Hoppa till innehåll

Linvikt till SAGE G3 12,6" #9


Recommended Posts

Hej, jag tänkte pröva på tvåhandsspö, men innan jag kommer så långt så behöver jag er hjälp med att hitta rätt vikt på linan.

Jag har en Loop opti custom 8-9, som ska kapas så att den passar till SAGE G3 12,6" #9 och en nybörjare.

Tar även emot tips på en lämplig skjutlina.

//Streamer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej Streamer,

Såg att ingen på forumet att ingen har hjälpt dig ännu, men det kan ju bero på att det fortfarande är mitt i semester och fisketider....

However,

Spöt du nämner är en klassiker som hängt med några år nu, men hävdar sig utomordentligt i klassen. Det klarar ett relativt stort viktspann och jag har träffat på fiskare som kastat ända upp till 38 gram med det spöt. Själv föredrar jag en lättare och något längre lina på 28-29 g/12,5 meter till det spöt, men det vill jag nog inte rekommendera till dig om du är nybörjare.

Innan jag ger min rekommendation till dig vill jag först ge lite generella tips om att välja lina....

Alla spö-designers och tillverkare har testat fram det dom tycker passar absolut bäst för just dem och det aktuella spöt! Men det vet vi ju alla att kasttekniken varierar mellan dessa "proffs" och den vanliga fiskaren.

Som exempel! Om vi förutsätter att två olika fiskare följer och genomför sina kast enligt de grundprinciper som krävs för att ett kast ska bli bra, men den ena av personerna kastar i ett lugnt och avslappnat tempo och den andra vispar till så toppöglan når svindlande hastigheter, så fungerar det så att trots att de har exakt samma spö, samma läng och vikt på linan så kommer spöt att böja sig mindre för den långsamme kastaren.....

Ju högre hastighet/accelaration från start till stoppläget desto mer böjer sig spöt mot samma linvikt.

Ju tyngre lina du lägger på spöt desto mer kommer det att böja sig, men med ökad linvikt kommer också tempot i spöt att bli långsammare..

Ber om ursäkt att detta blir lite långt och en aning invecklat om man bara vill ha ett tips på lina, men jag gissar att det kommer att vara fler är du Streamer som läser det här svaret....

Du ska välja den längd och vikt som passar just dig själv bäst, men hur du än gör så kommer du få synpunkter på ditt val.

Jag har hört det miljoner gånger: "Din lina är för tung, för lätt, för lång eller för kort! Eller ännu bättre... Ditt spö är ju felklassat!"

Men om du tänker efter så är det ju inte så konstigt om den som testar ditt spö har en annorlunda teknik. Lyssna gärna på alla kommentarer och reflektera och utvärdera dem, men fäst inte för stor vikt vid alla expertråd.......

Det bästa är att du själv provar dig fram och jämför....

Generellt brukar många rekommendera en kort och något tung lina till nybörjare eftersom det blir enklare att hantera linan och ladda spöt då, speciellt om tekniken inte är 100 %. Men kom ihåg att du med tiden blir bättre och bättre på att kasta och så småningom kommer du vara så "rapp" att du överbelastar spöt med den tunga linan som passade så bra när du var nybörjare.... Eller kanske du till och med säger till dig själv..... "Den här linan är ju aldeles för tung.." Och tro mig! Linan har inte helt plötsligt börjat väga mer, det är din teknik som har förändrats...

Nu vet jag inte om du redan har kapat Loop-linan, men risken är att du kommer att uppleva den som "för lätt", men om du inte har kapat den redan så rekommenderar jag att du klipper den till 12 meter och då kommer den att väga c:a 32 gram. Problemet som du eventuellt får då är att 12 m kan uppfattas som väldigt långt på ett 12' 6'' spö om man är ovan. Om du tycker att kastningen blir svår med den linan så är min rekommendation att ändå behålla den, men att du istället skaffar en Opti Custom 10-11 som du klipper till 10,5 meter. Då får du en kortare lina som kräver mindre utrymme och är lättare att hantera och dessutom kommer den att väga 35 gram vilket gör att du enkelt kommer att kunna ladda spöt. Men kom ihåg vad jag sa! Så småningom kommer du uppleva linan för tung, men då plockar du bara fram din 8-9:a på 12 meter.....

Det korta svaret hade varit:

Sorry! Du har köpt fel lina :rolleyes: .... Du ska ha en Opti Custom # 9-10 på 11 meter som väger 33 gram!

En vanlig 0,30 pvc skjutlina passar bra.

Men jag kände för att skriva lite och kanske kommer det att hjälpa dig och några till genom sitt linväljar-liv...

Okay! Nu har jag visserligen inte sagt något klumplängdens betydelse....Heller inget om skjutlinans betydelse... Vi får se om det är någon som hakar på tråden så kan vi utveckla det lite grand också.

Cheers//

Thomas Berggren.

Hej, jag tänkte pröva på tvåhandsspö, men innan jag kommer så långt så behöver jag er hjälp med att hitta rätt vikt på linan.

Jag har en Loop opti custom 8-9, som ska kapas så att den passar till SAGE G3 12,6" #9 och en nybörjare.

Tar även emot tips på en lämplig skjutlina.

//Streamer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas, tack för ditt utmärkta svar, jag var ut och prövade spöt i Indalsälven igår kväll med linan som jag redan hade kapat en meter så linan har nu en vikt på 34.68g och en längd på 12.8 m.

Det jag kan säga efter att ha kastat med tvåhands för första gången efter jag greppade ett flugspö för 30 år sedan, är att det var svårare än jag trodde.

Jag ska pröva att kapa den en bit till som du skriver och se om det blir "lite lättare" att få ut linan.

Men tack igen för ditt svar.

//Kai

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas, tack för ditt utmärkta svar, jag var ut och prövade spöt i Indalsälven igår kväll med linan som jag redan hade kapat en meter så linan har nu en vikt på 34.68g och en längd på 12.8 m.

Det jag kan säga efter att ha kastat med tvåhands för första gången efter jag greppade ett flugspö för 30 år sedan, är att det var svårare än jag trodde.

Jag ska pröva att kapa den en bit till som du skriver och se om det blir "lite lättare" att få ut linan.

Men tack igen för ditt svar.

//Kai

Streamer,

Ja, det är nog så att det är lättare att "hantera" en kortare lina. 12,8 meter är som sagt en förhållandevis ganska lång shooting head till ett 12,5 fots-spö om man inte är så van att kasta. Men komihåg att du kommer att tappa linvikt när du kapar mer. Om du klipper av en meter till så kommer den att väga c:a 31,8 gram.

Lite beroende på vilket kastteknik du använder, t ex switch, spey/underhandskast, roll överhandskast osv. Men ett tips är att innan du kapar något mer, verkligen försöker känna av hur just dom där 34,68 grammen belastar spöt för dig. Testa med den typ av kast du behärskar bäst... Variera mellan att kasta lungt och komfortabelt och att rappa i ordentligt. Känn efter om du tycker att du kan ladda spöt med den vikten, eller om du tycker att den mer än väl laddar och känner att spöt böjer sig rejält ned i handtaget trots att du inte lägger allt för stor kraft i kastet.

Om den känns tilläckligt tung, kan du dra in 30 cm av linan innaför toppöglan och testa. Dra in 30 cm till osv... till dess du känner att du har den vikt som just du behöver för att ladda spöt. Du kan ju visserligen inte skjuta särskilt bra med skarven innanför toppöglan, men du kan känna hur linvikten belastar spöt.....

När du slutligen har funnit var ditt spö belastas bäst efter att ha dragit in en bit av linan, så markerar du bara med en penna och klipper linan där.. Då vet du vilken "din" för tillfället optimala vikt är.

Nästa steg är att finna ut vilken längd som passar dig bäst. Det är flera faktorer som har betydelse och avgör hur lång klumpen ska vara vid underhandskast. Bl a är avståndet mellan toppöglan och vattenytan väsentlig. T ex om du jämför mellan en person som är över två meter lång och aldrig vadar djupare än till fotknölarna, med en kortväxt kille som alltid har för vana att stå utvadat till bröstet, så är det så att den långe personen har ett större avstånd mellan vattenyta och toppögla och det ger mer plats att placera D/V loopen. Loopen blir högre och kräver inte lika mycket utrymme...

En tight (låg) D eller V-loop kräver mer plats bakåt och den kollapsar även lättare eftersom den kortare "hängtid"...

Testa innan du klipper! Kasta med dina 12,8 meter först från en brygga/plattform och sedan vadar du ut till bröstet och provar med samma lina, så kommer du upptäcka vad jag menar..

Vet man med sig att man kommer att spendera den mesta av sin fisketid där det är gott om utrymme och att du aldrig kommer att vada djupare än till stövelskaften, så passar en lite längre klump många gånger bättre. Mem om du däremot kommer att trängas med en massa buskar och träd, längs vråldjupa kanter så är det enklare att lösa sin a kastuppgifter med en kort klump..

Tips! Allt för många har haft klumpar som faktiskt legat rätt i vikten, men de har känts för långa! Och då kommer saxen fram som till slut fått till rätt längd, men då har linan helt plötsligt blivit för lätt... Tjooho

//Cheers

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Hej!

Nu vet jag att detta svar kommer väldigt sent....

När jag fiskar med mitt Sage 12,5 GII (det är lite mjukare och djupare än ditt GIII, men ändå ganska likt), så brukar jag sträva efter att få klumpen:

Längd 11,7 - 12 meter

Vikt runt 32 gram.

För att hitta rätt lina brukar jag be att få väga olika klumpar i butiken tills jag hittar rätt.

Till sist...

Som många skriver så är det väldigt personligt med längd och vikt på klumpar. Var du ska fiska kan också vara avgörande beroende på hur mycket plats du har bakom dig och hur djupt du vadar (desto djupare du vadar desto längre upplever du klumpen).

En flytande/hoovrande lina är oftast lättare att hantera och kan därför gärna vara lite längre om du inte ska fiska på ett vändigt trångt ställe, medan sjunkande klumpar gärna kan vara något kortare.

Lycka till nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...