gynnas av att fiskekortet har stigit från 150 kr/dygn till 18000 kr/vecka?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu, Ismo, vi gamlingar får nog göra som Munken själv och hans kamrater. :wacko: Fiska på billiga kortvatten i Laino och Torne. De bilder på storlaxar som nu läggs ut är tagna på sådana sträckor inte i Kengis. :ph34r: Det blev därför ingen Onka för mig när jag upptäckte det och ingen lax fanns det där heller. :angry:

//age

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har otroligt mycket fördomar om folket i Tornedalen och Norrbotten, Varför skulle det finnas mer "roffarmentalitet" i Norrbotten än i andra delar av Sverige, har du några fakta som får dig att dra den slutsatsen? Den enda utpräglade roffarmentaliteten jag stött på dom senaste åren är hos turistande finnar som försöker få fiskeresan all löna sig. Kan du förklara för en som har stugan nära Onka på vilket sätt han gynnas av att fiskekortet har stigit från 150 kr/dygn till 18000 kr/vecka?

Jag bor och är uppväxt i Norrbotten.

Jag hör ju hur personer från ett specifikt område pratar när det gäller fiske.

Flugfiske anses som lite knapsu och vad man hör är mask, bottenmete, utterbräda osv osv.

Skulle dessa personer ljuga så skulle jag bli förvånad.

Ps. Detta pratar dom på tornedalsfinska för att inte andra ska lägga sig i.....tyvärr, för deras del, så kan jag finska.

Ta bara en titt hur fisket bedrivs i Matkakoski....man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå syftet med det fisket.

Att få så mycket lax som möjligt!

Men självklart, ingen regel utan undantag. Jag träffar ofta seriösa fiskare som har ett etiskt tänk i sitt sätt att fiska och sin vistelse i naturen. Här i Norrbotten.

Redigerad med Hannu
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu, Ismo, vi kanske skulle söka "jobb" hos Munken som guider på Onka ;) Vi vet ju hur man fiskar båda sidorna vid olika vattenstånd... -_- Själv har jag en 15+ från södra på lågt vatten i juli  :o

//age

 

post-5526-0-93602600-1434801100_thumb.jp

Redigerad med age
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor och är uppväxt i Norrbotten.

Jag hör ju hur personer från ett specifikt område pratar när det gäller fiske.

Flugfiske anses som lite knapsu och vad man hör är mask, bottenmete, utterbräda osv osv.

Skulle dessa personer ljuga så skulle jag bli förvånad.

Ps. Detta pratar dom på tornedalsfinska för att inte andra ska lägga sig i.....tyvärr, för deras del, så kan jag finska.

Ta bara en titt hur fisket bedrivs i Matkakoski....man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå syftet med det fisket.

Att få så mycket lax som möjligt!

Men självklart, ingen regel utan undantag. Jag träffar ofta seriösa fiskare som har ett etiskt tänk i sitt sätt att fiska och sin vistelse i naturen. Här i Norrbotten.

Du verkar ha lite märkliga kontakter i Tornedalen, jag förmodar att dom tillhör en äldre generation, medelåldern i många byar är ju 70+. Vi har hundra mil älv och många olika fiskerättsägare/kortområden så det ser säkert olika ut på olika områden, men du menar att dina kontakter har koll över alla dessa områden. Så på dessa personers uppgifter (som säkert inte ljuger) kan du dra slutsatsen att i Norrbotten så kör man med bottenmete utterbräda osv osv. Och sedan är ju ökända Matkakoski representativt för hela norrbotten?? Och på tal om Knapsu, du har kanske missat att det varit en pride parad i Pajala, fantastiskt vad världen förändras, Kanske är dags för dig att följa med? PS: jag kan också finska.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du verkar ha lite märkliga kontakter i Tornedalen, jag förmodar att dom tillhör en äldre generation, medelåldern i många byar är ju 70+. Vi har hundra mil älv och många olika fiskerättsägare/kortområden så det ser säkert olika ut på olika områden, men du menar att dina kontakter har koll över alla dessa områden. Så på dessa personers uppgifter (som säkert inte ljuger) kan du dra slutsatsen att i Norrbotten så kör man med bottenmete utterbräda osv osv. Och sedan är ju ökända Matkakoski representativt för hela norrbotten?? Och på tal om Knapsu, du har kanske missat att det varit en pride parad i Pajala, fantastiskt vad världen förändras, Kanske är dags för dig att följa med? PS: jag kan också finska.

Vi kanske ska fortsätta denna diskussion på annat sätt?

Hannu Rimpisalo heter jag och nås på facebook eller mobil om du söker på eniro.

Alternativt att du presenterar dig här på Edgeforum.

Om inget passar så avslutar jag debatten med en anonym person.

Tycker det är tråkigt när man sitter bakom ett anonymt alias och slänger ur sig vad som helst.

Redigerad med Hannu
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer med några små kommentarer här. Det är nog inget tvivel att laxfisket drar mer folk upp till tornedalen nu än tidigare, men det är kanske inte så konstigt. Jag kommer ihåg tiden för 15-20 år sedan då det inte var en enda lax att uppdriva i älvarna. Laxuppgången är mycket större nu än tidigare, och det ska vi alla vara glad över.

 

De sista få åren har det dock varit lite kaosartat på sina håll: många som skaffat sig båt och trollar med två spön mitt i strömfåran 20-30 meter från flugfiskare som står på strandbanken. Då känns det ju som att det krävs någon form av reglering, helst som på sina håll i Norge: allt annat än flugfiske med enkelkrok är förbjudet. Men jag räknar med att det bara är flugfiskare som jag själv, som helst fiskar med enkelkrok, som är intresserad av en sån reglering.

 

Vi måste stå ut med att andra också vill fiska, det händer ju att vi också besöker andra älvar än där vi har vuxit upp och då förväntar vi ju att vi är välkomna. Men att det finns et ekonomiskt potensial att arrendera fina sträckor och reservera dem för flugfiskare tror jag absolut. Ställer ju själv gärna upp med att betala 6-700,- för att fiska i finnmarksälvarna med vetskapen att det är begränsat hur många andra fiskare som är där samtidigt. Har aldrig hänt att en båt med flera spön kör upp och ner innanför kasthåll heller...

 

Men i det stora hela är jag glad att intresset är stort och ökande, annars riskerar vi att förlora älvarna till nån vattenkraftutbyggare eller gruvprojekt som kan lova kosing till både sig själv och staten (eller utveckling, som det så fint heter). Men lite bekymrad är jag att fina sträckor blir konfiskerade från ortsbefolkningen (alltså från folk som mig själv) och gett bort till någon som kan tjäna sig en hacka. Är ju så norra sverige har styrts på sistone med tanke på naturressurser.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Agreed! Läste inte hela tråden innan jag skrev ett svar. Det är ju milt sagt provocerande att fina sträckor tas från allmänheten och ges bort till privata aktörer. Privatisering på sitt absolut värsta. Dessvärre ser vi ju den utvecklingen när det kommer till gruvor: lokalbefolkningen har ingenting att säga till om, medan biznizzmännen kan vifta med dokumentmappen och hävda äganderätt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Vi kan ha ett sju-jäkla bra fiske utan att det behöver kosta skjortan. Vi begränsar uttaget,..enkelt".

 

Nu är det säkert bara jag som är korkad, och jag är absolut inte nån förespråkare till att slå ihjäl en massa fisk, men snälla Ismo kan du inte förklara för mig hur fisket blir billigare om man begränsar uttaget?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fisket blir i varje fall bättre av att begränsa uttaget.

 

Problemet är kanske att det är svårt för de styrande att se värdet som älvarna har eftersom det är svårt att räkna ut ett rent ekonomiskt värde, alltså någon form av omsättning. För oss som fiskar på sommaren och handlar prylar, väger klumpar och binder flugor på vintern är ju värdet av orörda älvar lätt att förstå, men det argumentet väger lätt när olika hänsyn ska viktas i maktens korridorer. Kan ge mig fan på att om det dyker upp en stenrik affärsman och vill köpa upp fiskerätt i älvarna och kan hävda ekonomisk utveckling får till en god affär. Dåligt för oss fiskare, däremot.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är det är förjävligt när lokalbefolkningen sidsteppas, precis som fjälljakten.

Utlänningar fyller upp kvoteringar så inte svenskar får möjlighet att jaga.

 

sidfråga:

Har för mig att efter andra världskriget var det bra uppgångar med lax då fisket i havet hade stått still under krigsåren.

Någon som har mer information?

Redigerad med Matkamies
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Agreed! Läste inte hela tråden innan jag skrev ett svar. Det är ju milt sagt provocerande att fina sträckor tas från allmänheten och ges bort till privata aktörer. Privatisering på sitt absolut värsta. Dessvärre ser vi ju den utvecklingen när det kommer till gruvor: lokalbefolkningen har ingenting att säga till om, medan biznizzmännen kan vifta med dokumentmappen och hävda äganderätt.

 

Ägdes Kangos innan av allmänheten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hallöj alla!
Inte så ofta jag logga in här, men fick höra att det kanske var dags att göra så.
Ska försöka att svara på era frågor och funderingar.
1) Det som finns på våran nya sida camponka.com är primärt tänkt till den internationella marknaden.
Därför ser priserna ut som de gör, och då ingår det en hel del service mm.
2) Att det enligt vissa inte finns fisk i juni och att fiske ska vara halv ljummet mestadels av säsongen, låter jag er stå för. Våra gäster och de lokala fångar en del fin fisk under hela säsongen.
3)Alla har möjlighet att fiska Onka, eller vid Camp Onka som vi nu kallar det. Vi kaller det Camp Onka därför vi har byggt en variant av en safari camp. Det fiske kan då bokas av vem som helst för 750 per person och dygn och då ingår det fiskekort till onka(Max. 6 personer per dygn), Bedplats i campen, inkl. Sovsäck, all köksutrustning, båt så man enkelt kan byta sida samt en campvärd på plats som kan hjälpa till om det skulle dyka upp några funderingar eller om man är i behov av guidning.
4) Lokalbefolkningen betalar 250 per person och dygn, därför att de har ett boende i kommunen och kan köra hem och sova när det blir dags för det.
(Och jo Ismo, det gäller även dig om du fortfarande är stugägare i Lovikka!)
5)Vill man fiska zon2 kostar det 150 per person och dygn. För alla!
Dock kan de som är skrivna i Pajala kommun eller äger en tomt i Kommunen köpa ett års kort till 500,-
6) Vi tillåter enbart båtfiske av personer som bor eller har stuga efter Lainioälven, eller om de har gäster som använder deras båtar. Inga båtar får tas in.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu, Ismo, vi gamlingar får nog göra som Munken själv och hans kamrater. :wacko: Fiska på billiga kortvatten i Laino och Torne. De bilder på storlaxar som nu läggs ut är tagna på sådana sträckor inte i Kengis. :ph34r: Det blev därför ingen Onka för mig när jag upptäckte det och ingen lax fanns det där heller. :angry:

//age

Vilka lax pratar du om Age? om du berätta vilka du pratar om då ska jag berätta vart de är fångat.

Om du menar Kristian Stridsmans 128 cm. på 19,8kg. Så är den tagit i Kengis, juni i år. närmare bestämt zon 2.

Av de bilder som jag har lagt ut med namngett plats, stämmer platsen!  

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här ser vi så de negativa effekterna av internet och div. forums.
Skulle folk nu ta sig tid, att ringa eller maila kunna man få svar på sina frågor, men istället hänger man ut folk, verksamheter mm. utan eftertanke(Prata i ren allmänhet nu)
I allt det här glömmer vi(för istället att beklaga oss) att det i slutändan handlar om att fiske ska vara till för alla, även de yngre och att vi har ett ansvar att göra vad vi kan på individuell nivå, för att se till att vi får en långsiktig laxförvaltning.
Visst vi försöker att till viss del livnära oss på fisket häruppe, men av de 9,5 km. älv vi arrenderar är Camp Onka dock enbart ca. 600 meter lång(600 meter på båda sidorna), dvs. att det mycket billiga fiske på zon2 fortsätter utan att kosta "skjortan".
Sen kan jag ärligt tycka att 750 per dygn för fisket i Onka plus boendet är jätte billigt!
Vad kostar en hyggligt laxfiske plus boende alla andra ställen?
Kan tillägga att vi är det första fiskeområdet häruppe som har gratis fiske för barn och ungdomar under 18, många andra kör gratis under 18 med målsman.
Och i Onkas exklusiva paket för de som vill ha mera service har vi halva priset för alla under 18.
Sen har vi hårdare reglar än något fvo i hela systemet.
max en lax per dygn, max. 3 per säsong och all honfisk ska släppas tillbaka i augusti.
Lars Munk 0708839323

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här ser vi så de negativa effekterna av internet och div. forums.

Skulle folk nu ta sig tid, att ringa eller maila kunna man få svar på sina frågor, men istället hänger man ut folk, verksamheter mm. utan eftertanke(Prata i ren allmänhet nu)

I allt det här glömmer vi(för istället att beklaga oss) att det i slutändan handlar om att fiske ska vara till för alla, även de yngre och att vi har ett ansvar att göra vad vi kan på individuell nivå, för att se till att vi får en långsiktig laxförvaltning.

Visst vi försöker att till viss del livnära oss på fisket häruppe, men av de 9,5 km. älv vi arrenderar är Camp Onka dock enbart ca. 600 meter lång(600 meter på båda sidorna), dvs. att det mycket billiga fiske på zon2 fortsätter utan att kosta "skjortan".

Sen kan jag ärligt tycka att 750 per dygn för fisket i Onka plus boendet är jätte billigt!

Vad kostar en hyggligt laxfiske plus boende alla andra ställen?

Kan tillägga att vi är det första fiskeområdet häruppe som har gratis fiske för barn och ungdomar under 18, många andra kör gratis under 18 med målsman.

Och i Onkas exklusiva paket för de som vill ha mera service har vi halva priset för alla under 18.

Sen har vi hårdare reglar än något fvo i hela systemet.

max en lax per dygn, max. 3 per säsong och all honfisk ska släppas tillbaka i augusti.

Lars Munk 0708839323

 

Folk orkar inte lägga 1 min och ta reda på fakta. Mycket enklare att spy galla än att ta reda på hur det ligger till tyvärr. Fortsätt som ni alltid gjort och det kommer går bra. Ni har ett underbart ställe som är grymt. Tänker ofta på de 3 dagarna vi var där :wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jadu, Lars... det är lite jobbigt att behöva gå i debatt med dig unge man eftersom jag så högaktat och gillar dig i grunden och det du gör! Men du har "the upper hand" och avgör om jag får fiska på dina sträckor! 

Det fanns tider tidigare när jag drog ditt +10 pers till Kengis/Onka när du inte hade så mkt besökare!

 

Ang. laxarna är datum/platser ändrat i efterskott precis som att fiskar på Onkas sida är tagna i Kangos m fl ställen. Även lax på Jockfalls sida är tagen i Kengis!

Personer jag träffade bekräftade att en av de laxar du lagt ut var tagna på norrsidan av Kengis under ett tidningsreportage/ alt med en känd fiskeprofil samtidigt som vi, fyra fiskare undrade var vår värd höll hus.

 

När jag kommer ner till zon 2 på lördagen får jag veta av en engelskspråkig finsk guide att vi inte kan fiska där trots att vi bokat. Mellan 8-15 st var dom, så jag vände om till stugan. Om det är du eller Lisa på Vildmarksmecka som dubbelbokat är för mig om mina fiskekamrater egalt. Du har ansvaret!

 

Att du låter Lisa på Vildmarksmecka sköta din och Eva-Lenas privata E-post är inte korrekt! Jag har flera gånger trott att det är dig jag byter E-post med men det har varit Lisa!  

 

Ang. Onka så var jag där innan du kom till Pajala och har haft med mig flera fiskare som fått sin första lax på fluga i livet där men aldrig i mitten på juni!

Jag hade Hemskt gärna velat se hur du ställt i ordning campen i Lipstononka och önskar all lycka till med den men enl. min ringa(och andras) erfarenhet håller den inte nystigen lax innan det tas lax i Kangos men sen går det fort!

 

Slutligen, jag vill fortfarande vara din vån men förtjänas att bli mött med respekt när jag dyker upp och har medfiskande med mig.

 

MVH //age 

Redigerad med age
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bor och är uppväxt i Norrbotten.

Jag hör ju hur personer från ett specifikt område pratar när det gäller fiske.

Flugfiske anses som lite knapsu och vad man hör är mask, bottenmete, utterbräda osv osv.

Skulle dessa personer ljuga så skulle jag bli förvånad.

Ps. Detta pratar dom på tornedalsfinska för att inte andra ska lägga sig i.....tyvärr, för deras del, så kan jag finska.

Ta bara en titt hur fisket bedrivs i Matkakoski....man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå syftet med det fisket.

Att få så mycket lax som möjligt!

Men självklart, ingen regel utan undantag. Jag träffar ofta seriösa fiskare som har ett etiskt tänk i sitt sätt att fiska och sin vistelse i naturen. Här i Norrbotten.

 

 

Måste tyvärr instämma med dig Hannu, nu ligger inte laxfiske längre mig varmt om hjärtat men har ytterst goda kontakter vid några av våra laxälvar där det inte (i många fall) existerar något ekologiskt tänkande över huvud taget. 

Har även spenderat några år i Kiruna(jobb) och där sitter öring/röding fisket för frysfylling många gånger djupt rotat, vilket är skrämmande 2015.

Redigerad med Svanberg
  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite skrämmande att det slaktas så mycket lax i älvarna,fattar inte varför räcker vell med en lax per år och person.Sen tycker jag att camper samt fiskevårdsföreningar

som tillhandahåller frysar vid laxälvar måste tänka till lite extra,dom ser ju själva till att det tas upp lax i mängder i onödan.Inga frysar vid älvarna så är det inte lita lätt att spara fisk.Jag hoppas att vi är sportfiskare inte fyllafrysen fiskare.Blir det inte bättre på den punkten så kommer laxen att ta slut.

Fattar inte att en del bara tänker för stunden.Vi fiskar faktist på lekfisk som ska produsera nya smolt.Ibland undrar jag om vissa tänker allt som simmar som mat.

Prova gärna att återsätta lax eller annan fisk det är en skön känsla när dom simmar tillbaks.

Tomas

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...