August 1, 200916 yr comment_1116446 Ska snart ut och fiska uppe i norrland en vecka. Detta blir då andra gången jag sticker upp dit och man har inte hunnit skaffa sig så mycket erfarenhet av matlagningen i fjällen. Skulle varit fint om någon kunde dela med sig av ett gott och lätt-tillagat recept, som man skulle kunna testa. Så frågan är kort och gått vad som är ditt favoritrecept vid tillagning av harr, öring eller röding ute i vildmarken? Kolla hur det ligger till i min Rasmus & Oskars art-tävling! --> http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=115812 Report
August 2, 200916 yr Author comment_1116871 Är det föresten någon som har smakat den där wasabin som dom snackar så mycket om på fiskedrag? Funderar på att testa den.... Kolla hur det ligger till i min Rasmus & Oskars art-tävling! --> http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=115812 Report
August 2, 200916 yr comment_1116883 wasabin är riktigt god....svider lite i näsan Tänkte låna din tråd lite och höra ifall det är någon som är duktig på att grava fisk när man är ute till fjälls, såg ett program från fiskedrag där dom la in fisken i plast i 12 timmar och sedan skulle det vara klart, men vad har man på fisken och hur gör man så att säga?? hoppas nån kan , och hoppas det inte gjorde nått att jag låna din tråd Tacksam för svar http://www.flugfiskarna.blogspot.com/ Report
August 2, 200916 yr comment_1116912 Grava till fjälls är lika enkelt som praktiskt.... och gott Filea firren, men behåll skinnet. Häll på salt (gärna grovsalt) och krossad vitpeppar. Ungefär lika delar. Vräk på med dill, gärna färsk Lägg fileerna mot varandra och förvara svalt i plast påse under något dygn. Klart! Sen går det ju självklart att smaksätta med allt möjligt. Vitlök och soltorkade tomater har till exempel visat sig funka... "Vi simmar alla i samma båt" Report
August 2, 200916 yr comment_1116914 Och Nyman, glöm inte sojan.... Wasabi utan soja blir en riktig "näsbrännare" "Vi simmar alla i samma båt" Report
August 2, 200916 yr comment_1116917 Stort tack för svaret,och lätt verkar det vara, ska prova det nästa vecka http://www.flugfiskarna.blogspot.com/ Report
August 2, 200916 yr comment_1116941 Var jävligt försiktiga med att grava till fjälls eller ute i naturen över huvud taget. Det finns små organismer där ute som kan ställa till betydligt värre saker än lite ont i magen Inte fiskelustig längre. Report
August 2, 200916 yr comment_1116944 För övrigt vill jag tillägga att salt (eller kanske deluxevarianten med citronpeppar) och bara grilla förmodligen är det allra godaste man kan göra med en nyfångad fisk. Inte fiskelustig längre. Report
August 2, 200916 yr comment_1116966 För övrigt vill jag tillägga att salt (eller kanske deluxevarianten med citronpeppar) och bara grilla förmodligen är det allra godaste man kan göra med en nyfångad fisk. Visst.... förutsatt att man har något att elda med.... i så fall funkar ju foliestekning/grillning också utmärkt "Vi simmar alla i samma båt" Report
August 2, 200916 yr comment_1117009 Smörstekt filé med kantarellpotatismos är en klassiker. Harr eller öring beroende på vilket humör man är på. http://finetackle.blogspot.se http://rodsmithsguild.com/The_Rodsmiths_Guild/Rodsmiths_Guild http://www.alternativetackle.com/Fine_Tackle_Fly_Rods/ http://www.troutrods.com/fiberglass.html http://swiftflyfishing.com/pages/epic-rod-builders Report
August 2, 200916 yr comment_1117023 mmmm .. "Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter” Report
August 2, 200916 yr comment_1117051 Jag brukar nästan alltid köra folié med smör,morötter, salt, citronpeppar det är mumma i fjällen. Att lägga märke till är att nästan allt som tillagas i fjällen är väldigt gått. Antagligen beror det på fjälluften Report
August 3, 200916 yr comment_1117090 Kantareller kan ju åka med........ Lät gott me kantarell potatismos... http://flugfiskarna.blogspot.com Report
August 3, 200916 yr comment_1117153 Som sagt.....folie, salt, citronpeppar (eller Knorrs fiskkrydda), ev. lite färska öret om man har och så en eld........... Simsalabim! "Att försöka är det första steget mot misslyckande" Homer Simpson Fiska med Flisan Report
August 3, 200916 yr comment_1117188 Visst.... förutsatt att man har något att elda med.... i så fall funkar ju foliestekning/grillning också utmärkt Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra Inte fiskelustig längre. Report
August 3, 200916 yr comment_1117283 Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra Fördomar......Det är nog fan lika överlag vare sig dom kommer från Skåne, Sthlm eller Notrrland I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule. A bit too old, but not dead yet. I have a bad temper but I love my friends. I hate negative people I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends. Report
August 3, 200916 yr comment_1117286 Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra Jo, det förstås...... fast på senare tid tycks det som kvaliteten i ölburkarna kraftigt försämrats.... de brinner skitdåligt, vilket även gäller chipspåsarna.... Ett tips, härifrån Stockholm, är dock att ta med engångsgrill. De är jättebra, och det är bara att lämna dem där man råkar ha grillat. De är nedbrytbara på några dagar, står det i Stockholmstidningen, så det stör ju ingen om man lämnar dem på fjället..... Annars går det bar att elda uttjänta vadare, vadarskor, gamla sovsäckar, tält och nylonlina. Det brukar bara lämna marginella brandrester, och ger dessutom fisken en trevlig, något pikant, bismak som påminner härligt om stadsluften som vi saknar svårt under vistelsen på fjället.... "Vi simmar alla i samma båt" Report
August 3, 200916 yr comment_1117293 Jo, det förstås...... fast på senare tid tycks det som kvaliteten i ölburkarna kraftigt försämrats.... de brinner skitdåligt, vilket även gäller chipspåsarna....Ett tips, härifrån Stockholm, är dock att ta med engångsgrill. De är jättebra, och det är bara att lämna dem där man råkar ha grillat. De är nedbrytbara på några dagar, står det i Stockholmstidningen, så det stör ju ingen om man lämnar dem på fjället..... Annars går det bar att elda uttjänta vadare, vadarskor, gamla sovsäckar, tält och nylonlina. Det brukar bara lämna marginella brandrester, och ger dessutom fisken en trevlig, något pikant, bismak som påminner härligt om stadsluften som vi saknar svårt under vistelsen på fjället.... Visste att stockholm var ett vildmarks mecka, har haft det på känn sedan jag såg ett avsnitt av natur programmet allsång på skansen. Helt sanslöst att de kan skapa ett så stort evenemang mitt ute i vildmarken. Borde nog söka mig dit för att lära mig hur man verkligen klarar sig i skog och mark. Vem är zeem? Hur jag blir bättre än er på att slänga fluga! Report
August 3, 200916 yr comment_1117294 Visste att stockholm var ett vildmarks mecka, har haft det på känn sedan jag såg ett avsnitt av natur programmet allsång på skansen. Helt sanslöst att de kan skapa ett så stort evenemang mitt ute i vildmarken. Borde nog söka mig dit för att lära mig hur man verkligen klarar sig i skog och mark. Anders Erlandsson - Fiskar mest längs Blekingekusten, och oftast med flugspöt efter gäddor. Report
August 3, 200916 yr comment_1117298 Stora firrar tycker jag blir underbara som "flamstekta". Det gäller bara att ha skärbräde i helträ mot ryggen i säcken. Släng brädet i blöt så det blir rejält surt. Slemma fast fileerna med skinnet mot träet och knacka i nödfall fast dem med en fem små trästickor genom firren ifall fisklimmet inte verkar tillräckligt pålitligt. Spik och järntråd är förstås fusk. De blir dessutom lätt så heta att de skär sig genom firren. När den är genostekt är den så mjuk i köttet att ropen hörs till Polen om man tappar den i backen och godbitarna flyger omkring. Salt och svartpeppar. Sedan får skärbrädet stå lodrät (firrarna med grovänden ner mot glöden och svansen upp) i en timme eller så. Fisken skall ha det rätt svalt så den blir långsamt genomgräddad. Blir ytan brun är det för varmt. Då är det bara att backa lite. det lönar sig att ställa brädet på läsidan av elden så att inte vinden knycker all värme. Det är ju sällan enorm tillgång på ved. Kolla på denna bild (tryck på länken då! Du missar en upplevelse annars!)så ser ni hur vansinnigt smaskens det ser ut. Det gräver i magen skall ni tro då man väntar. Det här är äktfinsk skogsromantik! Antagligen har ni samma pantent over there åsså förstås... Lite hembakta cowboybrödkakor som steks i mycket smör i stekpannan som socker på mnoset och gallblåsan slår flottiga volter av ren lycka resten av kvällen FF Edited August 3, 200916 yr by Fredrik-flugarn Edge-presentation http://www.edgeforum...showtopic=91876 Report
August 3, 200916 yr comment_1117301 Det där såg riktigt smaskens ut........ Lite skön Macahan- och fjäderprydda naturinvånarekänsla över tillagningsmetoden........ "Att försöka är det första steget mot misslyckande" Homer Simpson Fiska med Flisan Report
August 3, 200916 yr comment_1117303 Ifall man är ute och smågår och kan ha tunga grejer i ryggan är ju foliepaket med potatisklyftor, lök, vitlök, blåmögelost och oliver och olivolja och lite salt, peppar och timjan helt gångbart tilltugg också oberoende av hur du väljer att förstöra firren. Då måste man ju ha ett mustigt rödvin också förstås och linda in firrarna i bacon för att sedan tokbränna även dem i foliepack. Nam. Edge-presentation http://www.edgeforum...showtopic=91876 Report
August 3, 200916 yr comment_1117307 4-5 personer! Röding (orensad ca 1kg) Vitlök 2 klyftor Gul lök 1 st Röd chili 1 st Potatis 3-4 st Morötter 2 st Palsternacka 1 st Kålrot 1/2 st (medelstor) Vitt vin 2 dl Buljongtärning 2 st (fisk- eller hönsbuljong) Vatten 4 dl Grädde 5 dl Grön sparris 1 st knippe Salt, peppar och citron 1. Finhacka och fräs vitlök,gul lök och chili i smör tills löken börjar svettas. 2. Skär potatis, morötter, kålrot och palsternackan i centimeterstora tärningar och sätt ner dessa i grytan. 3. Slå på vitt vin, vatten samt buljongtärningarna och låt puttra tills rotsakerna nästan är klara. 4. Häll i grädden och gör ett uppkok, smaka av med salt, peppar samt ev lite citronsaft. 5. Skär rödingen i lagom stora bitar och lägg ner den och sparrisen i soppan, låt detta puttra i cirka två minuter. 6. Slå av värmen helt och sätt på ett lock, låt detta sedan stå i cirka 5-8 min. 7. Servera soppan med örtcrème fraiche, bröd och ett väl kylt vitt vin. Medarbetare på +FishEco... Report
August 3, 200916 yr Author comment_1117315 Nu börjar det hända grejer här! Tack för alla tipps! Kolla hur det ligger till i min Rasmus & Oskars art-tävling! --> http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=115812 Report
August 3, 200916 yr Author comment_1117318 4-5 personer! Röding (orensad ca 1kg) Vitlök 2 klyftor Gul lök 1 st Röd chili 1 st Potatis 3-4 st Morötter 2 st Palsternacka 1 st Kålrot 1/2 st (medelstor) Vitt vin 2 dl Buljongtärning 2 st (fisk- eller hönsbuljong) Vatten 4 dl Grädde 5 dl Grön sparris 1 st knippe Salt, peppar och citron1. Finhacka och fräs vitlök,gul lök och chili i smör tills löken börjar svettas. 2. Skär potatis, morötter, kålrot och palsternackan i centimeterstora tärningar och sätt ner dessa i grytan. 3. Slå på vitt vin, vatten samt buljongtärningarna och låt puttra tills rotsakerna nästan är klara. 4. Häll i grädden och gör ett uppkok, smaka av med salt, peppar samt ev lite citronsaft. 5. Skär rödingen i lagom stora bitar och lägg ner den och sparrisen i soppan, låt detta puttra i cirka två minuter. 6. Slå av värmen helt och sätt på ett lock, låt detta sedan stå i cirka 5-8 min. 7. Servera soppan med örtcrème fraiche, bröd och ett väl kylt vitt vin. Låter riktigt fint, måste testas ! Kolla hur det ligger till i min Rasmus & Oskars art-tävling! --> http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=115812 Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.