Hoppa till innehåll

CTS-spön


plind

Recommended Posts

Jag gillar cts spön och tycker dom är prisvärda. Har bara testat från affinity one serien. Det är lätta klingor med mycket kraft i utan att bli för toppiga. Har en underbar 3a (som tyvärr är av) och ett tvåhands 13 fot som har mer resurser än jag kan utnyttja än ^_^ Har också testat en 10' 7:a som det är grymt tryck i.

Jag har inte testat så många spön i mina dagar så därför har jag inte så mycket att jämföra med. Någon har gjort jämförelsen med z-axis.

Men jag tror Magnolia kan fylla på med mer info här.

Jag har monterat mina själv på klingor jag beställer direkt från fabriken på nya zeland. Ska snart beställa fler :D

Redigerad med Dalmas
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack Dalmas ^_^ Träffade en Tysk på min Norgesemester som fiskade med ett CTS-spö, men det var mjukt och långsamt i aktionen. Han använde en DT-lina till det. Kändes extremt lätt i handen :D

Ser att de har lite olika klingor, allt från den långsamma "Vintage" till den snabba "Affinity".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert på CTS. Har giort en stor gruppbeställning och hjälpt till med en annan beställning. Jag har ett 9´# 4, 3-del Affinity one och en 13´#9/10 4-del Affinity DH. Byggde två spön på CTS-klingor till en kund och har provkkastat några fler spön och provviftat några klingor.

Jag tycker att det är bra att det finns en klingtillverkare som har hög kvalitet på sina produkter och priser som är måttliga. Det verkar ju vara (lite) dyrare att köpa genom Flyfishing Masters, men vid beställning direkt från fabriken kan det ta ovanligt lång tid att få klingorna. Jag är väldigt nöjd med mina båda CTS-spön. 13-fotaren tycker jag är i nivå med betydligt dyrare alternativ (om det nu är alternativ eftersom tex. Loomis inte säljer klingor till sina nyaste spön). Jag kan mycket väl tänka mig att köpa någon mer klinga från CTS.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som känt på ett spö med CTS-klinga?

http://flyfishingmasters.se.server363-han....;CTS-Affinity-X&

De här tex.

Jag byggde en nio-fots femma för nåt år sedan. (Affinity one) ´Det är ett riktigt trevligt spö :wub:

Jag gillar cts spön och tycker dom är prisvärda. Har bara testat från affinity one serien. Det är lätta klingor med mycket kraft i utan att bli för toppiga. Har en underbar 3a (som tyvärr är av) och ett tvåhands 13 fot som har mer resurser än jag kan utnyttja än :D Har också testat en 10' 7:a som det är grymt tryck i.

Jag har inte testat så många spön i mina dagar så därför har jag inte så mycket att jämföra med. Någon har gjort jämförelsen med z-axis.

Men jag tror Magnolia kan fylla på med mer info här.

Jag har monterat mina själv på klingor jag beställer direkt från fabriken på nya zeland. Ska snart beställa fler :D

Ifall du orkar med en "sambeställning" så hänger jag gärna på!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Affinity one 9fot 5# som jag e VÄLDIGT nöjd med, ville ha ett något styvare spö än mitt Sage SLT och fick rekomenderat CTS av en norrman som bodde på NZ.Ska tydligen Likna Z-axis i aktionen (har inte själv provat).

Superspön till väldigt bra pris som jag gav ca 1500 kr för klingan ifrån NZ

Löp och köp!

Redigerad med Kristian K (Vilma)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Affinity one 9fot 5# som jag e VÄLDIGT nöjd med, ville ha ett något styvare spö än mitt Sage SLT och fick rekomenderat CTS av en norrman som bodde på NZ.Ska tydligen Likna Z-axis i aktionen (har inte själv provat).

Superspön till väldigt bra pris som jag gav ca 1500 kr för klingan ifrån NZ

Löp och köp!

Låter bra, men isåfall blir det nog "Vintage"-klingan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en Tysk spöbyggare på nätet som bygger med CTS-klingor.

http://www.fineflyrods.com/component/optio...tpage/Itemid,1/

Mailade om priser på färdigbyggda spön och fick till svar att de börjar på runt 500 Euro för de lättaste..

Låter saftigt tycker jag ;) Betydligt mer än de custombyggda Sage jag köpt från staterna.

Finns det bra Svenska spöbyggare som skulle kunna bygga ihop det billigare? Klingorna är ju inte jättedyra(runt 1600kr.)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hittade en Tysk spöbyggare på nätet som bygger med CTS-klingor.

http://www.fineflyrods.com/component/optio...tpage/Itemid,1/

Mailade om priser på färdigbyggda spön och fick till svar att de börjar på runt 500 Euro för de lättaste..

Låter saftigt tycker jag ;) Betydligt mer än de custombyggda Sage jag köpt från staterna.

Finns det bra Svenska spöbyggare som skulle kunna bygga ihop det billigare? Klingorna är ju inte jättedyra(runt 1600kr.)

Alf hos flyfishingmasters är nog mycket billigare och grymt duktig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kamrat till mig är involverad som ProStaff hos Pär Palm (ppSalmonflies.com) som bygger spön på CTS-klingor. Han är jättenöjd med dessa! PP säljer inte bara custombyggda spön utan även byggsatser och rena klingor, kolla på hans hemsida om intresse finns.

Må Rocken sväva över oss alla!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det blev ett CTS Affinity X 9,6´ #6 ;) Saltvattenrullfäste och liten fightingbutt. Har ingen #6 lina för tillfället så jag har testat det med en Guideline "Coastal" #7 vilket gick alldeles utmärkt. Det ska förstås bli mitt nya havsöringspö :D

http://flyfishingmasters.se.server363-han....ad5f43.90669150

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En kamrat till mig är involverad som ProStaff hos Pär Palm (ppSalmonflies.com) som bygger spön på CTS-klingor. Han är jättenöjd med dessa! PP säljer inte bara custombyggda spön utan även byggsatser och rena klingor, kolla på hans hemsida om intresse finns.

Må Rocken sväva över oss alla!

Kollade upp det och hans spön är jättefina men rätt dyra, även i "basic" utförande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...

Lyfter denna tråd lite. 

Finns det nån som kan uttala sig vilket cts spö som kan likna lecie eller LXI?

Har idag 8st GL LPXE från #3 till #8-9 dh. Är väldigt nöjd med dessa i alla klasser men har också ett gammalt lecie switch 11' #6-7 som är aningen djupare och inte den lilla tillstymmelsen till pinnigt som jag upplever LPXE har.  Fullkomligt älskar detta spö

Har inte provat LXI men dessa ska ju vara byggd för att ersätta lecie. 

Nu är jag ute efter ett 14' #9-10 och har funderat på att bygga ett själv och är på jakt efter en klinga som kan liknas LXI eller lecie, kan cts vara nått?

PS fullkomligt hatar långsamma spön

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, CLundin said:

Lyfter denna tråd lite. 

Finns det nån som kan uttala sig vilket cts spö som kan likna lecie eller LXI?

Har idag 8st GL LPXE från #3 till #8-9 dh. Är väldigt nöjd med dessa i alla klasser men har också ett gammalt lecie switch 11' #6-7 som är aningen djupare och inte den lilla tillstymmelsen till pinnigt som jag upplever LPXE har.  Fullkomligt älskar detta spö

Har inte provat LXI men dessa ska ju vara byggd för att ersätta lecie. 

Nu är jag ute efter ett 14' #9-10 och har funderat på att bygga ett själv och är på jakt efter en klinga som kan liknas LXI eller lecie, kan cts vara nått?

PS fullkomligt hatar långsamma spön

Kontakta "Berndt" här på forumet ( Berndt Forsberg ), han har byggt ett helt gäng CTS i olika klasser så han borde kunna ge dig besked.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja Sverige är långt! Som rena Skagit-spön tycker jag att de är lite för snabba. De passar bättre till Scandi. Till Skagit använder jag ett SK 15 fot  9/10 som är lite långsammare och det går bra att kasta med en långlina också. Jag har ett 15 fot DQ # 10-11 och det är ganska styvt och passar bäst med rätt tunga klumpar. 

Här är ett gammalt klipp där jag kastar med mitt blå CTS SK 14 fot # 9/10 och det går kanske att se att det böjer sig djupt i själva lyftet?

https://vimeo.com/manage/227489311/general

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

20 minutes ago magnolia sa:

Ja Sverige är långt! Som rena Skagit-spön tycker jag att de är lite för snabba. De passar bättre till Scandi. Till Skagit använder jag ett SK 15 fot  9/10 som är lite långsammare och det går bra att kasta med en långlina också. Jag har ett 15 fot DQ # 10-11 och det är ganska styvt och passar bäst med rätt tunga klumpar. 

Här är ett gammalt klipp där jag kastar med mitt blå CTS SK 14 fot # 9/10 och det går kanske att se att det böjer sig djupt i själva lyftet?

https://vimeo.com/manage/227489311/general

Länken verkar inte fungera

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...