Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa fisktillagnings receptet?

Featured Replies

Ska snart ut och fiska uppe i norrland en vecka. Detta blir då andra gången jag sticker upp dit och man har inte hunnit skaffa sig så mycket erfarenhet av matlagningen i fjällen. Skulle varit fint om någon kunde dela med sig av ett gott och lätt-tillagat recept, som man skulle kunna testa.

Så frågan är kort och gått vad som är ditt favoritrecept vid tillagning av harr, öring eller röding ute i vildmarken?

Kolla hur det ligger till i min Rasmus & Oskars art-tävling! --> http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=115812

  • Author

Är det föresten någon som har smakat den där wasabin som dom snackar så mycket om på fiskedrag? Funderar på att testa den....

Kolla hur det ligger till i min Rasmus & Oskars art-tävling! --> http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=115812

wasabin är riktigt god....svider lite i näsan :wub:

Tänkte låna din tråd lite och höra ifall det är någon som är duktig på att grava fisk när man är ute till fjälls, såg ett program från fiskedrag där dom la in fisken i plast i 12 timmar och sedan skulle det vara klart, men vad har man på fisken och hur gör man så att säga??

hoppas nån kan , och hoppas det inte gjorde nått att jag låna din tråd :lol:

Tacksam för svar

Grava till fjälls är lika enkelt som praktiskt.... och gott

Filea firren, men behåll skinnet.

Häll på salt (gärna grovsalt) och krossad vitpeppar. Ungefär lika delar.

Vräk på med dill, gärna färsk

Lägg fileerna mot varandra och förvara svalt i plast påse under något dygn.

Klart!

Sen går det ju självklart att smaksätta med allt möjligt. Vitlök och soltorkade tomater har till exempel visat sig funka...

"Vi simmar alla i samma båt"

Och Nyman, glöm inte sojan....

Wasabi utan soja blir en riktig "näsbrännare"

"Vi simmar alla i samma båt"

Var jävligt försiktiga med att grava till fjälls eller ute i naturen över huvud taget.

Det finns små organismer där ute som kan ställa till betydligt värre saker än lite ont i magen :lol:

Inte fiskelustig längre.

För övrigt vill jag tillägga att salt (eller kanske deluxevarianten med citronpeppar) och bara grilla förmodligen är det allra godaste man kan göra med en nyfångad fisk.

Inte fiskelustig längre.

För övrigt vill jag tillägga att salt (eller kanske deluxevarianten med citronpeppar) och bara grilla förmodligen är det allra godaste man kan göra med en nyfångad fisk.

Visst.... förutsatt att man har något att elda med.... i så fall funkar ju foliestekning/grillning också utmärkt

"Vi simmar alla i samma båt"

mmmm .. :lol:

"Ones in a lifetime your best cast meets the perfect drift and your fly dosen't matter”
 

Jag brukar nästan alltid köra folié med smör,morötter, salt, citronpeppar det är mumma i fjällen. Att lägga märke till är att nästan allt som tillagas i fjällen är väldigt gått. Antagligen beror det på fjälluften :lol:

Som sagt.....folie, salt, citronpeppar (eller Knorrs fiskkrydda), ev. lite färska öret om man har och så en eld...........

Simsalabim! :lol:

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

Visst.... förutsatt att man har något att elda med.... i så fall funkar ju foliestekning/grillning också utmärkt

Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra :lol:

Inte fiskelustig längre.

Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra :wub:

Fördomar......Det är nog fan lika överlag vare sig dom kommer från Skåne, Sthlm eller Notrrland :lol:

I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.

A bit too old, but not dead yet.

I have a bad temper but I love my friends.

I hate negative people

I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

Det kan väl ändå inte vara nåt problem, ni stockholmare brukar ju ha en massa ölburkar och chipspåsar och annat som brinner bra :lol:

Jo, det förstås...... fast på senare tid tycks det som kvaliteten i ölburkarna kraftigt försämrats.... de brinner skitdåligt, vilket även gäller chipspåsarna....

Ett tips, härifrån Stockholm, är dock att ta med engångsgrill. De är jättebra, och det är bara att lämna dem där man råkar ha grillat. De är nedbrytbara på några dagar, står det i Stockholmstidningen, så det stör ju ingen om man lämnar dem på fjället.....

Annars går det bar att elda uttjänta vadare, vadarskor, gamla sovsäckar, tält och nylonlina. Det brukar bara lämna marginella brandrester, och ger dessutom fisken en trevlig, något pikant, bismak som påminner härligt om stadsluften som vi saknar svårt under vistelsen på fjället....

"Vi simmar alla i samma båt"

Jo, det förstås...... fast på senare tid tycks det som kvaliteten i ölburkarna kraftigt försämrats.... de brinner skitdåligt, vilket även gäller chipspåsarna....

Ett tips, härifrån Stockholm, är dock att ta med engångsgrill. De är jättebra, och det är bara att lämna dem där man råkar ha grillat. De är nedbrytbara på några dagar, står det i Stockholmstidningen, så det stör ju ingen om man lämnar dem på fjället.....

Annars går det bar att elda uttjänta vadare, vadarskor, gamla sovsäckar, tält och nylonlina. Det brukar bara lämna marginella brandrester, och ger dessutom fisken en trevlig, något pikant, bismak som påminner härligt om stadsluften som vi saknar svårt under vistelsen på fjället....

:lol:

Visste att stockholm var ett vildmarks mecka, har haft det på känn sedan jag såg ett avsnitt av natur programmet allsång på skansen. Helt sanslöst att de kan skapa ett så stort evenemang mitt ute i vildmarken. Borde nog söka mig dit för att lära mig hur man verkligen klarar sig i skog och mark.

:lol:

Visste att stockholm var ett vildmarks mecka, har haft det på känn sedan jag såg ett avsnitt av natur programmet allsång på skansen. Helt sanslöst att de kan skapa ett så stort evenemang mitt ute i vildmarken. Borde nog söka mig dit för att lära mig hur man verkligen klarar sig i skog och mark.

:wub:

Anders Erlandsson - Fiskar mest längs Blekingekusten, och oftast med flugspöt efter gäddor.

Stora firrar tycker jag blir underbara som "flamstekta". Det gäller bara att ha skärbräde i helträ mot ryggen i säcken. Släng brädet i blöt så det blir rejält surt. Slemma fast fileerna med skinnet mot träet och knacka i nödfall fast dem med en fem små trästickor genom firren ifall fisklimmet inte verkar tillräckligt pålitligt. Spik och järntråd är förstås fusk. De blir dessutom lätt så heta att de skär sig genom firren. När den är genostekt är den så mjuk i köttet att ropen hörs till Polen om man tappar den i backen och godbitarna flyger omkring. Salt och svartpeppar. Sedan får skärbrädet stå lodrät (firrarna med grovänden ner mot glöden och svansen upp) i en timme eller så. Fisken skall ha det rätt svalt så den blir långsamt genomgräddad. Blir ytan brun är det för varmt. Då är det bara att backa lite. det lönar sig att ställa brädet på läsidan av elden så att inte vinden knycker all värme. Det är ju sällan enorm tillgång på ved.

Kolla på denna bild (tryck på länken då! Du missar en upplevelse annars!)så ser ni hur vansinnigt smaskens det ser ut. Det gräver i magen skall ni tro då man väntar. Det här är äktfinsk skogsromantik! Antagligen har ni samma pantent over there åsså förstås...

Lite hembakta cowboybrödkakor som steks i mycket smör i stekpannan som socker på mnoset och gallblåsan slår flottiga volter av ren lycka resten av kvällen :lol:

FF

Edited by Fredrik-flugarn

Det där såg riktigt smaskens ut........ :wub::wub:

Lite skön Macahan- och fjäderprydda naturinvånarekänsla över tillagningsmetoden........ :lol:

"Att försöka är det första steget mot misslyckande"

Homer Simpson

Fiska med Flisan

Ifall man är ute och smågår och kan ha tunga grejer i ryggan är ju foliepaket med potatisklyftor, lök, vitlök, blåmögelost och oliver och olivolja och lite salt, peppar och timjan helt gångbart tilltugg också oberoende av hur du väljer att förstöra firren. Då måste man ju ha ett mustigt rödvin också förstås och linda in firrarna i bacon för att sedan tokbränna även dem i foliepack. Nam.

4-5 personer! Röding (orensad ca 1kg) Vitlök 2 klyftor Gul lök 1 st Röd chili 1 st Potatis 3-4 st Morötter 2 st Palsternacka 1 st Kålrot 1/2 st (medelstor) Vitt vin 2 dl Buljongtärning 2 st (fisk- eller hönsbuljong) Vatten 4 dl Grädde 5 dl Grön sparris 1 st knippe Salt, peppar och citron

1. Finhacka och fräs vitlök,gul lök och chili i smör tills löken börjar svettas.

2. Skär potatis, morötter, kålrot och palsternackan i centimeterstora tärningar och sätt ner dessa i grytan.

3. Slå på vitt vin, vatten samt buljongtärningarna och låt puttra tills rotsakerna nästan är klara.

4. Häll i grädden och gör ett uppkok, smaka av med salt, peppar samt ev lite citronsaft.

5. Skär rödingen i lagom stora bitar och lägg ner den och sparrisen i soppan, låt detta puttra i cirka två minuter.

6. Slå av värmen helt och sätt på ett lock, låt detta sedan stå i cirka 5-8 min. 7. Servera soppan med örtcrème fraiche, bröd och ett väl kylt vitt vin.

Medarbetare på +FishEco...

  • Author
4-5 personer! Röding (orensad ca 1kg) Vitlök 2 klyftor Gul lök 1 st Röd chili 1 st Potatis 3-4 st Morötter 2 st Palsternacka 1 st Kålrot 1/2 st (medelstor) Vitt vin 2 dl Buljongtärning 2 st (fisk- eller hönsbuljong) Vatten 4 dl Grädde 5 dl Grön sparris 1 st knippe Salt, peppar och citron

1. Finhacka och fräs vitlök,gul lök och chili i smör tills löken börjar svettas.

2. Skär potatis, morötter, kålrot och palsternackan i centimeterstora tärningar och sätt ner dessa i grytan.

3. Slå på vitt vin, vatten samt buljongtärningarna och låt puttra tills rotsakerna nästan är klara.

4. Häll i grädden och gör ett uppkok, smaka av med salt, peppar samt ev lite citronsaft.

5. Skär rödingen i lagom stora bitar och lägg ner den och sparrisen i soppan, låt detta puttra i cirka två minuter.

6. Slå av värmen helt och sätt på ett lock, låt detta sedan stå i cirka 5-8 min. 7. Servera soppan med örtcrème fraiche, bröd och ett väl kylt vitt vin.

Låter riktigt fint, måste testas !

Kolla hur det ligger till i min Rasmus & Oskars art-tävling! --> http://www.edgeforum.com/index.php?showtopic=115812

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.