Hoppa till innehåll

Furled leaders


Christian

Recommended Posts

En testad tafs. 4trådar i spetsen höll för strax under 4 kilo. Hängde upp tafsen och hängde en hink i änden. Sen fyllde jag med vatten. Den töjde sig mer än jag trott, ca 1.5dm, innan den brast. Det var vid tafsringen den brast. Måste säga att jag är lite besviken på 0,15-kvaliten, den bör väl hålla för mer än ett kilo? Det blir inga fler tafsar av den tråden, jag kommer nog ha 6-10 i spetsen i fortsättningen. Dumt att chansa och det blir faktiskt inte så klumpigt när man tvinnat ordentligt. Det taperade tafsen du planerar Christian verkar ju ha gott stöd i litteraturen så det är ju bara att testa. Man kanske skulle ha en sån till gäddtafs...... :D eller ska man ha en tjock butt, eller.....

Var det "min" 0.15? I så fall stämde min uppskattning(inlägg 131 - 6trådar=6-7kg) ganska bra ;)

Joakim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var det "min" 0.15? I så fall stämde min uppskattning(inlägg 131 - 6trådar=6-7kg) ganska bra ;)

Joakim

Jo det var den jag fick av dig, det konstiga är att jag har annan 0,15 som det står 2,5kg på. Egentligen spelar det ingen roll nu när man vet- det är ju bara att lägga till några varv. Dessutom känns din fluo stummare än andra jag testat vilket jag tycker är en fördel.Förresten, den där rullen innehöll nog inte hundra utan tusen meter så det blir några tafsar av den. :D /leif k

Redigerad med Barkarby
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag har jag tvinnat sex stycken 6'6"-tafsar.

Två i Uni 6/0, enkeltaperade standardtafsar

Två i Uni 6/0, wf-tafsar, vatav en med olikfärgad klump

En Dyneema Roman Moser 5/0, wf-tafs

En Dyneema Roman Moser, enkeltaperad

Alla är inoljade och hänger på tork. Wf-tafsen har ruggig övervändning, skjuter fint och funkar säkert fint när man vill kasta större flugor med litet spö, och inte orkar byta utrustning. Dyneema ger stumma tafsar med oerhört hög finish. Tung, slinkig och tvinnar bättre än kevlar. Kändes bättre som enkeltaperad än wf, men det verkliga testet blir vid vattnet såklart.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Idag har jag tvinnat sex stycken 6'6"-tafsar.

Två i Uni 6/0, enkeltaperade standardtafsar

Två i Uni 6/0, wf-tafsar, vatav en med olikfärgad klump

En Dyneema Roman Moser 5/0, wf-tafs

En Dyneema Roman Moser, enkeltaperad

Alla är inoljade och hänger på tork. Wf-tafsen har ruggig övervändning, skjuter fint och funkar säkert fint när man vill kasta större flugor med litet spö, och inte orkar byta utrustning. Dyneema ger stumma tafsar med oerhört hög finish. Tung, slinkig och tvinnar bättre än kevlar. Kändes bättre som enkeltaperad än wf, men det verkliga testet blir vid vattnet såklart.

Efter att ha lagt tvinnandet lite på hyllan då jag upplevde mer trassel med dem än vanliga tafsar ihop med vindar och värdelös kastteknik så är jag riktigt nyfiken på hur dina tafsar kommer kasta!

Du får nästan avslöja hur många trådar du har i butt-topp. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjock ända 22, smal ända 6. Uni-thread 6/0. Mina tafsar kastar så bra så, även WF-tafsen.

Trist att du inte trivs med dom. Alla gör inte det, det är ju en smaksak! :rolleyes:

Som sagt, no hard feelings direkt. Tror mer att det hänger på dålig teknik och #5-6 i 10m/s. -_-

Är redan väldigt sugen på att tvinna ett par nya försök på FC, gillade skarpt att fiska med dem ihop med lätta flugor och flytlina. -_-

Edit: Har dessutom kommit över ett rejälare spö (#8 10'), när jag får tag på en lina som passar med spöt skall jag testa min FC-tafs i lax-dimension. Den var lite för tung för mitt #5-6-spö kan vi säga.

Tror den är något i stil med 30-14 0.15 FC. Landar som en jerkbait. ^^

Redigerad med nenja
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Sommaren har gått och jag har testat lite olika tafsar. Det är ganska dålig slittålighet på fluorcarbontafsarna, jag använde 0,15 att tvinna med och hade 8-10 trådar i spetsen. Det höll 1-2 dgr innan ngn tråd gick av. Använde fluorc. från flyfisherman "strömsländan" den funkar bra som slitdel och jag har inte märkt att den ska vara sämre än ngt annat fabrikat. däremot gick den som sagt av när den blev tvinnad. Kevlar är bäst. håller forever o är skönt at kasta med. Ger nog upp det här med furling, men det var kul att testa. Skall lägga tiden på annat :) Vore kul att höra några andra sommarreflektioner av er som testat nya recept o material/mvh leif k

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Här kommer lite färgglada tafsar. Tänkte testa lite melerade varianter, och sunburst såklart. Känner mig grymt nöjd med röd-orange-gul-tafsen. Vad poängen är? Ingen alls förutom att man blir glad. Kanske kan utnyttja tekniken till strike indikator med gul spets...

Hej Christian,

Jag har inte provat att tvinna själv men blir inspirerad av dessa bilder. :wub: :wub: Frågan jag har byter du tråd i själva uppsättningen av dukningen ?

Edit

Det måste du ju göra, men hur blir det med hållbarheten ?

Hälsningar

Pierre

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bara skarvar med en vanlig råbandsknop. Eftersom det är så många trådar så blir det ingen skillnad i hållfasthet när man skarvar. Dessutom är det elasticiteten i tafsen som jobbar, eftersom tafsen är tvinnad. Om det går av nånstans vid belastning så är det vid tafsringen.

Det är kul att tvinna tafsar, och dom blir bra! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 4 years later...

Nu har jag läst igenom den här tråden med stor behållning och även försökt göra min första tafs.

Men jag kan ingen knut för att avsluta det andra benet på tafsen, försökte att dubbla tråden och göra en ögla men det blev alldeles för slappt. 

Någon som har något tips?

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Orkar man inte göra dom själv så finns det väldigt proffsiga furled leaders att köpa, förutom Christians eminenta tafsar på Furled by hand så har jag hittat en Amerikansk Webbshop som säljer intressanta furled leaders för alla möjliga ändamål av superb kvalitet 

http://www.furledbyhand.com/

http://www.cutthroatleader.com/index.html

 

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till slut fick jag ihop en tafs, men det var jäkla svårt att avsluta tyckte jag. använde en vanlig betesknut för att avsluta själva lindandet på jiggen. 

Resten var enkelt, med hjälp av magic twistern var det inga problem att tvinna härligheten =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...

 

Gör mina av Stroft GTM 0,04mm (har även gjort med Gütermann tera 180 en overlockstråd för symaskiner)

Gör några varianter som är steglöst taperade från 22 trådar till 6 trådar (ungefär 0,88-0,24mm) 18 till 6 trådar (0,72-0,24mm) 14 till 6 trådar (0,56-0,24mm)

Angående längden så är det väldigt individuellt, men en bra regel är samma längd som din vanliga taperade tafs och skarva på en slitdel som vanligt

Går att göra egna taperingar och längder med hjälp av den bifogade filen 

Ett bra ställe att börja på om man vill göra sina egna furled leaders (kräver registrering, men gratis)

http://furledleaders.proboards.com/ 

 

 

 

Furled_Leader_Formulas2.xls

Redigerad med TXL-F000
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...