Jump to content

Sista säsongen i Onka?

Recommended Posts

Visst kommer ni låta lokalbefolkningen köpa fiskekort när ni inte lyckats fylla fiskeplatserna med era guidade turister. (Förmodligen kommer det vara stor möjligheter att få köpa fiskekort vid högvatten när Onka är ofiskbart och ni är på annat håll(Kengisforsen t.e.x) med era turister. Om ni har tänkt leva på det här så måste ni ju givetvis prioritera dom som betalar mer än bara ett fiskekort. Sedan tror jag inte så många lokala är intresserade att fiska i Onka för att förbättra "eran" fångststatistik.. då har man ju ändå mindre möjligheter att få köpa kort nästa säsong.

• 5 years later...
  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej igen. Ska försöka att svara så gott jag kan på dina åsikter och funderingar Age.   Jadu, Lars... det är lite jobbigt att behöva gå i debatt med dig unge man eftersom jag så högaktat och gillar d

Här ser vi så de negativa effekterna av internet och div. forums. Skulle folk nu ta sig tid, att ringa eller maila kunna man få svar på sina frågor, men istället hänger man ut folk, verksamheter mm. u

Vi kanske ska fortsätta denna diskussion på annat sätt? Hannu Rimpisalo heter jag och nås på facebook eller mobil om du söker på eniro. Alternativt att du presenterar dig här på Edgeforum. Om inget

Posted Images

Det är några år sedan jag startade den här tråden och nu när man kan se resultatet av privatiseringen av statens gamla vatten så tänkte jag kolla hur många här på edge som bokat fiske på Munkens stäcka i Onka. 18 papp för ett 6 dagars fiske, är det för magstarkt eller finns det potentiella kunder här på edge. Dom lokala fiskarna har nog dragit sig ur sedan länge. Byn Kangos som ligger närmast får nog vara glad om någon av Munkens kunder stannar och provianterar i den lokala affären på vägen upp till Onka. Surfa in på http://www.camponka.com och boka om det är intressant.

Det munken gör väcker säkert upp känslor i Tornedalen. "-Hit ska ingen komma och ändra på allt och börja införa flugfiskesträckor, släppa tillbaka MAT, förbjuda det ena och det andra". Personligen tycker jag att han gör det som måste göras och säkerligen uppmärksammas mer om några år när folk inser att tillgång på lax inte är för evigt. Detta gynnar oss allihopa och givetvis munken som är lite före sin tid och även tjänar en hacka på det. Någon måste ta steget och slå bort roffarmentaliteten ur oss norrbottningar!

• Like 2

Det är några år sedan jag startade den här tråden och nu när man kan se resultatet av privatiseringen av statens gamla vatten så tänkte jag kolla hur många här på edge som bokat fiske på Munkens stäcka i Onka. 18 papp för ett 6 dagars fiske, är det för magstarkt eller finns det potentiella kunder här på edge. Dom lokala fiskarna har nog dragit sig ur sedan länge. Byn Kangos som ligger närmast får nog vara glad om någon av Munkens kunder stannar och provianterar i den lokala affären på vägen upp till Onka. Surfa in på http://www.camponka.com och boka om det är intressant.

Tar karln 18000:- papp per person å 6st dagar??? :blink::wacko:   Det är andra summor än när jag fiskade där INNAN..han tog vid :lol:

Gillar inte aktörer när dom klampar in & SNOR!!..rakt av dom absolut bästa sträckorna i en älv..å säljer sen för hutlösa priser.

Precis det en trodde skulle hända har hänt. Vilket skämt!

Dom kan ju ta en skitsträcka...istället, & göra den bra ..sen sälja. Men det kan dom inte,dom kommer till dukat bord.

Hoppas all Lax får svamp. :P

Edited by Ismo

Det munken gör väcker säkert upp känslor i Tornedalen. "-Hit ska ingen komma och ändra på allt och börja införa flugfiskesträckor, släppa tillbaka MAT, förbjuda det ena och det andra". Personligen tycker jag att han gör det som måste göras och säkerligen uppmärksammas mer om några år när folk inser att tillgång på lax inte är för evigt. Detta gynnar oss allihopa och givetvis munken som är lite före sin tid och även tjänar en hacka på det. Någon måste ta steget och slå bort roffarmentaliteten ur oss norrbottningar!

Det är nog betydligt bättre än vad du och andra tror. Grym potential i den älven!

Det var ett saftigt pris! Liknar ju dom dyra valden i Norge..

Är det verkligen så bra laxfiske där så det är värt priset?

Det var ett saftigt pris! Liknar ju dom dyra valden i Norge..

Är det verkligen så bra laxfiske där så det är värt priset?

Tjaa!..personligen så svarar jag NEJ!..men med dagens uppstigningar av Lax...så betydligt bättre än när jag var där. Juni-fisket DÅ!..var värdelöst!..inte ens värt 50.-/dygnet...men Juli var bra..tror jag tog 5-6st Lax som bäst under 1 dygns fiske.

Augusti så fiskar du på svart-larre..då börjar dom hugga på allt..fr. mitten av Augusti!..så är honorna oftast redan sprängfyllda med rom...så fiska på dom är egentligen skam.

Men priserna!! :lol: :lol: ...ja ja..värna om Laxen..jovisst..antingen så stiger dom!..lr. inte.

Du har otroligt mycket fördomar om folket i Tornedalen och Norrbotten, Varför skulle det finnas mer "roffarmentalitet" i Norrbotten än i andra delar av Sverige, har du några fakta som får dig att dra den slutsatsen? Den enda utpräglade roffarmentaliteten jag stött på dom senaste åren är hos turistande finnar som försöker få fiskeresan all löna sig. Kan du förklara för en som har stugan nära Onka på vilket sätt han gynnas av att fiskekortet har stigit från 150 kr/dygn till 18000 kr/vecka?

..det gynnar hans börs! :lol:...

Nämen..det priset ser jag som ett skämt faktiskt..

Den tiden jag fiskade där...så var södra sidan vid lågt vattenst. urusel att fiska på...speciellt som landfiskare...strömmen försvannt ifrån en...den sidan tappade rakt av ett skönt fiske.

Norra tappade sitt fiske fr. land om det vart för högt vattenst. istället(lång-grunt område)..endast fiske nedan klipphällen vart fiskbart.

Nåväl!..tids nog blir allt fiske bra..bara vi människor dör bort.

Jadu, Ismo, vi gamlingar får nog göra som Munken själv och hans kamrater. :wacko: Fiska på billiga kortvatten i Laino och Torne. De bilder på storlaxar som nu läggs ut är tagna på sådana sträckor inte i Kengis. :ph34r: Det blev därför ingen Onka för mig när jag upptäckte det och ingen lax fanns det där heller. :angry:

//age

Jag kommer troligtvis inte fiska i onka på väldigt länge. Det är lite trist... Samtidigt är det bra att de börjar kosta lite att fiska i Sverige.

18 000kr för att bo/fiska i onka kan jag tycka är aningen dyrt men samtidigt inte.

Du har otroligt mycket fördomar om folket i Tornedalen och Norrbotten, Varför skulle det finnas mer "roffarmentalitet" i Norrbotten än i andra delar av Sverige, har du några fakta som får dig att dra den slutsatsen? Den enda utpräglade roffarmentaliteten jag stött på dom senaste åren är hos turistande finnar som försöker få fiskeresan all löna sig. Kan du förklara för en som har stugan nära Onka på vilket sätt han gynnas av att fiskekortet har stigit från 150 kr/dygn till 18000 kr/vecka?

Jag bor och är uppväxt i Norrbotten.

Jag hör ju hur personer från ett specifikt område pratar när det gäller fiske.

Flugfiske anses som lite knapsu och vad man hör är mask, bottenmete, utterbräda osv osv.

Skulle dessa personer ljuga så skulle jag bli förvånad.

Ps. Detta pratar dom på tornedalsfinska för att inte andra ska lägga sig i.....tyvärr, för deras del, så kan jag finska.

Ta bara en titt hur fisket bedrivs i Matkakoski....man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå syftet med det fisket.

Att få så mycket lax som möjligt!

Men självklart, ingen regel utan undantag. Jag träffar ofta seriösa fiskare som har ett etiskt tänk i sitt sätt att fiska och sin vistelse i naturen. Här i Norrbotten.

Edited by Hannu
  • Like 1

Ja age! ..vi får göra så. Fördelen med dagens Laxtillgång..är att fler platser blir bra! ..en behöver inte besöka typ Munkens "vatten" & betala skjortan av sig, men lite tråkigt när jag gillade Onka..norra sidan väldigt lätt att vada på..lite Norge stuk över det fisket.

Men kan nån spränga trappan i Jock(kalixälv) förresten?.. :P

• Like 1

Jadu, Ismo, vi kanske skulle söka "jobb" hos Munken som guider på Onka ;) Vi vet ju hur man fiskar båda sidorna vid olika vattenstånd... -_- Själv har jag en 15+ från södra på lågt vatten i juli  :o

//age

post-5526-0-93602600-1434801100_thumb.jp

Edited by age

:lol:...ja det där var när du var ung & grön...nu är du bara & ...  :ph34r:  ..var det Juni?...så var det en bedrift.

Men age!..södra är enl. mig tragisk att fiska på vid lågt vattenstånd,..som jag skrev tidigare..det sköna fisket försvinner.

Edited by Ismo

Jag ska försöka att svara på era frågor och funderingar.

Vi är fyra personer som kommer att jobba med Onkka och Sveaskogs sträcka 2. Johan Väisänen, Daniel Nyberg, Kristian Stridsman och jag. Dvs. Rivers of Lapland (www.riversoflapland.com)

Anledningen till att vi har sökt ärende är att vi gärna vill kunna erbjuda exklusivt fiske i en större del av älven. Sträckan är 11 km. lång och börja drygt en km uppströms från Onkka.

Hela sträckan kommer att vara kvoterat och indelat i fyra olika zoner. Då kan man hyra den zonen man helst vill fiska. Priserna kommer att varierar lite, men för lokal befolkning (Pajala kommun) kostar ett dygnskort det samma som tidigare, dvs. 150 sek. För turister kommer vi att höja priset till 250-300 sek. dygnet. Varje zone kommer att bli kring 2,5 km. lång, det betyder att man får lite mera vatten att fiska på än tidigare(Onkka's kvoterade sträcka är idag bara 400 meter). Där finns inga krav på att man måste ha guide eller hyra boende. Vi kommer inte att bygga någon stugby, men vi kommer att förbättre dagens vindskydd, med ordentliga träkåtor och grillplatser.

Ni som är lokala är vi självklart jätte mån om att bibehålla en bra kontakt med, eftersom NI generar högre fångstsiffror vilket i sin tur gör sträckan attraktiv. Utan lokalbefolkningen tror jag inte vi kan åstakomma samma resultat. Vi vill jätte gärna ha era synpunkter, och se nu till att höra av er för nu har ni chancen att påverka hur det ska bli från och med 2010.

info@riversoflapland.com

Hoppas detta gav lite svar på era frågor.

Vill någon har svar på annat får den personen gärna kontakta mig privat på larsmunk@hotmail.com

Ha det gött och välkommen!

Lars Munk

Rivers of Lapland

..så priserna skulle variera LITE!? .. :blink::mellow::P:D:lol:

Jag bor och är uppväxt i Norrbotten.

Jag hör ju hur personer från ett specifikt område pratar när det gäller fiske.

Flugfiske anses som lite knapsu och vad man hör är mask, bottenmete, utterbräda osv osv.

Skulle dessa personer ljuga så skulle jag bli förvånad.

Ps. Detta pratar dom på tornedalsfinska för att inte andra ska lägga sig i.....tyvärr, för deras del, så kan jag finska.

Ta bara en titt hur fisket bedrivs i Matkakoski....man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå syftet med det fisket.

Att få så mycket lax som möjligt!

Men självklart, ingen regel utan undantag. Jag träffar ofta seriösa fiskare som har ett etiskt tänk i sitt sätt att fiska och sin vistelse i naturen. Här i Norrbotten.

Du verkar ha lite märkliga kontakter i Tornedalen, jag förmodar att dom tillhör en äldre generation, medelåldern i många byar är ju 70+. Vi har hundra mil älv och många olika fiskerättsägare/kortområden så det ser säkert olika ut på olika områden, men du menar att dina kontakter har koll över alla dessa områden. Så på dessa personers uppgifter (som säkert inte ljuger) kan du dra slutsatsen att i Norrbotten så kör man med bottenmete utterbräda osv osv. Och sedan är ju ökända Matkakoski representativt för hela norrbotten?? Och på tal om Knapsu, du har kanske missat att det varit en pride parad i Pajala, fantastiskt vad världen förändras, Kanske är dags för dig att följa med? PS: jag kan också finska.

Du verkar ha lite märkliga kontakter i Tornedalen, jag förmodar att dom tillhör en äldre generation, medelåldern i många byar är ju 70+. Vi har hundra mil älv och många olika fiskerättsägare/kortområden så det ser säkert olika ut på olika områden, men du menar att dina kontakter har koll över alla dessa områden. Så på dessa personers uppgifter (som säkert inte ljuger) kan du dra slutsatsen att i Norrbotten så kör man med bottenmete utterbräda osv osv. Och sedan är ju ökända Matkakoski representativt för hela norrbotten?? Och på tal om Knapsu, du har kanske missat att det varit en pride parad i Pajala, fantastiskt vad världen förändras, Kanske är dags för dig att följa med? PS: jag kan också finska.

Vi kanske ska fortsätta denna diskussion på annat sätt?

Hannu Rimpisalo heter jag och nås på facebook eller mobil om du söker på eniro.

Alternativt att du presenterar dig här på Edgeforum.

Om inget passar så avslutar jag debatten med en anonym person.

Tycker det är tråkigt när man sitter bakom ett anonymt alias och slänger ur sig vad som helst.

Edited by Hannu
  • Like 3

Kommer med några små kommentarer här. Det är nog inget tvivel att laxfisket drar mer folk upp till tornedalen nu än tidigare, men det är kanske inte så konstigt. Jag kommer ihåg tiden för 15-20 år sedan då det inte var en enda lax att uppdriva i älvarna. Laxuppgången är mycket större nu än tidigare, och det ska vi alla vara glad över.

De sista få åren har det dock varit lite kaosartat på sina håll: många som skaffat sig båt och trollar med två spön mitt i strömfåran 20-30 meter från flugfiskare som står på strandbanken. Då känns det ju som att det krävs någon form av reglering, helst som på sina håll i Norge: allt annat än flugfiske med enkelkrok är förbjudet. Men jag räknar med att det bara är flugfiskare som jag själv, som helst fiskar med enkelkrok, som är intresserad av en sån reglering.

Vi måste stå ut med att andra också vill fiska, det händer ju att vi också besöker andra älvar än där vi har vuxit upp och då förväntar vi ju att vi är välkomna. Men att det finns et ekonomiskt potensial att arrendera fina sträckor och reservera dem för flugfiskare tror jag absolut. Ställer ju själv gärna upp med att betala 6-700,- för att fiska i finnmarksälvarna med vetskapen att det är begränsat hur många andra fiskare som är där samtidigt. Har aldrig hänt att en båt med flera spön kör upp och ner innanför kasthåll heller...

Men i det stora hela är jag glad att intresset är stort och ökande, annars riskerar vi att förlora älvarna till nån vattenkraftutbyggare eller gruvprojekt som kan lova kosing till både sig själv och staten (eller utveckling, som det så fint heter). Men lite bekymrad är jag att fina sträckor blir konfiskerade från ortsbefolkningen (alltså från folk som mig själv) och gett bort till någon som kan tjäna sig en hacka. Är ju så norra sverige har styrts på sistone med tanke på naturressurser.

• Like 2

Hur många här på Edge!..har råd att punga ut 18000-20000 rakt av..för 6 dagars fiske?...kanske om dom sparar i ettpar år..nått enstaka år inom en 10-15 år period..speciellt dom som har familj.

Att nu själva fisket skall kosta..har jag aldrig förstått.

Om nu en vill bo bekvämt..få mat serverat 4ggr/dag..då förstår jag, men inte annars.

Allt fiske blir bättre..om vi har noll kill!(om det nu är att eftersträva)...Fiskestoppet/begränsningarna i älvmynningar + hav har gett detta resultat!..INGET annat...+ all tjuvplantering av smolt engång i tiden.

Vi kan ha ett sju-jäkla bra fiske utan att det behöver kosta skjortan. Vi begränsar uttaget,..enkelt.

Den som vill tjäna en hacka på det..får erbjuda sina tjänster vid sidan om.., INTE!..ta över sträckor.

Agreed! Läste inte hela tråden innan jag skrev ett svar. Det är ju milt sagt provocerande att fina sträckor tas från allmänheten och ges bort till privata aktörer. Privatisering på sitt absolut värsta. Dessvärre ser vi ju den utvecklingen när det kommer till gruvor: lokalbefolkningen har ingenting att säga till om, medan biznizzmännen kan vifta med dokumentmappen och hävda äganderätt.

• Like 1

"Vi kan ha ett sju-jäkla bra fiske utan att det behöver kosta skjortan. Vi begränsar uttaget,..enkelt".

Nu är det säkert bara jag som är korkad, och jag är absolut inte nån förespråkare till att slå ihjäl en massa fisk, men snälla Ismo kan du inte förklara för mig hur fisket blir billigare om man begränsar uttaget?

"Vi kan ha ett sju-jäkla bra fiske utan att det behöver kosta skjortan. Vi begränsar uttaget,..enkelt".

Nu är det säkert bara jag som är korkad, och jag är absolut inte nån förespråkare till att slå ihjäl en massa fisk, men snälla Ismo kan du inte förklara för mig hur fisket blir billigare om man begränsar uttaget?

Billigare!..eftersom det alltid! ..kommer vara ett bra fiske!...överallt. pga bra med fisk.(uttaget),Inte bara i enstaka vatten här & där...som det nu är.

Ju fler vatten som är bra..dessto mindre blir fisketrycket...då borde det RIMLIGTVIS!..bli billigare...beroende på vem som håller i tråden..naturligtvis.

Sunray..allt handlar väl om tillgången på fisk...du vill inte fiska i en älv med endast 1st Lax i...bra sträckor lockar folk..ju fler sträckor som ger bra fiske..så borde det ge prisdumpningar..lr?

BRA fiske kostar som det nu är...inte alla vatten som har det

Fisket blir i varje fall bättre av att begränsa uttaget.

Problemet är kanske att det är svårt för de styrande att se värdet som älvarna har eftersom det är svårt att räkna ut ett rent ekonomiskt värde, alltså någon form av omsättning. För oss som fiskar på sommaren och handlar prylar, väger klumpar och binder flugor på vintern är ju värdet av orörda älvar lätt att förstå, men det argumentet väger lätt när olika hänsyn ska viktas i maktens korridorer. Kan ge mig fan på att om det dyker upp en stenrik affärsman och vill köpa upp fiskerätt i älvarna och kan hävda ekonomisk utveckling får till en god affär. Dåligt för oss fiskare, däremot.