Jump to content

Sista säsongen i Onka?

Recommended Posts

Den som påstår att en lax per säsong räcker får antingen väldigt stora laxar eller äter väldigt lite lax. Att ta upp några fina matfiskar per säsong är en vital del i åtminstone mitt laxfiske. Därmed inte sagt att man ska klubba allt som kommer i ens väg.

Väl genomtänkta kvoter, regler och rekommendationer löser problemet i de allra flesta fall. Har svårt att tro att laxen i en älv som Torne skulle kunna fiskas ut med spö.

I fjol steg det upp 101387 laxar i Torneälven. 10600 kortfiskare fångade ca18000 laxar och 2500 släpptes tillbaka C&R. I år verkard det bli mindre med lax kanske 75% mot i fjol? I år steg som mest drygt 3300 laxar per dag. Trots högvatten stiger det "bara" 1000 laxar per dag nu, kan det vara havsfisket som startat som minskar uppgången??
  • Replies 125
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej igen. Ska försöka att svara så gott jag kan på dina åsikter och funderingar Age.   Jadu, Lars... det är lite jobbigt att behöva gå i debatt med dig unge man eftersom jag så högaktat och gillar d

Här ser vi så de negativa effekterna av internet och div. forums. Skulle folk nu ta sig tid, att ringa eller maila kunna man få svar på sina frågor, men istället hänger man ut folk, verksamheter mm. u

Vi kanske ska fortsätta denna diskussion på annat sätt? Hannu Rimpisalo heter jag och nås på facebook eller mobil om du söker på eniro. Alternativt att du presenterar dig här på Edgeforum. Om inget

Posted Images

Hej igen.
Ska försöka att svara så gott jag kan på dina åsikter och funderingar Age.

Jadu, Lars... det är lite jobbigt att behöva gå i debatt med dig unge man eftersom jag så högaktat och gillar dig i grunden och det du gör! Men du har "the upper hand" och avgör om jag får fiska på dina sträckor! 

Det fanns tider tidigare när jag drog ditt +10 pers till Kengis/Onka när du inte hade så mkt besökare!

Vi är självklart tacksamma för alla som har besökt oss genom åren, och från början hade vi inte så många besökare, mestadels beroende på att fisket vara relativt nytt för de flesta men även de ojämna laxuppgångarna spelade sin roll. Sen förmodar jag ändå att du (Age) kom hit för att fiska och fånga fisk, inte för att öka våran omsättning?

Ang. laxarna är datum/platser ändrat i efterskott precis som att fiskar på Onkas sida är tagna i Kangos m fl ställen. Även lax på Jockfalls sida är tagen i Kengis!

Personer jag träffade bekräftade att en av de laxar du lagt ut var tagna på norrsidan av Kengis under ett tidningsreportage/ alt med en känd fiskeprofil samtidigt som vi, fyra fiskare undrade var vår värd höll hus.

Inga datum är ändrat, de enda datum som finns ute är det datumet då vi har publicerat bilderna med tillhörande texter på hemsidan, FB etc.
Att vi även lägger ut bilder från Kangos vattnet är inget konstigt med tanke på att vi även guider där, samt hyr ut boende till laxfiskare efter Kangos fvo's sträcka samt i Kangos by hos lokala entreprenörer.
Angående Jockfall, vad Jockfall lägger ut för bilder får du ta med dem, det är inget vi har att göra med.
Den jag fick på 110cm som du hänvisar till, är som du säger fångat på Kengis Norra. Här igen är det heller inte så konstigt eftersom vi även säljer fisket på denna sidan om älven. Det är ett annat kort, men fortfarande en del av Kengis Bruk's vatten, och de som väljer att bo och fiska på Kengis södra kan alltid köpa kortet på Kengis Norra i fall man även vill fiska där, vilket en del gör. Att det sen var med en journalist mm. stämmer inte. De var med vid ett annat tillfälle, så de som bekräftade detta hade alltså fel.
Värden var i Kengis, Guiden Grim. Just när ni ankom var han upptagen med en guidning, men ni fick träffas på honom senare vad jag förstod.
Många tror att jag hela tiden är på plats, men så är inte fallet. Jag har en heltidstjänst att sköta, samt vårat företag och en barnfamilj, jag tittar ner så gott jag hinner och tyvärr kommer inte alla som fiskar hos oss att se till mig, och det är just därför vi har anställt en guide i Kengis och en i Onka.  

När jag kommer ner till zon 2 på lördagen får jag veta av en engelskspråkig finsk guide att vi inte kan fiska där trots att vi bokat. Mellan 8-15 st var dom, så jag vände om till stugan. Om det är du eller Lisa på Vildmarksmecka som dubbelbokat är för mig om mina fiskekamrater egalt. Du har ansvaret!

Här har det definitivt blivit något fel! Om det hänger på oss är jag den första att be om ursäkt! Vilket jag också gjorde när vi pratas vid per telefon, då du var inne i butike och Lisa ringde upp mig och vi pratade. Jag har pratat med Finska guiden Miska, och hans sida av historien ser lite annorlunda ut. Sen kan jo allting bero på språkbristning och då får vi tar åt oss det och se till att inget liknande händer. Faktum är dock att de inte var flera som fiskade än 6, vilket var det antalet som de hade bokat. Resten av gänget var 2 guider, 2 praktikanter och en kompis till en av gästerna. Så det är alltså ingen dubbelbokning, vi säljer 10 kort och vi hade då sålt alla tio.

Att du låter Lisa på Vildmarksmecka sköta din och Eva-Lenas privata E-post är inte korrekt! Jag har flera gånger trott att det är dig jag byter E-post med men det har varit Lisa!  

Helt ärligt tycker jag kanske inte att du har nån större rätt att påpeka vem som ska svara från min mail. Den har jag alltid använt som jobbmail och kommer att att göra så framöver. Så den kommer alltså att användas av Eva-Lena, Lisa och jag. Vill du prata med någon specifik tycker jag du ska ringa istället, eller påpeka i mailen vem du vill kommunicerar med.

Ang. Onka så var jag där innan du kom till Pajala (Här hänger jag inte riktigt med? Vad har det med någonting att göra?) och har haft med mig flera fiskare som fått sin första lax på fluga i livet där men aldrig i mitten på juni!

Jag hade Hemskt gärna velat se hur du ställt i ordning campen i Lipstononka och önskar all lycka till med den men enl. min ringa(och andras) erfarenhet håller den inte nystigen lax innan det tas lax i Kangos men sen går det fort!

Fiskade ni i mitten på juni då? Vi ha i princip alltid fått fisk från 12-16 juni varje år under de åren jag har fiskat där, nu pratar jag om Kangos, zon2 och Onka. Att det sen kan vara relativt långt mellan fisken utgår jag ifrån alla laxfiskare är ganska medveten om, kan jo jämföras med vilket junifiske som helst. Få men stora individer. Och vi rekommenderar inte gäster att komma innan den 15 juni eftersom det är så långt uppe i älven. Kan tillägga att det har landats 6 lax och tappat 8 mellan den 15 och 27 juni av våran gäster i Onka. från ca. 85 cm. till 105 cm. 

Slutligen, jag vill fortfarande vara din vån men förtjänas att bli mött med respekt när jag dyker upp och har medfiskande med mig.
Angående vänskap, då tycker jag kanske att man ska vara rak och ta sina eventuella klagomål och åsikter direkt med personen i fråga, istället för att posta det på sociala media och forums. 
Angående respekt, det går båda väga och även hos våran personal. Lisa kände sig ganska överkörd, när hon försökte att informerar dig om gällande regler för avbokning mm. Att slå näven i bordet och kräva pengarna retur (Vilket du jo fick) samt påpeka att du inte är vem som helst. Den funkar tyvärr inte här, om man vill uppnå ömsesidig respekt.

MVH //age 

Vill du diskuterar detta ytterliga får du ringa mig på 070-8839323
MVH.
Lars Munk

• Like 6

Har aldrig fiskat lax i Norrland så jag har dålig koll på det mesta ovan Stockholms ström .

Mina fisken i Skottland och Norge blir allt sämre så laxfiske i Sverige känns inte helt ointressant längre .

Är Onka ett av få bra flugfiskeställen i en annars kass flugälv (pga storleken) som blivit privat ?

Och folk som fiskat där förut för en billig penning är sura för att dom inte kommer till utan att betala 19000 för en vecka ?

Hittar ingen prisuppgift om kengis . Vad kostar en vecka där ?  Är det begränsat antal spön , eller är det möjligt att det är obegränsat med lokala i båt

ute på älven även om det är begränsat antal fiskekort ?

Hade svårt att hitta bra info på hemsidorna , lättare att boka en vecka i tex Dee.  Där ser du exakt vad du får på respektive  beat.

Pris , antal fiskare , fångststatistik, ev motfiske , är info man vill slippa leta efter ,

Är kengis onka dom enda vatten där det inte säljs obegränsat med kort ?

Om någon orkar svara på någon av frågorna vore det kul :)

Här kommer lite svar på dina frågor. Sen finns en del av dem längre bak i tråden också.

Har aldrig fiskat lax i Norrland så jag har dålig koll på det mesta ovan Stockholms ström .

Mina fisken i Skottland och Norge blir allt sämre så laxfiske i Sverige känns inte helt ointressant längre .

Är Onka ett av få bra flugfiskeställen i en annars kass flugälv (pga storleken) som blivit privat ? Lainioälven är över lag en jättefin älv för flugfiske, den är visserligen bred men relativt grund.

Och folk som fiskat där förut för en billig penning är sura för att dom inte kommer till utan att betala 19000 för en vecka ? Kolla längre upp/bak i tråden. Alla har dock möjlighet att komma in oberoende av tjockleken på plånboken. 

Hittar ingen prisuppgift om kengis . Vad kostar en vecka därPriser i Kengis: 250,-/spö/dygn. 4-bädds stuga 1500,-/dygn. ?  Är det begränsat antal spön Max 10 pers per dygn och enbart fiske från land. eller är det möjligt att det är obegränsat med lokala i båt

Hade svårt att hitta bra info på hemsidorna , lättare att boka en vecka i tex Dee.  Där ser du exakt vad du får på respektive  beat.

Pris , antal fiskare , fångststatistik, ev motfiske , är info man vill slippa leta efter ,

Är kengis onka dom enda vatten där det inte säljs obegränsat med kort ? Så vitt jag vet, så ja. I Torneälvssystemet alltså.

Ozzy. Om man vill fiska billig, hyra stugan I Udden camping och fiska I Kangos fvo område. Finns många bra ställe där.  Jag kan ge guidning fritt nån dag. Har bara tid vara, njuta och fiska 4-5 veckor.

Exakt, och så ser det ut i största delen av Tornedalen mm.

Och på Uddens camping bor du billigt och har tillgång till service byggnad, pool, mat och fisket just utanför.

Är Onka ett av få bra flugfiskeställen i en annars kass flugälv (pga storleken) som blivit privat ?

Och folk som fiskat där förut för en billig penning är sura för att dom inte kommer till utan att betala 19000 för en vecka ?

Hittar ingen prisuppgift om kengis . Vad kostar en vecka där ?  Är det begränsat antal spön , eller är det möjligt att det är obegränsat med lokala i båt

Är kengis onka dom enda vatten där det inte säljs obegränsat med kort ?

Jag fiskar i den STORA Torneälven nedanför sammanflödet med Muonioälven och det är väl 200-500 meter tvärs över? Mellan Kassa och Korva. Det finns gott om rätt bra fiskeplatser här också till bra pris. För mig som lokalbo får jag lösa säsongskort för Övertorneå kommunen för 560:-, turisten får betala det för en veckas fiske 140:-/dag. Förr om åren har jag varit i pricip ensam med flugspö efter stranden. Efter fjolårets rekorduppgång har det blivit betydligt fler bl.a nedanför Kattilakoski där fiskräknaren finns. Men jag är fortfarande ensam längs stränderna.

Onka har tydligen inte fiskat bra än!... :mellow:

..men vad skådar mitt norra öga! snart Juli månad...

Edited by Ismo

Tack för alla  svaren .  

Mycket generöst av dig tornedaali   :)

Lars Munk tack för svaren , men jag saknar fortfarande fångststatistiken .

Inte ens på CAMP ONKA hemsidan där exklusiva fiskepaket säljs hittar jag en sådan .

Det bör vara av största intresse av alla som funderar på att boka fiske . Vet du tex vad ett 5 års medel är på

en given vecka vet du vad du kan förvänta dig för fiske   :) 

Med vänlig hälsning Johan A

Tack för alla  svaren .  

Mycket generöst av dig tornedaali   :)

Lars Munk tack för svaren , men jag saknar fortfarande fångststatistiken .

Inte ens på CAMP ONKA hemsidan där exklusiva fiskepaket säljs hittar jag en sådan .

Det bör vara av största intresse av alla som funderar på att boka fiske . Vet du tex vad ett 5 års medel är på

en given vecka vet du vad du kan förvänta dig för fiske   :)

Med vänlig hälsning Johan A

Det borde Munken kunna ta reda på!.....ang. dagens statistik..så är allt barnet än. Så det kan han nog inte. + att det inte ger dig ett svar.

Jadu, Ismo, vi kanske skulle söka "jobb" hos Munken som guider på Onka ;) Vi vet ju hur man fiskar båda sidorna vid olika vattenstånd... -_- Själv har jag en 15+ från södra på lågt vatten i juli  :o

//age

Jag tror att jag var där när du fick den. Vi var längre ner och käkade just då. Det var någon på andra sidan som ropade "hur stor är den" då sprang vi upp och kollade vad som hade hänt.

Vi tog med laxen hem när vi åkte senare på natten. Kan det stämma eller är det någon annan jag tänker på?

• Like 1

Hej!

Stämmer nog det. Du och din far, släkt med Knutte, var där och även du fick en skaplig nystigen om jag kommer ihåg rätt ;)

Knutte Kosioniva!..vilket namn. :lol:

Hej!

Stämmer nog det. Du och din far, släkt med Knutte, var där och även du fick en skaplig nystigen om jag kommer ihåg rätt ;)

Ok då minns jag rätt fast det var inte jag som fick den utan min kompis (CH). Det var han som fick bära bägge :D

Ismo, Knutte heter faktiskt Henriksson i efternamn om det nu gör att det ringer ngn klocka. ;)

Här är "halva" släkten ;)

post-5526-0-49972000-1435781410_thumb.jp

Edited by age

Ismo, Knutte heter faktiskt Henriksson i efternamn om det nu gör att det ringer ngn klocka. ;)

Har tinnitus! ringer hela tiden numer.. :(

• Like 1